هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

افراد دارای اختلال شخصیت اسکیزوئید در جامعه به علت منزوی بودنشان ممکن است جلب توجه کنند. این افراد ظاهرا به روابط انسانی و امور انسانی توجه و علاقه خاصی ندارند و در انزوای خود به سر می برند. ممکن فردی در محل کار، دانشگاه و یا خانواده داشته باشید که هیچ علاقه ای به برقراری رابطه با شما نداشته باشد. رفتارهایش ممکن است شما را قانع کند او فردی افسرده خو می باشد. اما واقعا علت آن را می دانید چیست؟ شخصیت های اسکیزوئیدی دارای ویژگی های خاصی هستند که ممکن است با شخصیت اجتنابی اشتباه گرفته شوند. در این مقاله درباره ویژگی های شخصیت اسکیزوئید صحبت خواهیم کرد. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات شخصیت می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 


اختلال شخصیت اسکیزوئید

اختلال شخصیت اسکیزوئید الگویی از بی تفاوتی نسبت به روابط اجتماعی است. فرد دارای اختلال شخصیت اسکیزوئید حطیه ابراز و تجارب هیجانی اش شدیدا محدود می باشد. این اختلال اواخر نوجوانی و اوایل جوانی خود را نشان می دهد. فرد از دیگران به لحاظ هیجانی و اجتماعی فاصله می گیرد.

افراد مبتلا به شخصیت اسکیزوئید زندگی روزمره شان مختل نیست یعنی چنین شخصیتی ممکن است دارای تحصیلات عالیه و شغلی مناسب باشد، او در این موارد به مشکل نمی خورند. در واقع آن ها علاقه ای به برقراری روابط معنی دار با دیگران ندارند. آن ها معمولا تنها هستند،دوست صمیمی ندارند و در مشاغلی مشغول به کار می شوند که کمترین نیاز به روابط انسانی داشته باشد. مثل نگهبانی شبانه، کار با کامپیوتر و اشیا، و کارمند بخش بایگانی.

در ازای این تنهایی، آن ها ممکن است دلبستگی عجیبی به یک حیوان خانگی پیدا کنند یا تخیلاتی در مورد صمیمی شدن با کسانی که دارای آشنایی کمی هستند، دارند. حتی ممکن است دوستان خیالی هم داشته باشند. به امور انتزاعی و فکری بسیار علاقمند بوده و به خوبی می توانند از پس مسائل انتزاعی برآیند.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوئید به ندرت ازدواج می کنند. نرخ ازدواج در زنان مبتلا بیشتر می باشد. آن ها ممکن است منفعلانه تن به ازدواج با مردان سلطه جویی بدهند که زنان منفعل را می پسندند.

 

علائم و نشانه های اختلال شخصیت اسکیزوئید

افراد دارای اختلال شخصیت اسکیزوئید دارای نشانه هایی هستند که در رفتار و علایق آن ها مشهود است. برخی از این نشانه ها عبارتند از:

  • به سختی ممکن است از فعالیتی لذت ببرند یا فعالانه در آن شرکت کنند. اگر هم در فعالیتی درگیر شوند در مورد مواردی است که نیازی به حضور و ارتباط مستقیم نداشته باشند.
  • از روابط نزدیک لذت نمی برند یا اشتیاقی به اینکه عضوی از یک خانواده یا گروه باشند ندارند.
  • کناره گیر و بدون هیچ گونه دلبستگی به نظر می رسند.
  • از هرگونه روابط اجتماعی که شامل ارتباط واضح با دیگران باشد، اجتناب می کنند.
  • تقریبا همیشه فعالیت های انفرادی را ترجیح می دهند.
  • علاقه و اشتیاقی به رابطه جنسی ندارند یا ممکن است این اشتیاق بسیار کم باشد.
  • به غیر از اعضای خانواده خود، روابط نزدیک با دیگران ندارند.
  • نسبت به انتقاد یا تحسین بی تفاوت به نظر می رسند.
  • عاطفه سطحی یا سردی عاطفی از خود نشان می دهند.
  • تغییرات خلقی کمی را گزارش می کنند. یعنی خلقشان تقریبا همیشه ثابت هستند.

 

علل اختلال شخصیت اسکیزوئید

علت بروز اختلال شخصیت اسکیزوئید به درستی مشخص نیست. هم علل ژنتیکی و ارثی در به وجود آمدن این اختلال دخیل هستند و هم عوامل تربیتی-محیطی. در واقع یک دوره کودکی سرد که در آن هیچ گونه ابراز هیجانی وجود نداشته می تواند زمینه ساز این اختلال شود.

وجود اختلال اسکیزوئید و هم چنین اسکیزوفرنی در بستگان نزدیک افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوئید نشان دهنده ارثی بودن این اختلال می باشد.

علیرغم وجود شباهت بین اسکیزوفرنی و اختلال شخصیت اسکیزوئید این دو اختلال متفاوت از هم بوده ولی در برخی از اوقات اختلال شخصیت اسکیزوئید پیش درآمدی بر اسکیزوفرنیا می باشد.

تشخیص و درمان اختلال شخصیت اسکیزوئید

افراد مبتلا به اختلالات شخصیت به ندرت به درمانگر مراجعه می کنند، مگر اینکه توسط اطرافیان مجبور به این کار بشوند. درمان پیشنهادی برای افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوئید، جلسات روان درمانی می باشد. آن ها ممکن است با درمانگر ارتباط هیجانی برقرار نکنند ولی در جریان درمان همکاری لازم را انجام می دهند.

گروه درمانی هم گزینه درمانی خوبی برای آن ها می باشد. ممکن است ابتدای امر ورود فرد به گروه موفق به نظر نرسد ولی بعد از مدتی اعضای گروه برای فرد مهم می شوند و فرد اولین تماس های اجتماعی خود را با  اعضای همین گروه انجام می دهد.

از دارو هم می توان برای درمان بهره برد ولی اثرات دارودرمانی برای بهبود آن ها چندان چشمگیر نمی باشد ولی ممکن است جریان درمان را تسهیل کند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات شخصیت می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبعشخصیت اسکیزوئید | علائم، علل و درمان اختلال شخصیت اسکیزوئید

  • ۹۷/۰۷/۰۸
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی