هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

یائسگی یا دوران زادبس مرحله ای از چرخه زندگی یک زن می باشد که در آن باروری و قاعدگی وی تمام می شود. یائسگیمعمولا در یک میانگین سنی خاص رخ می دهد و با ایجاد علائمی در فرد باعث می شود فرد دچار مشکلاتی بشود. این علائم شامل مسائل جسمانی و روانی است که اگر فرد با پزشک خود مشورت کرده و نکات خاصی را رعایت کند و به سلامت شخصی خود توجه کند، می تواند با آرامش از این دوره زندگی رد شود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کنار آمدن با بحران های میانسالی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

یائسگی

یائسگی به دورانی در زندگی زنان گفته می شود که قاعدگی برای همیشه تمام می شود و زنان دیگر قادر به فرزندآوری نیستند. معمولا بین 49تا 52 سالگی رخ می دهد و زمانی فرد را یائسه حساب می کنند که به مدت یک سال دچار خون ریزی نشده باشد و سطح هورمون های خاصی کاهش پیدا کرده باشد.

از نام های دیگری که به این دوران از زندگی خانم ها اطلاق می شود، می توان به منوپاز اشاره کرد. اخیرا فرهنگستان زبان و ادب فارسی، کلمه ((زادبس)) را معرفی کرده است که به نظر جایگزین مناسب تری برای یائسگی می باشد. زاد بس به این اشاره می کند که مهم ترین تفاوت زندگی زنان با قبل، تمام شدن دوران باروری است. ولی کلمه یائسگی نشان دهندهافسردگی و ناامیدی یک زن در این مرحله از زندگی می باشد.

قبل از شروع یائسگی معمولا قاعدگی نامنظم می شود. این نامنظمی می تواند به شکل کوتاه شدن یا طولانی شدن دوره یا سنگین تر شدن و سبک تر شدن نسبت به قبل باشد.

 

علائم و نشانه های یائسگی

زنان در طول این دوره تغییرات جسمانی و روانی زیادی نشان می دهند. به جز نامنظم شدن قاعدگی نشانه جسمانی دیگری که معمولا تجربه می کنند، گُر گرفتگی است. گر گرفتگی به علت افزایش جریان خون در مناطق خاصی به وجود می آید. این علامت در افراد مختلف با میزان و شدت مختلف تجربه می شود. یائسگی ممکن است اختلالاتی در خواب شبانه ایجاد کند. فرد هنگام خواب ناگهان دچار گر گرفتگی می شود و با تعریق از خواب برمی خیزد. در ادامه به تفکیک علائم و نشانه های دوران زادبس اشاره کرده ایم:

علائم جسمانی

از جمله علائم جسمانی شایع عبارتند از:

  • کمبود انرژی
  • درد و خشکی مفاصل
  • درد در ناحیه پشت و کمر
  • کوچک شدن و درد سینه
  • تپش قلب
  • سردرد و سرگیجه
  • خشکی پوست
  • افزایش وزن
  • بی اختیاری ادرار

علائم روانی

علائم روانی شایع در  این دوره شامل اضطراب و استرس، حافظه ضعیف، ناتوانی در تمرکز بر  امور، خلق پایین و افسرده، زودرنجی و کج خلقی، تغییرات و نوسان های خلقی می باشد.

 

مدت زمان یائسگی

در واقع علائم در چند مرحله بروز می کنند. علائم پیش یائسگی تقریبا از 4 سال قبل شروع شده و نهایتا هنگامی که قاعدگی قطع شود فرد یائسه می شود. یائسگی تقریبا یک سال به طول می انجامد و بعد از آن دوران پس از یائسگی شروع می شود. که علائم از بین می رود و فرد به حالت عادی باز می گردد.

 

رابطه جنسی در یائسگی

یائسگی ممکن است با علائم و مشکلاتی که ایجاد می کند رابطه جنسی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. در همان دورانی کهیائسگی شروع شده است، یکی از علائم روانی به وجود آمده، کمبود میل جنسی زنان می باشد.

علاوه بر این احساس روانی در مورد کم شدن میل جنسی، به علت تغییرات فیزیولوژیک میزان رطوبت و ترشحات واژن کم می شود. این امر خود باعث سخت شدن رابطه جنسی و درد دخول می شود.

یکی از مشکلاتی که ممکن است در حین یائسگی برای رابطه جنسی پیش بیاید، آتروفی واژن و افتادگی عضلات کف لگن می باشد. در واقع غشاء فرج زن، واژن، گردنه و مجرای بیرونی ادرار نازک می شود و انعطاف پذیری و ارتجاع ناحیه واژن کم می گردد.

 

علل یائسگی

یائسگی به عنوان بخشی از روند طبیعی زندگی رخ می دهد و هم چنین ممکن است به علت شرایط خاص پزشکی بر فرد تحمیل شود. این علل شامل شیمی درمانی، رادیوتراپی، خارج کردن تخمدان ها، خارج کردن رحم یا موارد دیگر می شود.

علت اصلی یائسگی بالا رفتن سن می باشد که معمولا بین 49 تا 52 سالگی زنان توانایی باروری خود را از دست می دهند. گاهی اوقات برخی زنان قبل از سن 40 سالگی دوره قاعدگی و در نتیجه باروری شان تمام می شود که در این صورت شاهد یائسگی زود هنگام هستیم.

 

توصیه هایی برای بهبود علائم و نشانه ها در یائسگی

در طی دوران یائسگی زنان با مراقبت هایی که از خود می کنند می توانند شدت علائم و نشانه ها را کنترل کنند و این دوران را با آرامش بیشتری طی نمایند.

  • اول از همه اینکه با پزشکتان مشورت کنید. گاهی اوقات هورمون درمانی راه حل مناسبی برای کاهش نشانه های جسمانی می باشد و به شما کمک شایانی می کند.
  • از خوردن غذاهای محرک که باعث گرگرفتگی می شوند بپرهیزید. مثلا غذاهایی با مقدار فلفل زیاد و مشروبات حاوی الکلموجب تشدید این وضعیت می شوند.
  • میزان کافئین مصرفی خود را کاهش دهید. به ویژه قبل از خواب از خوردن قهوه و سایر مواد حاوی کافئین بپرهیزید.
  • برای اینکه شب راحت تر بخوابید، در طول روز از خوابیدن بپرهیزید. و هنگام خواب از پتوهای سنگین و اتاق های گرم دوری کنید.
  • اگر رابطه جنسی برایتان دردناک شده از روان کننده هایی که در داروخانه ها موجود می باشد، استفاده کنید. اگر درد شما شدید می باشد با پزشکتان مشورت کنید.
  • در دوره یائسگی سعی کنید در محیط هایی قرار بگیرید که آرامش روانی بیشتری داشته باشید. استرس و اضطراب های محیطی می توانند موجب شدید تر شدن نشانه های روحی و جسمی شوند.
  • به ورزش بپردازید و به بهداشت و سلامت روان خود اهمیت دهید.
  • یک رژیم غذایی مناسب می تواند به شما کمک کند از اضافه وزن جلوگیری کنید و وضعیت جسمانی مطلوبتان را حفظ کنید.

اگر با وجود آگاهی و انجام اقداماتی هنوز هم احساسی از ناراحتی و یاس در شما وجود دارد، بهتر است با دریافت مشاوره جنسی و یا مشاوره روانشناسی در این زمینه برای بهبودی اقدام نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کنار آمدن با بحران های میانسالی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبعیائسگی | علائم و راه های جلوگیری از یائسگی

  • ۹۷/۰۷/۱۱
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی