هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

آیا از مهارت کنترل احساسات آگاهی دارید؟ چگونه می توان مهارت کنترل احساسات را به دست آورد؟ در طول روز ممکن است احساسات متفاوتی را تجربه کنیم، گاهی در لحظه ای که اصلا انتظارش را نداریم احساساتی به سراغمان می آید که ما را خوشحال و یا غمگین می کنند. شاید متوجه این موضوع شده باشید که هیچ کنترلی بر اینکه چه احساسی داشته باشید ندارید. اما آنچه که همه ما می توانیم بر آن کنترل داشته باشیم نحوه پاسخ به این احساسات است. بسیاری از درگیری ها، دعواها، قتل ها،خودکشی ها ناشی از عدم آگاهی از پاسخ صحیح به این احساسات است. در این مقاله درباره مهارت کنترل احساسات صحبت خواهیم کرد.


برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت های کنترل احساسات می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

مهارت کنترل احساسات

با استفاده از مهارت کنترل احساسات فرد می تواند به شکل موثری یک واقعه هیجانی را مدیریت کند یا به آن پاسخ دهد. انسان ها به شکل ناخودآگاه از استراتژی های تنظیم هیجان استفاده می کنند تا بر موقعیت های دشوار غلبه کنند. در زندگی روزمره، ما با احساسات مختلفی روبرو می شویم. احساسات اصلی انسان ها شامل غم، خشم، ترس، شادی، تعجب، شرم، حسادت می باشد. این احساسات همیشه نیاز به تنظیم ندارند. برای مثال وقتی در یک جمع هستید که همه در حال خندیدند، شما هم می توانید با خیال راحت بخندید و از جمع لذت ببرید. نیازی به کنترل احساسات در این شرایط نیست. اما ممکن است شما بعد از یک روز کاری سخت در ترافیک باشید که ناگهان رفتار راننده ماشین جلویی در شما خشم زیادی ایجاد کند. در این شرایط ممکن است خشم شما باعث رفتاری شود که بعدا از آن پشیمان شوید. مهارت کنترل احساسات در اینجا بسیار اهمیت پیدا می کند.

 

فواید مهارت کنترل احساسات

فردی که بتواند احساساتش را کنترل کند، می تواند از مهارت هایش در شرایط مناسب بهره ببرد. در نتیجه احساس فشار نخواهد کرد و مجبور به سرکوب آن ها نمی شود. برای مثال اگر فرد درست تشخیص دهد که الان عصبانی است، می تواند محرک عصبانیت را شناسایی کند، سپس راجع به کاری که صحیح است، بهتر تصمیم بگیرد. کنترل احساسات منجر به تصمیم گیری های بهتر و در نتیجه موجب ساختن و تجربه زندگی بهتری می شود. با داشتن مهارت کنترل احساسات داشتن ارتباط صحیح با همسر و یا دیگر افراد نیز میسر می شود.

 

معایب عدم کنترل احساسات

افرادی که توانایی تنظیم هیجانی ندارند، به خاطر احساساتشان احساس فشار و تنش می کنند. ممکن است مجبور به انجام کارهایی شوند که آن ها را از احساس بد دور کند، ولی هریک از این رفتار ها ممکن است پر خطر بوده یا منجر به آسیب شوند. فردی که کنترل بر احساساتش نداشته باشد، ممکن است فقط آن ها را سرکوب کند و در نهایت به خاطر احساسات سرکوب شده، دچار اضطراب و افسردگی بشود. گاهی نداشتن مهارت کنترل احساسات باعث می شود فرد برای فرار از احساسات منفی اش به سمت راه حل هایی مثل مصرف مواد برود که در کوتاه مدت تنها اثربخش هستند. معمولا شروع مصرف مواد به دلیل نا آگاهی از مواد اعتیاد آور و حتی داروهای اعتیاد آور رخ می دهد.

 

راهکار های کسب مهارت کنترل احساسات

برای کسب مهارت کنترل احساسات می توانید طبق 5 مرحله زیر عمل کنید:

  1. اولین کاری که برای کسب مهارت در حیطه کنترل احساسات نیاز دارید انجام دهید، کسب آگاهی است. خود را تحت نظارت قرار دهید. به احساساتی که تجربه می کنید دقت کنید. به آن ها اسم دهید. نام گذاری احساسات مهارتی است که از کودکی باید یاد گرفته شود. به هرحال شما با دقت کردن به آن ها، می توانید آن ها را روشن کنید، بین آن ها تمایز قائل شوید و به هریک اسم دهید: خشم ، غم ، ترس ، اضطراب و ... .
  1. بعد از اینکه متوجه شدید در حال حاضر در حال تجربه یک احساس خاص هستید، به دنبال علت بگردید. چه چیزی این احساس شما را برانگیخته است؟ علت برانگیخته شدن احساسات می تواند درونی ، بیرونی یا ترکیبی از آن ها باشد. یک فکر، حرف فرد دیگر و یا حتی یک احساس دیگر می تواند منجر به برانگیختگی احساسات شما شود. از خودتان سوال بپرسید و به دنبال علت باشید.
  2. بعد از فهمیدن پاسخ، از خود بپرسید راه حل چیست؟ گاهی اوقات شما مجبور به تغییر شیوه فکر کردن خود هستید. افکار شما مرتبط به احساساتتان هستند. گاهی اوقات یک شیوه فکر ناکارآمد یا به اصطلاح یک خطای شناختی می تواند باعث ایجاد احساسات منفی در شما بشود.
  3. در نهایت شما باید تصمیم بگیرید چگونه عمل کنید. این سخت ترین قسمت ماجراست. نحوه عکس العمل ما به احساسات و مدیریت آن ها، یک عادت است و عادات هم با گذر زمان و تمرین تغییر می کنند.

یادگیری مهارت کنترل احساسات و تمرین آن مثل خوردن دارو نیست که زمان مشخصی را برایش در نظر بگیرید. زندگی ما در بستری از احساسات جاری است بنابراین ما دائما درحال تجربه آن ها هستیم. اگر می خواهید کنترل احساساتتان را در نظر بگیرید، دائما باید در حال انجام مراحل فوق باشید. برای موفقیت بیشتر می توانید مقاله کنترل استرس را نیز مطالعه نمایید.

 

یک مثال کاربردی از مراحل کنترل احساسات

فکر کنید یک روز سخت کاری را داشته اید که در محل کار، رئیستان از کارتان بی جهت ایرادهایی گرفته است. شما تحت فشار روانی بوده اید و با همان احوالات محل کار را ترک و به سمت منزل حرکت می کنید. در مسیر خانه در طی ترافیک راننده ای بدجور به جلوی شما می پیچد و نزدیک است که تصادف سختی بکنید. در این شرایط شدیدا احساس عصبانیت کرده و از خشم در حال منفجر شدن هستید.

مرحله اول : شما متوجه احساس عصبانیت خود شده اید.

مرحله دوم : می دانید چرا عصبانی هستید. چون روز سختی داشته اید و الان هم این راننده با بد رانندگی کردنش شما را در معرض خطر قرار داده است. ولی می دانید همه عصبانیتتان از راننده نیست ( رسیدن به این مورد سخت است و در طول زمان به دست می آید. ممکن است درآن لحظه شما ندانید که خشمتان از رئیستان هم هست).

مرحله سوم : راه حل چیست؟ ممکن است فکر کنید بهتر است ادبش کنم! چند لحظه صبر کنید و اولین راهکار را بررسی کنید. عوارض دعوا کردن در خیابان چیست؟

مرحله چهارم : تصمیم گیری برای عمل. می خواهید چه کنید؟ ممکن است تصمیم بگیرید رد شوید و هیج نگویید. یا ممکن است ترجیح دهید با پلیس تماس بگیرید. یا هر راهکار منطقی دیگر.
مشاوران و رواشناسان با ارائه خدمان درمانی و آموزشی، سعی در بالا بردن سطح کیفی زندگی افراد دارند، شما وی توانید با دریافتمشاوره روانشناسی به صورت مشاوره حضوری و یا مشاوره تلفنی از آن ها بهره مند شوید.

 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت های کنترل احساسات می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

 

منبعمهارت کنترل احساسات

  • ۹۷/۰۶/۲۴
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی