هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

آیا اثرات و ضررات انواع مواد اعتیاد آور ( مواد مخدر، محرک و توهم زا) را می شناسید؟ مواد اعتیاد آور را از نظر اثرات، نشانه ها، علائم، عوارض و روش ترک در پنج دسته کلی تقسیم بندی می کنند. این پنج دسته عبارتند از مواد مخدر (هروئین، مورفین، تریاک، شیره، متادون، ترامادول و ... )، مواد محرک (کوکائین، شیشه و ... )، مواد توهم زا (Thc، ال اس دی) ، کانبیس ها ( گل ، حشیش و ... ) الکل و  سایرمواد اعتیاد آور می باشند. در میان عموم مردم اعتیاد به تمامی این مواد اعتیاد آور تحت عنوان اعتیاد به مواد مخدر شناخته می شود. شناخت این دسته ها به افراد در پیشگیری، تشخیص، نشانه ها، درمان و ترک اعتیاد به مواد مخدر کمک می کند. در این مقاله به معرفیمواد اعتیاد آور مختلف و اثرات و ضررهای اعتیاد به آنها می پردازیم.


 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخص، درمان و ترک اعتیاد به انواع مخدر می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

مواد اعتیاد آور

انواع مواد اعتیاد آور را می توان در پنج دسته کلی تقسیم بندی کرد که عبارتند از مواد مخدر، مواد توهم زا، مواد محرک، الکل و سایر مواد اعتیاد آور که در ادامه توضیح داده شده اند:

1- مواد مخدر :  هروئین ، مرفین ، تریاک ، شیره  ، متادون، ترامادول ، بوپرونورفین یا b2 و ...
2- مواد محرک : کوکائین ، شیشه و ...
3- مواد توهم زا : ال اس دی ، قارچ و ...
4- کانابیس : ماده مخدر گل یا ماریجوانا ، حشیش و ...
5- الکل : الکل و ..
6- سایر مواد اعتیاد آور : سیگار ، چسب ، بنزین و ...





1- مواد مخدر ( افیون، شبه افیون) | اعتیاد به مواد مخدر

مواد مخدر یکی از مواد اعتیاد آور است که به صورت مستقیم یا از مشتقات گیاه خشخاش بدست می آید. مصرف خشخاش به دلیل خواص و ویژگی های آن  جهت کاهش درد های جسمانی به 5 هزار سال قبل بر می گردد، حتی امروزه در علم پژشکی از خشخاش برای تولید مسکن ها استفاده می گردد. به طور کلی می توان مواد مخدر را به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد که عبارتند از : 
1- افیون ها : هروئین ، مرفین ، تریاک ، شیره 
2- شبه افیون ها : متادون، ترامادول و بوپرونورفین یا b2

مواد مخدر به علت خاصیت تسکین دهنده و خواب آلودگی که دارند به عنوان دارو نیز استفاده می شوند. مورفین شناخته شده ترین ماده مخدری است که برای کاهش و تسکین درد استفاده می گردد. اما در صورت استفاده بیش از حد از مورفین، بیمار اعتیاد به مصرف مورفین پیدا می کند. 

شبه افیون ها داروهایی هستند که میزان مورفین موجود در آن ها کمتر بوده و بیشتر جهت درمان و مصارف پزشکی تولید شده اند. متادون، ترامادول و بوپرونورفین یا b2 از جمله شبه افیون هایی هستند که در درمان و ترک اعتیاد کاربرد دارند.

 

اثرات، پیامد ها و ترک اعتیاد به مواد مخدر

مواد مخدر می توانند احساس سرخوشی، آرامش و حالت خواب آلودگی را در فرد ایجاد کنند. با مصرف مواد مخدر احساس های اضطراب، خصومت و پرخاشگری در فرد ایجاد می شود، علاوه بر این میزان حساسیت فرد در برابر رنج روانی کاهش می یابد و این می تواند انگیزش مهمی برای اعتیاد به مصرف مواد مخدر باشد. بدن انسان خیلی سریع در برابر مواد مخدر مقاوم می شود یعنی برای آنکه فرد بتواند مجددا حالت نئشگی را تجربه کند، باید میزان بیشتری از ماده مخدر را مصرف نمایند تا بتواند به مقصودش برسد. اعتیاد به مواد مخدر دارای پیامد های جسمانی و روحی فراوانی دارد. 
ترک و درمان اعتیاد به مواد مخدر همراه با درد جسمانی فراوانی است. برای ترک اعتیاد از مواد مخدر می توانید مقاله ما را در مورد مشاوره ترک اعتیاد و ترک اعتیاد به مواد مخدر کلیک کنید یا می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی تماس بگیرید.

2- مواد محرک | اعتیاد به مواد محرک

ترکیبات مواد محرک در بسیاری از نوشیدنی ها و خوراکی ها مانند قهوه، چایی، نوشابه، شکلات یافت می شود. از جمله معروف ترین مواد محرک اعتیاد آور می توان به شیشه ( کریستال )، کوکائین اشاره داشت. کراک افغانی نیز در این دسته قرار دارد. امروزه نوعی از مواد محرک با نام ریتالین در بازار موجود است که عمدتا برای درمان بیش فعالی (کم توجهی) استفاده می شود. مقاله ما را در مورد عوارض و فواید ریتالین برای شب امتحان و کنکور را بخوانید.

 

اثرات و پیامد ها و ترک اعتیاد به مواد محرک

پس از مصرف مواد محرک احساس های بر انگیختگی، خوشی، قدرت و شنگولی در فرد ایجاد می شود. در زمان نشئگی افزایش هوشیاری، افزایش میل جنسی، فزونی انرژی و عمیق شدن هیجانات رخ می دهد. 
از جمه مهمترین پیامد های اعتیاد به مواد محرک می توان به تغییر رفتار و حالات روانی، پرخاشگری، بی خوابی، تکانشگری، وحشتزدگی، افزایش ضربان قلب، بی قراری، سرگیجه، سردرد، بی حوصلگی، افسردگی شدید و سایکوز ، هیجانات منفی و اختلالات شدید رفتاری در فرد اشاره داشت. در صورت مسمومیت مواد محرک روان پریشی های پارانوئید و رفتار های خشن در فرد مشاهده می شود. مواد محرک ( کوکائین، شیشه، کراک افغانی و ... ) از جمله مواد اعتیاد آوری هستند که اعتیاد آن به شکل اعتیاد فکری می باشد.
برای اطلاع از نحوه ترک مواد محرک ( کوکائین، شیشه، کراک افغانی و ... ) می توانید مقاله ما در مورد ترک مواد محرک بخوانید یا با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی تماس بگیرید.

 

3- مواد توهم زا ( Thc ) | اعتیاد به مواد توهم زا

مواد اعتیاد آور توهم زا ( ال اس دی، ماشروم ( قارچ ) و ... ) توانایی تغییر در ادارک، احساسات و سطح آگاهی فرد مصرف کننده از واقعیت را دارند. مواد اعتیاد آور توهم زا با نام های دیگری همچون روان گردان ها یا روان پریشی زا ها نیز شناخته می شوند. از جمله مواد توهم زا می توان به مسکالین، ال اس دی (X ،(LSD و سیلوسیبین (قارچ) اشاره کرد. اغلب مواد توهم زا از گیاهانی به دست می آیند که از نظر ساختار شیمیایی به هورمون های موجود در مغز (سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین) شباهت دارند. چند ماده ی دیگری که در سال های اخیر مصرفش رو به افزایش است PCP (به گرد فرشته شهرت دارد) و MDMA (معروف به خلسه) می باشد. PCP ابتدا به عنوان یک داروی بیهوش کننده تولید و تجویز شد اما با مشخص شدن اثرات توهم زا بودن آن ممنوع گردید. MDMA از نظر شیمیایی به آمفتامین ها نزدیک است اما به دلیل تغییراتی که در آگاهی ادراک ایجاد می کند در این دسته طبقه بندی می شود.


اثرات و پیامد ها و ترک اعتیاد به مواد توهم زا

از جمه مهم ترین اثرات مواد توهم زا می توان به تجارب و حس های متفاوت در فرد مصرف کننده اشاره داشت که رایج ترین این تجارب تغییرات عمیق در ادراک حسی دیداریُ لامسه ای یا شنوایی می باشد. تصورات و صداها ممکن است به شدت نا آشنا شوند. درک از زمان و مکان به شدت تغییر می کند. در برخی مواقع درک از خویشتن نیز تغییر می کند. احساس ها از حالتی به حالتی دیگر جابه جا می شوند. احساسات ناشی از مواد توهم زا همیشه خوش آیند نیست و در بسیاری از مواقع می تواند آزار دهنده باشد. مواد توهم زا به منظور دریافت احساس آرامش  و لذت مصرف نمی شوند. 
اعتیاد به مواد توهم زا با اعتیاد به مواد مخدر و محرک متفاوت است و بدین معنی می باشد که فرد وابستگی جسمی به مصرف مجدد این مواد ندارد. اعتیاد به مواد توهم زا به این صورت است که فرد با فلش بک زدن به احساسات، مکان ها و ... زمان مصرف به مصرف مجدد این مواد ترغیب می گردد. 
از پیامد های اعتیاد به مواد توهم زا می توان به پایین آمدن علمکرد مغز در طولانی مدت، مشکلات روانشناختی مثل اضطراب،وسواس اشاره داشت. برای اطلاع از نحوه ترک مواد توهم زا می توانید مقاله ما را در زمینه ترک اعتیاد مواد توهم زا بخوانید یا با مشاوران مرکز مشاوره ورانشناسی هنر زندگی تماس بگیرید.

4- کانابیس ها

تمامی ترکیباتی که از گیاه شاهدانه به دست می آید در دسته کابیس ها ( ماده مخدر گل ، ماریجوانا، حشیش و ... ) جای می گیرند.  ماده مخدر گل یکی از پر مصرف ترین کانابیس ها در میان نسل جوان است. ماده شیمیایی اصلی گیاه شاهدانه THC نام دارد و باعث تحریک مغز می شود. حشیش بیشترین مقدار THC را در میان کانابیس ها دارا می باشد. کانابیس ها اکثرا به صورت کشیدنی (تدخینی) استفاده می شوند، به طوری که معمولا با مقداری توتون ترکیب کرده و به شکل سیگار در آورده و دود آن را به داخل ریه ها می کشند. به دلیل THC موجود در این مواد و اثر مشابه آن با توهم زا ها می توان آن ها را جزء دسته ی توهم زاها شمرد، اما در اینجا برای شرح بهتر مواد حاصل از گیاه شاهدانه آن را در دسته ای جدا قرار دادیم.

اثرات و زیان ها و ترک اعتیاد به کانابیس ها

اعتیاد به کانابیس ها از جمله اعتیاد به ماده مخدر گل یا اعتیاد به حشیش  احساس سرخوشی و شنگولی، افزایش میل جنسی، شهوت و آگاهی بیشتر از محرک های درونی و بیرونی را در فرد ایجاد می کنند. همچنین می تواند ادراک فرد را از محیط و حس های بدنی تغییر دهد. 
پیامد های اعتیاد به کانابیس ها عبارتند از تخریب حافظه کوتاه مدت، کندی زمان واکنش، هماهنگی جسمانی معیوب، تصمیم گیری نامناسب، تغییر قضاوت می باشد. در بعضی از مصرف کنندگان به جای احساس لذت می تواند باعث پارانویا (سوءظن) و اضطراب شود. در صورت مصرف مزمن و حاد این عوارض برگشت پذیر نخواهند بود به علاوه ی آن که مشکلات جسمانی نظیر حمله قلبی و عملکرد معیوب تنفسی پیدا خواهند کرد. 
برای اطلاع از نحوه ترک اعتیاد به کانابیس ها می توانید مقالات ما را در مورد ترک اعتیاد به گل و ترک اعتیاد به حشیش مطالعه نمایید یا با مشاوران مرکز مشاوره روانشناشی هنر زندگی تماس بگیرید. 

 

5- الکل | اعتیاد به الکل

امروزه الکل های نوشیدنی از تخمیر میوه ها، جو و ... به دست می آید. خوردن این نوشیدنی ها موجب مست شدن می شوند، اعتیاد به الکل نیز مانند مواد مخدر اعتیاد آور بوده و قدرت اعتیادآوری آن کمتر از دیگر مواد نیست. الکل در افراد اعتیاد جسمی و ذهنی می تواند ایجاد نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نشانه ها، علائم و پیامد های اعتیاد به الکل می توانید مقاله اعتیاد به الکل را مطالعه نمایید.

 

اثرات و پیامد ها و ترک اعتیاد الکل

الکل با تاثیر بر دستگاه عصبی بدن باعث کند شدن آن می شود و به همین دلیل متخصصان اصطلاحا به الکل کندساز می گویند. اثرات آن به مقدار مصرف بستگی دارد، در مقادیر کم باعث احساس آرمیدگی و آرامبخشی می شود. اما با مصرف بیشتر باعث افزایش اطمینان به خود، معاشرتی تر شدن و کاهش بازداری رفتاری می شود. با ادامه ی مصرف اثرات قوی تر می شود به طوری که ناتوانی در قضاوت و تصمیم گیری، کلام منقطع، خواب آلودگی، تاری دید، و مشکل در تمرکز پدیدار می شود و در صورت مصرف بیش از حد می تواند موجب استفراغ، لرزش، تشنگی شدید، خستگی، تحریک پذیری، سردرد، علائم افسردگی و سرگیجه شود. از جمله بیماری هایی که در اثر اعتیاد به الکل به وجود می آید؛ سندروم ورنیکه کورساکوف می باشد. همچنین منجر به تغییر زیان بار در کبد، دستگاه معدی- روده ای، تراکم استخوان، عضلات و دستگاه ایمنی می شود، و در صورت ترک ناگهانی و سرخود ممکن است دچار اضطراب، تشنج، لرزش، اختلال خواب، بیش فعالی سیستم اعصاب مرکزی و یا مرگ شود.

 

6- سایر مواد اعتیاد آور

علاوه بر موارد فوق، مواد اعتیاد آور دیگری هم وجود دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • سیگار : پر مصرف ترین ماده اعتیاد آور سیگار و نیکوتین می باشد که درباره آن  و ترک سیگار مفصلا در مقاله ای دیگر بحث می کنیم.
  • انواع دارو های اعتیاد آور مانند دارو های مسکن و آرامبخش
  • کافئین
  • مواد استنشاقی (چسب، رنگ، تینر، بنزین، جوهر خودکار و ...)
  • سایر مواد مثل آنتی هیستامین ها
برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد و اطلاع از سایر مقالات به سایت مشاوره روانشناسی هنر زندگی مراجعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخص، درمان و ترک اعتیاد به انواع مخدر می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

 

منبع  انواع مواد اعتیاد آور | مواد مخدر، محرک و توهم زا | اثرات و ضرر های آن ها

  • ۹۷/۰۶/۲۵
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی