هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

مازوخیسم یا همان اختلال آزارخواهی جنسی، یک نوعاختلال نابهنجاری جنسی تلقی می‌شود که در آن افراد از عذاب و شکنجه‌‌ای که متحمل می‌شوند، لذت جنسی کسب می‌کنند. کانون اصلی این نابهنجاری جنسی تحقیر شدن، کتک خوردن، به بند کشیده شدن یا رنج بردن است. در واقع تحقیر شدن حین رابطه جنسی برای افراد مازوخیسم لذت بخش است. در ادامه مطلب قصد داریم به بیان علل، نشانه‌ها و درمان‌های مختلفی که برای این اختلال بیان شده است بپردازیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.
 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلالات جنسی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : مازوخیسم | علل، نشانه ها و درمان مازوخیسم (آزارخواه جنسی)

مازوخیسم (اختلال آزار خواهی جنسی)

یک انسان مبتلا به مازوخیسم از عذاب و شکنجه‌‌ای که خودش متحمل می‌شود، لذت جنسی کسب می‌کند. کانون اصلی این نابهنجاری جنسی تحقیر شدن، کتک خوردن، به بند کشیده شدن یا رنج بردن به هر شکل دیگر می‌باشد. مازوخیسم در واقع نقطه مقابل انحراف جنسی سادیسم (دیگر آزاری) است. طبیعتا افرادی که مازوخیست یا آزار طلب می‌باشند به دنبال افرادی می‌گردند که دارای تمایلات دگرآزاری یا سادیسمی هستند. 

برای آگاهی بیشتر در زمینه سادیسم کلیک کنید.

بطور کلی مازوخیسم‌ها، خفت طلب و دارای عزت نفس پایین بوده و به هر طریقی خود را به شخص مورد علاقه‌شان تحمیل می‌کنند و هر گونه توهینی را از سمت او می‌پذیرند و همه گونه خود را در اختیار شریکشان قرار می‌دهند و از توهین و زجر کشیدن و شنیدن حرف‌های رکیک، لذت می‌برند. برده جنسی از جمله افرادی با این ویژگی‌ها هستند.

برای شناخت بیشتر در زمینه برده جنسی کلیک کنید.
 

علائم و نشانه های مازوخیسم

علائم و نشانه‌هایی که در افراد دارای مازوخیسم می‌توان دید شامل موارد زیر است.

  • به طور شدید و مکرر رفتارها، امیال یا تخیلات برانگیزنده قوی جنسی مربوط به آزار جنسی، تحقیر شدن، کتک خوردن، به بند کشیده شدن یا هر عمل رنج آور دیگری دیده می‌شود. 
  • در واقع فرد تمایل دارد که در جریان رابطه جنسی درد، تحقیر یا به بند کشیده شدن را تجربه کند.
  • فعالیت آزار خواهانه مهم‌ترین منبع تحریک جنسی است و یا برای اقناع جنسی ضروری است.
  • تحقیر شدن حین رابطه جنسی برای افراد مازوخیسم لذت بخش است.
  • لذت بردن از مورد فحاشی قرار گرفتن و از شنیدن الفاظ رکیک در رابطه جنسی
  • بسته شدن دستان و پاها و مورد آزار فیزیکی قرار گرفتن
  • خودداری از برقراری رابطه جنسی تا زمانی که با اجبار همراه باشد
  • رابطه جنسی بدون ملایمت روحی
  • عدم تمایل به معاشقه و پیشنوازی در رابطه
  • مورد تجاوز قرار گرفتن یا رابطه جنسی به اجبار و تمایل به رابطه جنسی همزمان

برای آگاهی بیشتر در زمینه رابطه جنسی کلیک کنید.

 

علل آزارخواهی جنسی

طبق دیدگاه روانکاوی مازوخیسم جنسی به تجربیات تلخ دوران کودکی و نفرت و خشم سرکوب شده آن دوران بر می‌گردد. این تنفر و خشم سرکوب شده از خود سبب می‌شود تا شخص با آسیب رساندن به خود احساس آرامش کند و در واقع از خود انتقام بگیرد. افراد مازوخیسمی برای ارضاء تمایلات جنسی خود نیاز به آسیب دیدن جسمانی و تحقیر روانی و حتی نیاز به لگد مال شدن را احساس می‌کنند.

برای شناخت بیشتر در زمینه اختلال نابهنجاری جنسی کلیک کنید.

مازوخیسم اختلالی است که شدت آن با گذشت زمان بالا می‌رود، همچنین در موقعیت‌های که فشارهای روانی افزایش می‌یابد تمایلات مازوخیسمی نیز شدت می‌گیرد که می‌تواند منجر به آسیب جدی جسمانی هم گردد. به همین جهت باید هر چه زودتر برای درمان آن اقدام کرد. برای پیشگیری از بروز اختلالات جنسی چون آزار خواهی آموزش نکات تربیت فرزند و دریافت مشاوره در زمینه تربیت جنسی از جمله راهکارهای موثر است.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات جنسی کلیک کنید.

ذکر این نکته مهم است که در تمامی اختلالات جنسی افکار و تخیلات نقش مهمی را ایفا می‌کنند و تاثیر مستقیمی بر اعمال فردی که دچار اختلال است می‌گذارد و او را برانگیخته می‌کند. نقش افکار را می‌توان علاوه بر اختلال مازوخیسم در اختلال‌های دیگر مانند فتیشیسم و مبدل پوشی نیز مشاهده کرد.
 

برای آشنایی بیشتر در زمینه فتیشیسم و مبدل پوشی کلیک کنید.

 

مازوخیسم از اختلالات جنسی رایج

به طور کلی اختلالات جنسی به دو دسته کژکاری جنسی و نابهنجاری جنسی تقسیم می‌شوند که اختلالات کژکاری جنسی شامل مشکلات نعوظ، زود انزالی، دیر انزالی و... می‌باشد. دسته دیگر اختلالات نابهنجاری جنسی است که مازوخیسم جزء این دسته است. از دیگر اختلالاتی که می‌توان مربوط به این دسته دانست شامل مرده خواهی، رابطه جنسی با حیوانات، نمایشگری جنسی، تماشگری جنسی و... است.

برای شناخت در زمینه اختلال نمایشگری جنسی و اختلال تماشاگری جنسی کلیک کنید.

 

درمان مازوخیسم

به دلیل پایداری مازوخیسم درمان آن سخت‌ و زمان بر است. مبتلایان به این اختلال می‌توانند با مراجعه به مراکز مشاوره اختلال‌های جنسی با کمک روان درمانی بینش مدار یا شرطی سازی انزجاری نسبت به درمان اقدام نمایند. در این بین همسر نقش مهمی ایفا می‌کند. همچنین می‌توان از روش‌هایی شامل مدیریت و شایسته سازی الگوهای برانگیختگی جنسی و خودارضایی و درمان‌هایی شامل بازسازی شناختی و آموزش مهارت‌های اجتماعی نیز استفاده کرد. از دارو نیز برای کاهش توهمات و رفتارهای مربوط به انحرافات جنسی استفاده می‌شود. این امر به ویژه در افرادی که رفتارهای خودآزارانه شدید و خطرناک دارند موثر است. دریافت مشاوره جنسی و مشاوره فردی برای این افراد ضروری می‌باشد. مشاوره جنسی به طور کلی برای همه اختلالات جنسی از جمله مالش دوستی، سادیسم، فتیشیسم و... نیز مفید است.

برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید.
 

سوالات متداول

اختلال پدوفیلیا چیست؟

این اختلال همان اختلال میل جنسی به کودکان یا بچه ‌بازی است که یکی از انحرافات جنسی می‌باشد و مشخصه آن تخیل یا عمل واقعی در مورد درگیر شدن در فعالیت جنسی با کودکان است. 

برای آگاهی بیشتر در زمینه اختلال میل جنسی به کودک کلیک کنید.

شباهت و تفاوت اختلال سادیسم و مازوخیسم در چیست؟

مازوخیسم در واقع نقطه مقابل انحراف جنسی سادیسم است. طبیعتا افرادی که مازوخیست یا آزار طلب می‌باشند به دنبال افرادی می‌گردند که دارای تمایلات دگرآزاری یا سادیسمی هستند. 
 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلالات جنسی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : مازوخیسم | علل، نشانه ها و درمان مازوخیسم (آزارخواه جنسی)

 

  • ۹۷/۰۶/۲۰
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی