هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

بوپرنورفین یا ب 2 چیست؟ آیا علائم، نشانه ها و عوارض اعتیاد به بوپرونورفین یا b2 را می شناسید ؟ قرص بوپرنورفین ( قرص b2 ) یک داروی مسکن اعتیاد آور است که برای ترک اعتیاد به مواد مخدر ( ترک هروئین، ترک مورفین، ترک تریاک، ترک شیره و ... ) مورد استفاده قرار می گیرد.برخی افراد ممکن است آن را مورد سوء مصرف قراردهند یا از عوارض جانبی و اعتیاد آور آن خبر نداشته باشند. خطرات احتمالی مصرف بوپرنورفین و نشانه های مصرف آن در این مقاله ذکر شده است.


 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان ترک اعتیاد به بوپرنورفین یا قرص B2 می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 

 


قرص بوپرنورفین ( قرص ب 2 )

بوپرنورفین یا ب 2 یک داروی مکسن اعتیاد آور است که برای درمان اعتیاد به مواد مخدر مانند هروئین، تریاک، شیره ، متادون ، کدئین و ... مورد استفاده قرار می گیرد.  قرص بوپرونورفین یا ب 2 مصارف درمانی دیگری مانند تسکین درد های شدید، بیهوشی و ... دارد. بوپرنورفین یا B2 می تواند وابستگی شدیدی در بیمار ایجاد نماید. ترک بوپرنورفین به دلیل علائم نشئگی و لذت ناشی از مصرف آن دشوار بوده و فرد و خانواده او را متحمل هزینه و انرژی زیادی خواهد کرد. افرادی که در زمان ترک اعتیاد به مواد مخدر خود سرانه متادون و یا بوپرنورفین را جایگزین مصرف ماده مخدر می کنند، در اکثر مواقع وابستگی شدیدی به بوپرنورفین یا متادون پیدا می کنند. حتما باید ترک اعتیاد به مواد اعتیاد آور زیر نظر متخصص صورت گیرد. متخصصان ترک اعتیاد مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات و مشکلات شما در زمینه ترک اعتیاد هستند.

در حال حاضر افراد زیادی به متادون یا بوپرنورفین ( B2 ) اعتیاد دارند؛ که قبلا به ماده مخدری دیگری مانند تریاک، هروئین و ... اعتیاد داشتند. این افراد با مصرف دوز بیشتری از متادون یا بوپرنورفین ( B2 ) نسبت به ماده مخدری که قبلا مصرف می کردند، به این دارو ها اعتیاد پیدا کرده اند. در بعضی موارد نیز دیده می شود که فرد دوباره به سمت ماده مخدر قبلی بازگشته و مصرف مجدد خود را با دوز های بیشتری نسبت به قبل شروع می کند تا جایی که این سیکل تا مرز نابودی بیمار پیش می رود. بسیاری از افراد با این دید که متادون یا بوپرنورفین ( B2 ) ضرر های مواد مخدر را ندارد؛ اقدام به مصرف طولانی مدت این دارو ها می کنند. اما شاید اگر عوارض مصرف این دارو ها را بدانند، هرگز با این دارو ها اعتیاد پیدا نمی کنند.

روش های مصرف بوپرنورفین به شکل زیرزبانی ، تزریفی ، پچ پوستی یا ایمپلنت های پزشکی می باشد.

 

درمان اعتیاد به مواد مخدر با بوپرنورفین

همانطور که گفته شد از بوپرنورفین علاوه بر مصارف خاص پزشکی ، برای ترک اعتیاد نسبت به مواد مخدر دیگر استفاده می شود. بوپرنورفین در دوز های پایین خاصیت ضد درد داشته و مانند مورفین عمل می کند. البته قدرت قرص بوپرنورفین 40 برابر بیشتز از مرفین است و از این لحاظ شدیدا اعتیاد آور می باشد. برای اینکه بوپرنورفین جایگزین مواد مخدر دیگر شود نیاز به دوز خاصی وجود دارد که فقط در آن دوز خاصیت سم زدایی پیدا می کند.

 

اعتیاد به بوپرنورفین

نشانه های اعتیاد به بوپرنورفین همانند نشانه های اعتیاد به مواد دیگر از قبیل متادون می باشد. از آنجایی که بوپرنورفین یک ماده مخدر نیمه صناعی مشتق از خشخاش می باشد و یک آگونیست نسبی است ، علاوه بر داشتن عوارض معمول مواد مخدر ، مثل افت تنفسی و نشئگی ، بیشترین اثرش کمتر از سایر مواد مخدر مثل هروئین و متادون می باشد.

اثرات بوپرنورفین با افزایش پیدا کردن میزان مصرف آن ، افزایش می یابد تا هنگامی که به یک سقف معینی برسد، در آن صورت نشانه ها و آثار افزایش نمی یابند. به این مسئله سقف اثر گفته می شود که همین سقف اثر باعث می شود ، اثر آگونیست های کامل را متوقف کند (مثل هروئین) و علائم ترک بروز پیدا کنند. به همین دلیل به فردی که مصرف کننده  ی یک ماده ی مخدر سنگین تر مثل هروئین می باشد ، بوپرنورفین تچویز می کنند تا از اثرات کامل هروئین جلوگیری کرده و وارد پروسه ی ترک ماده ی مخدر شود.

همان طور که گفته شد ، درمان اعتیاد توسط بوپرنورفین ممکن است خطر وابستگی را به دنبال داشته باشد. ظهور علائم آن آهسته بوده و نیمه عمر دارویی اش بین 24 تا 60 ساعت می باشد.

 

عوارض اعتیاد به بوپرنورفین

تهوع و استفراغ ، خواب آلودگی و کسالت ، سرگیجه، سر درد، کمبود حافظه ، کم شدن سرعت کارکردهای شناختی مغز ، تعریق ، خارش، خشک شدن دهان ، جمع کردن مردمک چشم ، مشکلات انزال در مردان ، افت فشار خون، کاهش میل جنسی ، مشکلات نگهداری ادرار و ... همگی از عوارض اعتیاد به بوپرنورفین هستند.

شدید ترین مشکلی که بوپرنورفین ایجاد می کند مشکلات تنفسی می باشد. تنفس ناکافی در واقع مشکل تنفسی ای است که برای مصرف کنندگان به وجود می آید. مخصوصا استفاده از بنزودیازپین ها و الکل یا بیماری های زمینه ای ریوی این مشکل را تشدید می کنند.

 

عوارض اعتیاد شدید به بوپرنورفین

علائمی از مصرف بوپرنورفین وجود دارند که در صورت دیده شدن ، نیاز به دریافت مراقبت های اورژانسی می باشد : کهیر ، مشکلات تنفسی شدید، ورم کردن صورت ، لب ها و زبان وگلو.

اگر دچار تنفس آرام و سطحی شدید ، در عین حال احساس سبکی سر ، ضعف و بی حالی داشتید یا یکی از اطرافیانتان علاوه بر علائم فوق گیجی و منگی ، افکار و رفتار های غیر معمول نشان داد و تهوع ، درد در معده ، تب ، کاهش اشتها ، تغییر رنگ ادرار به رنگ تیره  ، زردی پوست و چشم و مواردی از این قبیل را گزارش داد ، در پی مراقبت های فوری پزشکی باشید.

 

معمول ترین عوارض اعتیاد به بوپرنورفین

سردرد ، درد معده ، تهوع ، یبوست ، احساس گرما ، ضعف ، تعریق ، اضطراب و افسردگی ، اختلالات خواب و آبریزش بینی از عوارض مصرف بوپرنورفین در دوز کمتر و در هنگام ترک ماده ی مخدر می باشد.

 

شرایط منع مصرف بوپرنورفین

بارداری ، شیردهی ، مصرف الکل ، مصرف آنتی بیوتیک ها و مسکن ها و بنزودیازپین ها ، باربیتورات ها، داروهای ضد صرع ،همگی از شرایطی هستند که استفاده از بوپرنورفین را خطرناک می کنند.

شکستن قرص و حل کردن آن در مایعات و تزریق آن به داخل رگ می تواند خطر مرگ را به دنبال داشته باشد.

در صورتی که بوپرنورفین مصرف می کنید ، و برای معالجات پزشکی دیگر به هر پزشکی مراجعه می کنید ، حتما وی را در جریان مصرفتان قرار دهید. این مورد شامل خدمات دندانپزشکی هم می شود. هرگونه مصرف دارو را با پزشکتان در میان گذاشته و هرگز بوپرنورفین را سر خود مصرف نکنید.

 

احتیاط های مرتبط با مصرف بوپرنورفین

نزدیکان و اطرافیانتان را در جریان مصرف بوپرنورفین بگذارید.

در صورت اتمام دوره ی درمان و تمام نشدن دارو ، باقی دارو را از بین ببرید.

دارو را در محلی قرار دهید که در دسترس کودکان و سایر افراد نباشد.

اگر دوز مصرفی قرص بوپرنورفین 2 قرص همزمان است ، هر دو را زیر زبان قرار دهید. از جویدن و بلعیدن قرص خودداری کنید.

 

درمان اعتیاد به بوپرنورفین

برای درمان اعتیاد نیاز به مداخلات پزشکی ، تنظیم دوز دارو توسط فردی که در امر اعتیاد تخصص دارد ، مداخلات روانشناختی و حمایت های اجتماعی خواهید داشت.

برای تنظیم دوز و کاهش مصرف عوامل مهمی دخیل هستند که شما به تنهایی نمی توانید در موردش تصمیم بگیرید . در عین حال از کنار گذاشتن دارو به شکل ناگهانی پرهیز کنید.

قرص بوپرنورفین خود جایگزین اعتیاد به داروهای دیگر می باشد ، پس برای ترک آن چاره ای ندارید جز کم کردن مصرفش. دارویی برای جایگزینی آن وجود ندارد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان ترک اعتیاد به بوپرنورفین یا قرص B2 می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 

 خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

 

منبع  نشانه ها، علائم و عوارض اعتیاد به بوپرنورفین یا ب 2

  • ۹۷/۰۶/۳۱
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی