هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

اختلال تماشاگری جنسی چیست؟ چه نشانه هایی دارد؟ ممکن است شما هم با افرادی مواجه شده باشید که در حال پرسه زدن در اطراف منزل شما بوده اند یا به قصد نزدیک شدن به پنجره و دید زدن به شما نزدیک شده اند. شاید مچ چنین افرادی را گرفته باشید و سوال برایتان پیش بیاید علتش چیست؟ در حالی که قصد دزدی هم نداشته اند. در این شرایط امکان وجود اختلال تماشاگری جنسی هست.اختلال تماشاگری جنسی در دسته اختلالات نابهنجاری جنسی طبقه بندی می شود. در این مقاله به تعریف، سیر، علل و درمان اختلال تماشاگری جنسی می پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال تماشگری جنسی و مسائل جنسی  می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 


اختلال تماشاگری جنسی

در اختلال تماشاگری جنسی فرد مبتلا از اینکه به افراد برهنه نگاه کند، لذت جنسی می برد. در صورت فرد برای دید زدن احساس اجبار می کند. فرد ممکن است با پرسه زدن در اطراف خانه ها، دستشویی های عمومی، پشت پنجره ها و در ها، سعی کند زنانی که لباسشان را تعویض می کنند یا به هر نحوی برهنه هستند را ببیند. هم چنین از دیدن رابطه جنسی دیگران لذت می برد. افراد دارای اختلال تماشاگری جنسی، معمولا به فرد قربانی نزدیک نمی شوند و قصد برقراری رابطه جنسی با او را ندارند. بنابراین این افراد خطرناک نبوده و صدمه ای به قربانی نمی زنند. فقط از اینکه پنهانی دیگران را دید بزنند، و آن ها از این مسئله آگاه نباشند، لذت می برند. تماشاگر جنسی با دیدن دیگران در این حالت میل جنسی پیدا می کند، تحریک می شوند و در همان حین یا بعد از آن با تصاویر و خاطرات، مبادرت به خود ارضایی می کنند.

شروع و سیر اختلال تماشاگری جنسی

اختلال تماشاگری جنسی معمولا از سنین پایین آغاز می گردد، رفتارهای مشابه در سنین پایین و کودکی دیده می شود. در نوجوانی این رفتار ادامه یافته و مدت ها تداوم می یابد. تماشاگران جنسی ممکن است به خاطر پرسه زدن در اطراف خانه ها دستگیر شوند یا به همین امر متهم و بازداشت شوند ولی معمولا پس از آزادی باز هم عادت خود را ترک نمی کنند و به دید زدن مخفیانه ادامه می دهند. آنها مانندسادیسمی ها نبوده و با آزار دیگران کسب لذت نمی کنند، بلکه تنها به صورت مخفیانه با دید زدن لذت جنسی می برند.

 

شیوع اختلال تماشاگری جنسی

از شیوع دقیق این اختلال نمی توان مطمئن بود. ولی بین دیگر اختلالات جنسی می تواند شیوع بیشتری داشته باشد. بیشتر در مردان گزارش شده است ولی بین زنان هم رایج است. در واقع بین زنان و مردان در فکر کردن به تماشای رابطه جنسی دیگران و دید زدن برهنگی دیگران تفاوتی نیست، ولی مردان این تکانه را بیشتر به دنیای واقعی می آورند. بسیاری از تماشاگران جنسی به شکل همزمان اختلال نمایشگری جنسی هم دارند. ولی تماشاگران جنسی که نمایشگری جنسی هم همزمان دارند از آسیب شناسی گسترده تری خبر می دهند و از طبقات پایین تر اجتماعی – اقتصادی هستند.

 

علل اختلال تماشگری جنسی

علت این اختلال نامشخص می باشد. فردی که مبتلا به تماشاگری جنسی است، احتمالا از بچگی در معرض شناخت های نادرست از رابطه جنسی، نقشه عشقی معیوب و تجارب جنسی نامناسب قرار گرفته اند. محققان بین این اختلال و اختلال وسواسی – اجباری ارتباط یافته اند. در واقع این احساس اجبار برای دید زدن و خودارضایی کردن می تواند شکلی از یک وسواس باشد. تربیت جنسی کودک و رعایت نکات تربیتی فرزندان می تواند در بروز اختلالات جنسی جلوگیری کند.

 

درمان اختلال تماشاگری جنسی

درمان های مختلفی که برای این اختلال در نظر گرفته شده است درمان های روانکاوی، گروه درمانی و شوک درمانی می باشد. موفقیت درمان در هیچ یک از موارد گفته شده کاملا مشخص نیست. برخی پژوهش ها بر استفاده از پورنوگرافی در درمان تاکید می کنند. در واقع تمرکز فرد را از تماشاگری جنسی واقعی به تماشای پورنوگرافی تغییر می دهند. علاوه بر مشاوره روانشناسی، گاهی برای درمان تماشاگری جنسی ترکیبی از داروهای ضدافسردگی و ضدروانپریشی استفاده می شود. درمان های مرتبط با اختلال وسواسی- جبری درمان های مناسبی برای اختلال تماشاگری جنسی هستند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال تماشگری جنسی و مسائل جنسی  می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

 

منبع  اختلال تماشاگری جنسی | علائم، شیوع، علل و درمان اختلال تماگری جنسی

  • ۹۷/۰۶/۲۵
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی