هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

انواع خیانت

انواع خیانت کدام اند؟ آیا خیانت تنها به معنای ایجاد رابطه جنسی با فردی دیگر است؟ آیا انواع خیانت را می شناسید؟ واژه خیانت دارای معانی و ابعاد گسترده ای است. خیانت می تواند عاطفی، کلامی، مجازی، جنسی و ... باشد. نشانه های خیانت مردان و دلایل خیانت همسر در مقالات دیگر بررسی شده است. در این مقاله سعی داریم تا به بررسی انواع خیانت و صدمه هایی که هر کدام از این انواع خیانت بر فرد وارد می کند، بپردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه خیانت و روابط می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228تماس بگیرید.

 

خیانت

خیانت یعنی زیر پا گذاشتن تعهد به یک رابطه عاطفی، شکستن مرز های رابطه و نابود کردن اعتماد. خیانت با احساس خشم، عذاب وجدان و اضطراب همراه است. بسیاری از افراد بر این باورند که خیانت تنها به معنی برقراری رابطه جنسی با فردی دیگر  است. نشانه های متفاوتی وجود دارند که مشخص می کنند خیانت در حال اتفاق افتادن است. نشانه ها آژیر خطرهایی هستند که خیانت در حال اتفاق افتادن است. برای اطلاع از نشانه های خیانت زنان و راه های پیشگیری از خیانت کلیک کنید.

 

انواع خیانت

خیانت به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. معمولا افراد با این دلایل وارد روابط دوستانه و یا خارج از رابطه متعهدانه خود می شوند. اما خیلی از این روابط را خیانت به حساب نمی آورند. پس از مدتی به تعهد و اعتماد شریک عاطفی خود پشت می کنند و مرز ها را می شکنند. خیانت انواع متفاوتی دارد. در اینجا خیانت را در سه دسته طبقه بندی کرده ایم:

  • خیانت عاطفی
  • خیانت جنسی
  • خیانت عاطفی جنسی

 

خیانت عاطفی

احساسات و عواطف سرمایه های روانی فرد هستند. معمولا احساس و عاطفه در رابطه سرمایه گذاری می شوند. گاهی سرمایه گذاری عاطفی و احساسی فرد در رابطه دیگری به جز رابطه اصلی انجام می شود. ازدواج ناخواسته، سردی عاطفی، عدم توجه به نیاز های عاطفی، گلایه، انتقاد و . . . از دلایلخیانت عاطفی هستند.

انواع خیانت عاطفی عبارتند از :

  • خیانت کلامی

گاهی خیانت فقط در کلام اتفاق می افتد. درد و دل و مطرح کردن مسائل با فردی غیر از شریک عاطفی می تواند منجر به رابطه عاطفی و سپس رابطه جنسی شود. اینطور تصور می شود که صحبت کردن خیانت نیست اما وقتی که صحبت کردن باعث شود فرد مسائل را به جای همسر، به کسان دیگر مطرح کند سبب بی توجهی در رابطه اصلی می شود.

  • خیانت مجازی

افراد در دنیای مجازی اقدام به ارتباط با افراد دیگر می کنند. وجود نقص در رابطه اصلی باعث وابستگی به دوستان مجازی می شود. به مرور زمان روابط مجازی جایگزین رابطه واقعی می شود. خیلی اوقات افراد، دنیای مجازی را به عنوان یک صحبت عادی یا رابطه ای در نظر می گیرند که به راحتی می تواند قطع شود. اما رابطه مجازی می تواند وابستگی ایجاد نماید.

  • خیانت افلاطونی

عشق افلاطونی یعنی عشق بدون هزینه. رابطه بدون تعهد و توقع. جملاتی مانند ما دوستیم ما همکاریم ما همسایه ایم ما هم کلاسی هستیم، که فرد در برقراری روابط افلاطونی به کار می برد. دراین روابط مرحله دیگری نیز وجود دارد و وابستگی ایجاد می کند. این روابط معمولا دوره ای هستند و ادامه پیدا نمی کنند. کوتاه بودن و خالی از توقع و تعهد بودن این روابط باعث می شود افراد احساس نکنند که این روابط خیانت محسوب می شوند اما روابط افلاطونی تاثیر خود را روی کیفیت رابطه اصلی فرد می گذارند.

 

 خیانت جنسی

برقراری رابطه جنسی با فردی غیر از شریک عاطفی خیانت جنسی محسوب می شود. اولین مسئله ای که خیانت به ذهن می آورد رابطه جنسی است. نارضایتی از رابطه جنسی، تنوع طلبی جنسی، مشکلات عاطفی و . . . افراد را به برقراری روابط جنسی و خیانت می کشاند.

  • خیانت رفتاری : خیانت جنسی رفتاری یعنی افراد اقدام به برقراری رابطه جنسی می کنند.
  • خیانت ذهنی: خیانت جنسی ذهنی یعنی افراد در ذهن خودشان رابطه با افراد دیگر را تصویرسازی می کنند و به آن فکر می کنند.
  • خیانت کلامی: در این نوع از خیانت جنسی، رفتار جنسی اتفاق نمی افتد اما صحبت های با منظور جنسی رد و بدل می شود. معمولا خیانت کلامی به همراه خیانت ذهنی رخ می دهد.

 

خیانت عاطفی جنسی

اکثرا خیانت ها از این نوع هستند یا وارد این مرحله می شوند. یعنی خیانت در سطح عاطفی یا جنسی تنها باقی نمی ماند. بلکه فردی که خیانت جنسیانجام می دهد پس از مدتی درگیری احساسی هم پیدا می کند یا فردی که در حال خیانت عاطفی است رابطه جنسی نیز برقرار می کند. قطع رابطه عاطفی می تواند از پیشروی خیانت جلوگیری کند.

 

صدمات خیانت

به افرادی که خیانت می بینند آسیب های شدیدی از نظر روحی و عاطفی وارد می شود. آنها دیگر اعتماد نمی کنند، سرد می شوند، دچار افسردگی شده و انگیزه های خود را از دست می دهند. بسیاری از افرادی که خیانت می بینند دست به خودکشی می زنند یا متقابلا خیانت می کنند.  در نهایت خیانت باعث فروپاشی رابطه می شود، مشاوره خیانت و مشاوره خانواده می تواند مانع از این موضوع شود. حتی در زمان هایی که طلاق عاطفی شکل گرفته است مشاوره روابط زناشویی موثر می باشد. از بین انواع خیانت که بحث شد خیانت جنسی رفتاری ، خیانت برای اتمام رابطه و خیانت از روی عصبانیت و بی توجهی با بیشترین صدمه ها همراه هستند. بسیاری متخصصان بر این باورند خیانت برای اتمام رابطه و خیانت از روی عصبانیت رفتار هایی نابالغ هستند و برای طرف مقابل شوکه کننده و ضربه زننده می باشند.

 

سخن آخر

بعضی روابط در نگاه اول خیانت به نظر نمی آیند، ملاک خیانت تاثیرگذاری بر روی رابطه اصلی است. روابطی که به نظر خیانت آمیز نیستند می توانند در طی زمان باعث نابودی رابطه اصلی بشوند، بنابراین خیانت محسوب می شوند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه خیانت و روابط می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

 

منبع انواع خیانت

  • ۹۷/۰۶/۲۴
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی