هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...


ترک اعتیاد به روش ماتریکس شیوه ای از ترک اعتیاد است که برای مواد محرکی مثل کوکائین و شیشه (متامفتامین) استفاده می شود. میزان موفقیت ترک اعتیاد به روش ماتریکس برای ترک ترک اعتیاد به مواد محرک به ویژه برای ترک اعتیاد به شیشه با موفقیت بالایی همراه بوده است. در این مقاله روش ماتریس به طور کامل توضیح داده شده است. می توانید مقالات انواع مواد اعتیاد آور ، علائم اعتیاد به شیشه را مطالعه نمایید. 


 

 برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد در زمینه اعتیاد و ترک می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.


مدل ماتریکس

مدل ماتریکس روشی التقاطی است به طوری که از درمان های مختلف در کنار یکدیگر استفاده می کنند. روش ماتریکس نیاز به حضور چند روز در هفته و صرف چند ساعت بیمار در مرکز درمانی دارد. بیمار در این درمان نیاز به حضور دائم و بستری در مرکز درمانی ندارد و می تواند زندگی عادی خود را ادامه دهد. این برنامه درمانی در سطح بالایی از ساختارمندی قرار دارد و برای هر جلسه و هر مرحله از درمان مباحث و اقدامات مشخصی تعیین شده است. روش ماتریکس برای 16 هفته برنامه ریزی شده است اما بسته به وضعیت بیمار می تواند تا یک سال طول بکشد.

 

تأثیر روش ماتریکس

ترک اعتیاد به روش ماتریکس در درمان اعتیاد به شیشه و مواد دیگری مثل کوکائین موفق زیادی داشته است. مطالعات سطح بالایی از اثرگذاری و ماندگاری در ترک را نشان می دهند. بسیاری از کمپ های ترک اعتیاد ، مراکز ترک اعتیاد و سازمان ها در سراسر دنیا این روش را به عنوان مؤثرترین روش ترک اعتیاد به مواد محرک معرفی می کنند. روش ماتریکس در افرادی که در ترک اعتیاد به روش های دیگر شکست خورده اند اثرگذاری بالایی نشان داده است. البته باید در نظر گرفت عواملی دیگری نیز در اثرگذاری ترک اثیر دارند یکی از مهم ترین آن هانقش خانواده در ترک اعتیاد می باشد.

 

پایه های درمانی روش ماتریکس

هر روش درمانی برای اثرگذاری به پایه های علمی مستحکمی نیاز دارد. بسیاری از روش ها از یک روش و پایه ثابت روانی یا پزشکی استفاده می کنند. روش ماتریکس به عنوان یک روش التقاطی از رویکردهای مختلفی بهره می برد که به آن ها می پردازیم. هر کدام از این روش ها به تنهایی موفقیت و اثرگذاری بالایی دارند که باعث می شود ترک اعتیاد به روش ماتریکس به عنوان ترکیبی از این روش ها به افرادی که در روش های دیگر تجربه ناموفق داشته اند برای ترک اعتیاد کمک کند.

 

ساختار روش ماتریکس

روش ماتریکس معمولا در هر روز هفته برنامه ای برای انجام دارد. جلسات درمانی معمولا سه روز در هفته برگزار می شوند و سایر روزها روش های دیگر مورد استفاده در این درمان پیگیری می شوند. در طی دوره درمان به روش ماتریکس جلسات درمان فردی به صورت منظم برگزار می شوند. درمانگر در این جلسات با استفاده از تکنیک های شناختی رفتاری و مصاحبه انگیزشی به فرد در مقابله با تعارضات خود کمک می کند. در جلسات خانواده درمانی، درمانگر با خانواده و افراد مهم در زندگی بیمار نیز جلساتی را برگزار می کند. طی این جلسات آموزش هایی درباره نقش خانواده، مشکل بیمار، اعتیاد و سیر درمان به خانواده داده می شود. در ترک اعتیاد به شیوه ماتریکس 8 جلسه گروهی دارد که به منظور آموزش مهارت های بازپروری برگزار می شوند. این جلسات توسط درمانگر هدایت می شوند و معمولا تا یک ماه بعد از شروع درمان به اتمام می رسند. این جلسات بیشتر از آنکه درمانی باشند آموزشی هستند.

جلب حمایت و آموزش خانواده

جلسات گروهی آموزش خانوادگی در ترک اعتیاد به روش ماتریکس با مشارکت افراد اثرگذار در زندگی بیمار به ویژه خانواده بر تسریع روند درمان اثرگذار است. این جلسات به صورت هفتگی با حضور بیمار و خانواده به صورت همزمان برگزار می شود. مطالب جلسات خانواده درمانی در این جلسات به طور گسترده تری مطرح می شوند. روند درمان، علائم ترک و علائم بازگشت در این جلسات به بیمار و خانواده آموزش داده می شود.

 

پیشگیری از بازگشت

گروه پیشگیری از بازگشت در طول درمان ماتریکس ابتدا و انتهای هر هفته برگزار می شوند. این گروه در قالب جلسات 90 دقیقه ای و با هدف آموزش بیمار و شناسایی نشانه های بازگشت برای پیشگیری از آن برگزار می شود. بسیاری از افراد در زمان مصرف موادی مثل شیشه توانایی ارتباط مؤثر با دیگران را از دست می دهند. جلسات گروهی حمایت اجتماعی به افراد کمک می کند که برخی مهارت های لازم برای ارتباط با دیگران را بیاموزند. در این گروه ها افراد به سمت زندگی سالم و به دور از مواد سوق داده می شوند. این جلسات در سه ماه نخست درمان آغاز می شوند و به مدت 36 هفته ادامه پیدا می کنند. آزمایش ادرار و تست تنفسی معمولا به صورت هفتگی در روش ماتریکس انجام می شوند. هدف از این کار زیر نظر گرفتن مصرف هر ماده اعتیاد آور است. جواب مثبت تست باعث قطع یا خلل در فرایند درمان نمی شود بلکه در جلسات درمان این نکته لحاظ می شود.

 

اصول اساسی برنامه ماتریکس

برای ترک اعتیاد به روش ماتریکس 8 اصل نوشته شده است که روند درمان را پیش می برند و به آن کمک می کنند.

  1. رابطه قوی و محترمانه بین درمانگر و بیمار
  2. دنبال کردن دقیق ساختار درمان و توجه به ویژگی های خاص بیمار
  3. آموزش درباره اطلاعات دقیق ماده مصرفی به بیمار
  4. استفاده از روش های اثرگذار در روان درمانی از سوی درمانگر
  5. پاداش و ترغیب رفتارهای صحیح بیمار و خاموشی رفتارهای منفی
  6. مشارکت دادن و آموزش خانواده درباره اعتیاد و فرایند درمان
  7. ایجاد انگیزه و ترغیب بیمار به شرکت در برنامه های مفید اجتماعی و فردی دیگری خارج از فرایند درمان ماتریکس
  8. پایش مصرف مواد با آزمایش ادرار
  9.  

انتخاب درمانگر مناسب

یک متخصص روانشناسی که در روش های درمان شناختی رفتاری، مصاحبه انگیزشی و فیزیولوژی مربوط به اعتیاد مهارت داشته باشد بهترین درمانگر است که بیمار می تواند به او مراجعه کند. درمانگر وظیفه مدیریت جلسات درمانی فردی، خانوادگی و گروهی را در روش ماتریکس بر عهده دارد. تشویق بیمار در شرایط پیشرفت و ترغیب او به شرکت در فعالیت های اجتماعی و حضور در گروه های NA نیز از دیگر وظایف درمانگر است. درمانگر همچنین وظیفه آموزش فردی بیمار و ایجاد انگیزه در او را بر عهده دارد. در واقع درمانگر در روش ماتریکس به عنوان مربی رفتار می کند و با ایجاد فضایی امن و همدلانه به او در بهبودی و رفع نیازها کمک می کند. برای ترک اعتیاد می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی تماس بگیرید تا از خدمات مشاوره تلفنی و حضوری این مرکز بهرمند گردید. 

 

 برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد در زمینه اعتیاد و ترک می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

 خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

 

منبع  روش ماتریس برای ترک اعتیاد | ترک اعتیاد به روش ماتریس

  • ۹۷/۰۶/۳۱
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی