هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

صمیمیت بین زوجین


صمیمیت بین زوجین چقدر اهمیت دارد؟ آیا صمیمیت بین زوجین در طول زمان کاهش می یابد؟ در جوامعی که دختران و پسران موقعیت هایی برای آشنایی و معاشرت کمی دارند صمیمیت بین دو جنس در رابطه اغلب نادیده گرفته می شود. در حالی که روابط دختر پسر در دوران کودکی و نوجوانی در شناخت دوجنس بر یکدیگر تاثیر گذار است. صمیمیت بین زوجین می تواند در طول زندگی مشترک باعث شود افراد با درک و نگاه واقع بینانه تری به رابطه شان بپردازند. حل اختلافات و مسائل زندگی بدون داشتن یک درک مشترک امکان پذیر نخواهد. در این مقاله درباره ویژگی های صمیمیت بین زوجین، رابطه صمیمانه و راه های افزایش صمیمت بین زوجین صحبت کرده ایم. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه روابط بین فردی، ازدواج و بهبود کیفیت روابط می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 


صمیمیت بین زوجین

ما انسان ها در بستری از روابط اجتماعی به دنیا می آییم، رشد می کنیم، آسیب می بینیم و ترمیم می شویم. در واقع در همه شرایط ما نیاز به حضور دیگر انسان ها و قرار گرفتن در روابط صمیمانه با آن ها داریم. صمیمیت به عنوان توانایی ارتباط با دیگران باحفظ فردیت تعریف می شود. یعنی فرد به درجه ای از رشد و بلوغ عاطفی می رسد تا بتواند به زندگی یک فرد دیگر ورود عاطفی، فکری، اجتماعی، فیزیکی و معنوی داشته باشد؛ بدون اینکه نگران از دست دادن فردیت خودش باشد. صمیمیت عنصر اساسی هر رابطه عمیقی است که ما با دیگران برقرار می کنیم. لزوما صمیمیت چیزی نیست که بین زوجین دیده شود، در رابطه والد فرزندی، روابط همشیر ها، روابط دوستی و ... هم صمیمیت به اشکال مختلف وجود دارد. معمولا وقتی قرار است کیفیت یک رابطه را بسنجیم، آن را بر اساس صمیمیت مورد ارزیابی قرار می دهیم. صمیمیت در واقع شامل یک نوع به اشتراک گذاری، گشادگی و نزدیکی هیجانی است. دانستن شروع رابطه عاشقانه و یا قطع رابطه عاطفی لازمه شروع ارتباط هستند.

 

ویژگی های یک رابطه صمیمانه

در یک رابطه صمیمانه طرفین در عین داشتن هویت مجزا و مستقل، یک کل متحد را تشکیل می دهند. استقلال خود را از دست نمی دهند و در یکدیگر ذوب نمی شوند. می توانند انتظارات و عقاید خود را بیان کنند بدون اینکه ترس از طرد شدن داشته باشند. مسئولیت های خود را می پذیرند و در پی تغییر دادن فرد مقابل نیستند. هر دو می توانند از وجود هم لذت ببرند، به هم متعهد باشند، چالش های پیش رویشان در رابطه را مدیریت کنند و حریم شخصی خود راحفظ کنند.

 

صمیمیت از منظر رشدی

افراد در طول رشد دورهای مختلفی را پشت سر می گذارند. در هر سنی یک چالش و تکلیف رشدی وجود دارد که باید بر آن غلبه کنیم. غالبا در سنین بعد از نوجوانی، یعنی در اوایل جوانی بحران صمیمیت پیش می آید. در این سن وظیفه اصلی جوان که انرژی روانی اش صرف آن می شود برقرار کردن روابط صمیمانه است. در همین سن معمولا افراد با چالش های نوجوانی رو به رو هستند و به سمت ایجاد روابط پایدار با یک فرد از جنس مخالف می روند، ازدواج می کنند و سعی می کنند با شریک عاطفی خود صمیمی شوند. پیش نیاز دست یابی به صمیمیت در این سن، پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز نوجوانی می باشد. فردی که بحران هویت را پشت سر گذاشته باشد، خواسته ها و نیاز های خود را به خوبی بشناسد، می تواند به سمت دیگر افراد رفته و با آن ها رابطه ای صمیمانه برقرار کند. 

 

افزایش صمیمیت بین زوجین

برای افزایش صمیمیت شما نیاز به شناخت یکدیگر و صبوری در مقابل هم را دارید. صمیمیت چیزی نیست که یکباره به وجود بیاید. هرچند ممکن است صمیمی شدن با برخی افراد به ظاهر راحت تر به نظر برسد ولی در هرحال برای رسیدن به یک صمیمیت راستین، وقت و انرژی گذاشتن دو طرف رابطه حائز اهمیت است. برای صمیمی شدن با فرد مقابل نیاز دارید که بدانید نباید خودتان را تغییر دهید و یا بخواهید او تغییر کند. تفاوت های فردی را ببینید و بپذیرید. راز شروع صمیمیت، شروع خودافشایی است. تا زمانی که شما شروع به افشا کردن خودتان نکنید، از احساسات و عقاید و زندگیتان صحبت نکنید؛ تلاش های فرد مقابل برای صمیمی شدن با شما بی حاصل خواهد بود. فراموش نکنیدخطاهای شناختی، تعارضات و چالش ها بخشی جدایی ناپذیر از هر رابطه است. آن ها را تبدیل به موانعی نکنید که بر سر راه صمیمیت قرار گیرند. با یادگیری نحوه حل مشکلات بین زوجین از بسیاری از تعارضات می توانید عبور کنید. بهترین راه این است که صادق باشید، خود را جای طرف مقابلتان قرار دهید و سعی کنید دنیا را از دریچه ی چشمان او نگاه کنید. در این صورت شما قدمی بزرگ به سمت نزدیکی و صمیمیت برداشته اید. برای برقراری ارتباط صحیح با همسر و ایجاد صمیمیت با شناسایی هر یک از انواع مولفه های صمیمیت ذکر شده در پایین، می توانید در خلق آن ها تلاش کنید.

 

مولفه های صمیمیت

در هر رابطه صمیمانه ای به فراخور شرایط، مولفه های زیر درگیر می شوند:

  • صمیمیت عاطفی: صمیمیت عاطفی ساده ترین نوع صمیمیت است. هنگامی که به کسی علاقمند می شویم و احساسات و هیجانات خاصی را در رابطه با آن فرد تجربه می کنیم. می توان گفت این نوع صمیمیت، همان تجربه عاشق شدن است که فرد می تواند با ابراز علاقه آن را به فرد مقابل منتقل کند. در این شکل از صمیمیت و رابطه عاطفی شما می توانید هیجاناتتان، احساساتتان و سایر تجارب دردناک یا لذت بخش را به راحتی با شریکتان در میان بگذارید. رابطه عاطفی از راه دور با وجود صمیمیت عاطفی میسر می شود.
  • صمیمیت روانشناختی: صمیمیت روانشناختی قدری گسترده تر از صمیمیت هیجانی است. در این نوع از صمیمیت شما به راحتی می توانید عقاید، افکار، احساسات و جنبه های مختلف شخصیت خود را برای فرد مقابلتان بیان کنید. در واقع شما در صحبت کردن با شریکتان می توانید گشاده و صادق باشید و از این بابت نگران نباشید.
  • صمیمیت عقلانی: در واقع این شکل از صمیمیت توانایی شما برای بیان کردن عقایدتان در مورد چیز هایی که دوست دارید، بیان استدلال هایتان، توانایی بحث کردن در مورد مسائل می باشد. مثل اینکه بتوانید با هم در مورد یک کتاب، فیلم یا شعر صحبت کنید، و نظرات هم را بشنوید.
  • صمیمت جنسی: این عنصر معمولا مختص به روابط زوجین و شرکای عاطفی می باشد و در دوستی های با افراد هم جنس دیده نمی شود. در این شکل از صمیمیت هر دو طرف به راحتی می توانند با هم لذت ببرند و رابطه جنسی برقرار کنند، می دانند چگونه به هم لذت بدهند، همدیگر را می شناسند ،نگران سو استفاده شدن نیستند و در کنار هم از لذایذ جنسی لذت می برند.
  • صمیمیت جسمی: صمیمیت جسمی متفاوت از مسائل جنسی است. در این نوع از صمیمیت نوع برقرار کردن رابطه دو طرف با هم حائز اهمیت است. گونه ای که دو نفر به هم نزدیک می شوند، به هم نگاه می کنند، نوازش و بوسه های غیر جنسی شامل این نوع صمیمیت است.
  • صمیمیت معنوی: یکی از بالاترین مراتب صمیمیت می باشد. صمیمیت معنوی دقیقا ربطی به داشتن دین یا مذهب مشترک ندارد. معنویت از کلمه معنا می آید که در واقع به زوجی اطلاق می شود که معنای مشترکی در رابطه شان داشته باشند. معنا چیزی خلق کردنی است. در واقع بسیاری از زوجین به این مرحله نمی رسند.

زوجین با استفاده از همین معنی مشترک خود را به شکل ((ما)) تعریف می کنند. این معنا باعث می شود علاوه بر حفظ فردیت، طرفین خود را در یک اتحاد تعریف کنند. آن ها در این سطح از صمیمیت اخلاقیات، قواعد و کیفیات مشترکی را می پسندند.

 

موانع ایجاد صمیمیت بین زوجین

بزرگ ترین مانع صمیمیت زوجین در گوش کردن به یکدیگر است، گوش کردن برای جواب دادن و نه فهمیدن و گوش کردن انتخابی به مواردی که دوست دارند مانع از شناخت و درک درست از همدیگر می شود. گاهی اوقات ما نگرانیم چیزی را بشنویم که دوست نداریم یا نگران قضاوت شدن هستیم. این امر ممکن است مانع خودافشایی شود. گاهی اوقات با زود قضاوت کردن در مورد دیگران، یا نشان دادن واکنش های افراطی در مقابل گفته های آن ها، زخم زبان زدن و تحقیر کردن، موانعی بر سر راه صمیمیت خلق می کنیم. در زمان هایی که زوجین نمی توانند مسائل را بین خود حل کنند زوج درمانی و خانواده درمانی را پیشنهاد می دهیم. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه روابط بین فردی، ازدواج و بهبود کیفیت روابط می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

 

منبع صمیمیت بین زوجین

  • ۹۷/۰۶/۲۷
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی