هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

عقده ادیپ

عقده ادیپ به دوره ای از رشد کودک که به طور طبیعی هر کودکی از آن گذر می کند، گفته می شود. کودک در طی دوره رشدی خود، با کنجکاوی نسبت به اندام های جنسی اش و برانگیختگی جنسی، نسبت به والد خود مشتاق می شود. ولی در طی یک پروسه ای این امر تمام شده و اگر کودک به شکل موفقیت آمیزی آن را حل نکند، دچار مشکلات بعدی خواهد شد. در این مقاله درباره عقده ادیپ و جوانب آن صحبت خواهیم کرد.


 

برای دریافت مشاوره در زمینه تربیت کودک  می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 


عقده ادیپ چیست؟

عقده ادیپ اصطلاحی است که اولین بار فروید آن را مطرح کرد. به طور کلی عقده ادیپ یکی از حالاتی است که به شکل طبیعی در فرایند رشد به وجود می آید. کودکی در مرحله ادیپال رشد، نسبت به والد غیر هم جنس خود، کشش جنسی پیدا می کند و با والد هم جنس خود، بر سر مالکیت او، به رقابت می پردازد.

 

چگونگی به وجود آمدن عقده ادیپ

در مراحل رشد جنسی، کودکان در حدود 3 سالگی وارد دوره آلتی یا احلیلی می شوند. در این دوره کودکان علاقه زیادی به قسمت تناسلی بدنشان نشان می دهند. رفتار های دستکاری آلت تناسلی و خودارضایی هم در این دوران ظهور پیدا می کند. معمولا کودکان به بازی های کاوشی می پردازند و در مورد تفاوت های دختران و پسران کنجکاو می شوند. عقده ادیپ ابتدا در مورد پسران مطرح شد. فروید توضیح داد پسربچه سه ساله شروع به خیالپردازی در مورد مادر خود می کند و تمایلات جنسی خود را به نخستین فرد محبوبش که مادر می باشد، ابراز می کند. ممکن است خیالاتی راجع به ازدواج کردن با مادر خود داشته باشد یا در عمل به مادرش خیلی نزدیک شود، او را ببوسد یا لمس کند. در این بین کودک مانعی برای وصال خود می یابد، که پدرش می باشد. در نتیجه احساس خصومت و دشمنی با پدر را پرورش می دهد. کودک می بیند که پدرش هر وقت بخواهد می تواند درکنار مادر باشد، او را ببوسد یا در آغوش بکشد، شب ها درکنار مادر می خوابد. در نتیجه کودک شروع به رقابت با پدر می کند.

 

چگونگی حل شدن عقده ی ادیپ

حل شدن عقده ادیپ از آن جایی شروع می شود که کودک می فهمد نمی تواند بر پدرش غلبه کند و پدرش رقیب قدری برای او می باشد. بنابراین کودک متوجه می شود که نمی تواند پسر را از سر راه بردارد و نسبت به او احساس ترس می کند. پسربچه می ترسد که پدرش آلت تناسلی او را قطع کند، در نتیجه ترس از اختگی در کودک شروع می شود. پسربچه به خاطر ترس از اختگی، به جای رقابت با پدر، سعی در تقلید از پدر می کند، ادای او را در می آورد و از اینکه شبیه پدر رفتار کند لذت می برد. در عین حال به زبان عامیانه او شروع به پرورش وجدان می باشد.کودک سیستم اخلاقی پدر را درونی کرده و از قوانین پدر پیروی می کند. در واقع پیروی کردن از پدر باعث می شود کودک احساسات مرتبط با زنای با محارم را از حیطه آگاهی اش براند و به سمت مراحل بعدی رشد برود. البته کودک در عین اینکه احساس خصومت به پدر دارد، احساس محبت و نیاز به پدر هم می کند. یعنی در یک تعارض گیر می افتد. بنابراین با استفاده از همانند سازی و مکانیزم های دیگر سعی در حل مسأله می کند. معمولا حل شدن ادیپ تا 6 سالگی به طول می انجامد.

عقده ادیپ در دختران

ادیپ در دختران تقریبا به همان منوالی است که در پسران دیده می شود. فروید نام آن را الکترا نهاد. در عقده الکترا دختر نسبت به پدر میل جنسی پیدا می کند و با مادرش شروع به رقابت می کند.

انواع عقده ادیپ

عقده ادیپ مثبت به گرایش جنسی ناهشیارانه کودک به والد غیر همجنس گفته می شود که در ادامه آن رقابت با والد هم جنس پیش می آید. عقده ادیپ منفی به گرایش جنسی ناهشیارانه کودک به والد هم جنس و رقابت با والد غیر همجنس اشاره دارد.

 

عواقب حل نشدن ادیپ

اگر کودک نهایتا با والد همجنس همانند سازی نکند، عقده ادیپ وی حل نمی شود. حل نشدن عقده ادیپ می تواند منجر به ایجاد اختلالات روانی مانند اضطراب و افسردگی، پدوفیلیا (اختلال میل جنسی به کودکان) و همجنس گرایی شود. برای حل تعارضات و عقده ادیپ کودکانتربیت جنسی و مشاوره کودک لازم می باشد. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تربیت کودک  می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبع  عقده ادیپ

  • ۹۷/۰۷/۰۲
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی