هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

برخی کودکان در دوره ای از زندگی دچار لکنت زبان می شوند. این دوره ممکن است خیلی کوتاه و گذرا باشد، اما در خیلی مواقع لکنت زبان کودکان شدید شده و برای روابط آن ها و اعتماد به نفس شان مشکلاتی را ایجاد می کنند. خیلی مواقع خانواده ها در مورد لکنت کودکان و نحوه برخورد درست با آن ها نگرانی هایی دارند. در این مقاله درمورد علت ایجاد لکنت و راه های برخورد و مقابله با آن صحبت خواهیم کرد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک  می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

لکنت زبان

لکنت زبان در واقع یک نوع از اختلال گفتاری است. لکنت مشکل در روش معمولی سخن گفتن است که شکل های مختلفی مثل تکرار یا کشیدن حروف اول، بیان پر فشار بخش اول کلمه توقف کامل کلمه یا حذف تلفظ کلمه را شامل می شود.

 

سنین ابتلا به لکنت

لکنت در هر سنی می تواند رخ دهد اما در حدود سنی 2 تا 4 سال شایع تر است. پسران بیشتر از دختران دچار لکنت زبانمی شوندلکنت زبان معمولا بین 18 تا 24 ماهگی آغاز شده و تا حدود 5 سالگی دیده می شود. در حدود 6-7 سالگی که با شروع مدرسه مصادف است، کودک به دلیل شرایط هیجانی و افزایش استرس ها، احتمال بروز لکنت بیشتر شود.

 

علت لکنت زبان

بروز لکنت زبان در کودکان می تواند منشا زیستی و منشا روانی داشته باشد. 

علل زیستی

  • یکی از علت های لکنت زبان دلایل ژنتیک است. در حدود 60% کسانی که دچار لکنت زبان شده اند، در خویشاوندان نزدیکشان افراد دچار لکنت زبان داشته اند.
  • لکنت زبان در کودکان می تواند به علت مشکل در فرایندهای مغزی و نقص در کارکرد محل های درگیر در تکلم در مغز بوجود آید.

علل روانی

  • لکنت زبان در کودک می تواند به علت اضطراب ها و استرس های محیطی در کودکان ایجاد شود. بنابراین لکنت کودک می تواند یکی از علائم استرس باشد.
  • خیلی از کودکانی که در معرض ترس های ناگهانی و شدید قرار گرفته اند، در سنین خردسالی دچار اضطراب می شوند. معمولااختلال استرس پس از سانحه در کودکان می تواند علت اصلی لکنت باشد.
  • مشکلات عاطفی مثل محرومیت ها و جدایی های ناگهانی از والدین در سنین کم می تواند در بروز لکنت یا تاخیرهای کلامی موثر باشد. داشتن اضطراب جدایی بر تشدید این اختلال می افزاید.

 

راهکارهایی برای کمک به کودک دچار لکنت زبان

در اینجا به ذکر چند راهکار توسط مراقبین پرداخته ایم:

  • بهتر است ابتدا دلیل ایجاد آن بررسی شود. اگر علت لکنت یک ترس های محیطی یا بوجود آمدن مشکل عاطفی است، حتما باید دلایل بوجود آورنده آن بررسی و کار شود.
  • از سرزنش پرهیز کنید و با لحن عیب جویانه در مورد لکنتش صحبت نکنید " برای مثال چرا اینطوری حرف می زنی".
  • در زمان عصبانیت لکنت کودک بیشتر می شود پس سعی کنید در زمان عصبانیت آرامش خود را حفظ کنید و سعی کنید با توهین و تهدید خشم او را بیشتر نکنید.
  • مراقب باشید اطرافیان کودک هرگز به خاطر حرف زدنش او را مسخره نکنند. این کار اعتماد به نفس او را به شدت کاهش داده و مشکل لکنت او را بیشتر می کند.
  • استرس های کودک می تواند بروز لکنت زبان را بیشتر کند. بنابراین سعی کنید تا حد ممکن محیط کودک محیط آرام و به دور از تنش و استرس باشد.
  • کلام این کودکان ممکن است با دشواری و طولانی تر انجام شود. هرگز بین صحبت های کودک را قطع نکنید و سعی کنید وسط حرفش نپرید.
  • سعی کنید به صحبت های کودک توجه کامل داشته باشید. و به دلیل لکنت داشتن حرف هایش را نادیده نگیرید.
  • می توانید وقتی کودک در حرف زدنش دچار مشکل می شود، ابتدا با آرامش به حرف هایش گوش دهید. سپس در پاسخ یا تایید او آرام و شمرده حرف زدن کلام خود را الگو قرار دهید.
  • از ترساندن، تهدید و تنبیه بدنی کودک به شدت پرهیز شود. این شیوه های تربیتی مشکل او را چند برابر می کند.
  • در صورت بهبود نیافتن یا شدت گرفتن مشکل بهتر است کودک را نزد روانشناس یا گفتاردرمانگر ببرید. گاهی مشکل در اثر اضطراب و ترس عمیق در کودک ایجاد می شود که در این صورت حل ریشه ای مشکل با کمک مشاوره کودک ممکن است ضرورت داشته باشد.

 

چه زمانی از متخصص کمک بگیریم؟

لکنت زبان خیلی اوقات گذراست و تا حدود 5 سالگی از بین می رود. اما گاهی اوقات پس از این سن از بین نمی رود یا شدت آن بیشتر می شود و یا همراه با مشکلاتی مثل حرکات صورت و اختلال تیک همراه شود. بهتر است برای ارزیابی و مداخله به متخصص مراجعه شود. به خصوص در موقعیت هایی که فشار یا توقف کلام در کودک شدت بیشتری گرفته یا کودک سعی می کند از موقعیت های حرف زدن اجتناب کند. گاهی مشکلات درون خانه به قدری است که والدین قبل از آن که به موضوع لکنت زبان کودک بپردازند، نیاز است با دریافت مشاوره خانواده و یا زوج درمانی به حل مسئله و تعارضات خانه بپردازند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک  می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبعلکنت زبان | نشانه ها، علائم و درمان لکنت زبان

  • ۹۷/۰۷/۱۲
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی