هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

فتیشیسم واژه ای که به گوش اغلب شما ممکن است رسیده باشد. اما آیا از معنا و ویژگی های فتیشیسم آگاه هستید؟ به چه افرادیفتیشیسم گفته می شود؟ برخی از افراد در رابطه جنسی به اشیاء خاص یا اعضاء خاصی از بدن توجه نشان می دهند به طوری که این بخش ها برای آن ها لذت جنسی به همراه دارد و بدون حضور آن اشیا نمی توانند به ارگاسم برسند. اما آیا هر میزان توجهی به اندام های غیر جنسی و یا اشیا می تواند دلیل بر این باشد که فرد دارای فتیش است؟ در این مقاله درباره ویژگی ها، علل و درمان فتیشیسم صحبت خواهیم کرد. برای اطلاع از دیگر انحرافات جنسی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلالات جنسی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

فتیشیسم

فتیشیسم (یادگارخواهی) به معنی تمرکز جنسی نابهنجار یک فرد بر روی یک شیء غیرزنده و بی ربط به مسائل جنسی یا یک قسمت غیرجنسی بدن می باشد. فرد به طور مکرر و شدید با تمرکز روی این اشیا یا اعضای بدن به لحاظ جنسی برانگیخته می شود و این برانگیختگی در خیال پردازی ها، امیال و رفتارهای فرد مشخص است. فتیش دو نوع کلی دارد؛ فتیش اعضای بدن و فتیش اشیا . این دسته بندی به این معنا نیست که فرد لزوما و منحصرا در یکی از این دسته بندی ها می گنجد.

 

ویژگی های فتیشیسم

فرد دارای فتیش با نگاه کردن به شی مورد علاقه یا قسمت مورد علاقه اش از بدن، دست به خودارضایی می زند، و تحریک جنسی خود را از آن می جوید. در واقع فتیشیسم بدون حضور شی مورد علاقه، قادر به برانگیختگی جنسی نیست. در روابط جنسی، به جای تمرکز روی نواحی جنسی، به شکل بیمارگون و غیرعادی به نواحی غیر جنسی توجه می کند. این توجه می تواند به صورت دیداری، بوییدن، لمس کردن و لیسیدن باشد. برخی از افراد دارای فتیش به خاطر علاقه و وابستگی شدیدی که به شی مورد نظر پیدا می کنند، دائما وقت خود را برای جستجوی شیء مورد نظر صرف می کنند. کلکسیون هایی از آن می سازند، یا حتی برای به دست آوردن آن ها دست به دزدی می زنند.

اشیا رایج فتیشیسم

لباس زیر زنانه، جوراب، کفش، چکمه، پا، مو از جمله اشیایی هستند که فتیشیسمی ها بیشترین تمایل را به آن ها نشان می دهند با این حال شی مورد هدف فتیشیسم هر شیی می تواند باشد.  از آن جایی که فتیشیسم در مردان بیشتر است، معمولا وسایل یا قسمت های تحریک کننده مرتبط با زنان است.

دلایل بروز فتیشیسم

فتیشیسم معمولا در طی دوره بلوغ خود را نشان می دهد. تجربه همزمان لذت جنسی با یک شی می تواند در آینده باعث جنسی انگاشتن آن شی شود. فتیشیسم را می توان مرتبط با تجارب دوران کودکی و نوجوانی نیز دانست. هنگامی که یک کودک قربانی یا مشاهده گر یک رفتار جنسی نامناسب است، یاد می گیرد تا از رفتار تقلید کند یا برای انجام آن تقویت می شود، کودک آزاری یکی از علل بروز بسیاری از انحرافات و کژکاری های جنسی است. برخی دانشمندان پیشنهاد می دهند که نبود یک زمینه اجتماعی مناسب برای رابطه جنسی و محروم بودن از ارتباطات جنسی اجتماعی، باعث می شوند فرد به دنبال رضایت و لذت جنسی از راه هایی که نیاز کمتری به ارتباطات اجتماعی دارند، باشد. یا ممکن است فرد از میزان جذابیت، قوه و توانایی خود برای درگیر شدن در یک رابطه جنسی عادی مطمئن نباشد. در این شرایط فرد با تکیه بر اشیا و میل به آن ها خود را ایمن می کند. برخی دانشمندان توانسته اند شواهدی از تغییرات مغزی برای توجیه فتیشیسم پیدا کنند. برای مثال آنچه درباره فتیشم پا مشخص شده است، ناحیه ای که در مغز مسئول پردازش حس های مرتبط با پا است، در کنار ناحیه پردازش احساسات جنسی قرار دارد. احتمال می دهند فتیش پا به خاطر ارتباط و پیوند به وجود آمده بین این دو بخش، ایجاد شود.

درمان فتیشیسم

درمان فتیشیسم فقط در صورتی انجام می گیرد که فتیش فرد منجر به پریشانی شدید و نارضایتی فرد یا از بین رفتن عملکردهای زندگی روزمره اش شود. درمان برای کاهش دادن فعالیت های مجرمانه فرد، کاهش تکیه بر فتیش برای به دست آوردن لذت و رضایت جنسی، بهبود مهارت های اجتماعی یا از بین بردن برانگیختیگی نابهنجار جنسی به کار می رود. درمان فتیشیسم می تواند پیچیده باشد و هیچ راه واحدی برای درمان آن پیدا نشده است. از درمان های مختلف روانشناختی مثل شناخت درمانی، رفتار درمانی و... می توان بهره برد. برخی داروهای زیستی هم ممکن است در کاهش غریزه جنسی موثر باشند. برای پیشگیری از فتیشیسم والدین موظف اند تربیت جنسی در دوران کودکی و به نحوه برخورد با فرزندانشان در سن بلوغ توجه کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلالات جنسی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 


دمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

 

منبعفتیشیسم |نشانه ها، علل و درمان فتیشیسم

  • ۹۷/۰۶/۲۱
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی