هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

یکی از مسائلی که ممکن است ذهن شما را به خود درگیر کرده باشد مشکلاتی است که در طی شیردهی برای شما یا کودکتان پیش می آید. مشکلات شایع در شیردهی در اغلب موارد مانع از تغذیه مناسب نوزاد می شوند. این مسئله خود می تواند بر روحیه مادر و نگرانی های او تاثیر منفی بگذارد. با این حال فوائد شیر مادر به قدری است که مادران باید موانع را رفع نمایند. در این مقاله به طور اختصار به مشکلات شایع در شیردهی می پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه فرزندپروری می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

مشکلات شایع شیردهی مرتبط با مادر

برخی علل در سینه مادر باعث می شوند که شیردهی با مشکل مواجه شود. این مشکلات شامل موارد زیر می باشد: 

 

  • احتقان پستان: این مسئله معمولا در اولین روزهای شیردهی اتفاق می افتد. احتقان به این معنی است که سینه تورم پیدا کرده، سفت و دردناک می شود. نوک سینه محو یا صاف شده و گرفتن نوک سینه برای نوزاد سخت می باشد. علت این امر می تواند درست تخلیه نشدن سینه باشد. در واقع شیر در سینه باقی می ماند. اگر علیرغم اینکه به نوزاد در دفعات زیاد شیر داده می شود باز هم سینه محتقن باقی می ماند، به این معنی است که مادر نوزاد را درست در آغوش نمی گیرد یا نوزاد پستان را درست در دهان نمی گیرد برای حل کردن این مسئله باید علل آن برطرف شوند.بدین معنی که شیوه شیردهی یا نحوه دوشیدن شیر اصلاح شود یا اگر نوزاد در مکیدن مشکل دارد (شکاف کام یا کیپ شدن بینی) مشکل نوزاد رفع شود. برای تسکین درد ناشی از احتقان می توان از کمپرس گرم یا سرد استفاده کرد، از مسکن های ساده بهره برد یا از شیردوش بعد از هر بار شیردهی استفاده کرد.
  • حساس و دردناک شدن نوک سینه : این مورد هم در روز های اول شیردهی شایع است. احتمال دارد در روزهای قبل از قاعدگی یا اگر زن شیرده، باردار شود هم این اتفاق رخ دهد. علل مختلفی باعث حساس شدن نوک سینه می شود مثلا اگر نوزاد با وضعیت صحیح در آغوش گرفته نشود، سینه توسط مادر یا نوزاد درست گرفته نشود، نوک سینه صاف یا فرورفته باشد، نوزاد ناهنجاری هایی در دهان داشته باشد، مادر شیر را به روش نادرست بدوشد، وجود عفونت های نوک پستان، نامناسب بود لباس زیر مادر و ایجاد اصطکاک توسط دندان کودک و سینه مادر همگی از علل ایجاد درد در سینه مادر می باشند. برای رفع این درد باید علت شناسایی و برطرف شود.
  • مسدود شدن مجاری شیر: التهاب، تورم، قرمز شدن و درد سینه که همراه با تب و لرز نباشد اما علائمی شبیه آنفولانزا دارد. علت انسداد مجاری شیر تخلیه کم سینه به علت قرار گرفتن نامناسب نوزاد و یا مکیدن نامناسب می باشد. علل دیگر مثل خوابیدن روی یک طرف بدن، محکم فشار دادن نوزاد به سینه، چنگ یا ضربه وارد شدن به سینه، لباس زیر تنگ، استفاده زیاد از چربی های حیوانی و ... می باشد. برای رفع این مشکل باید حالت قرار گرفتن نوزاد اصلاح شود سپس از طریق شیر دادن مکرر به نوزاد یا دوشیدن سینه مجرای بسته را باز کرد. تغذیه از سینه ای که مجرای آن مسدود است صورت گیرد و چانه نوزاد به سمت آن قرار گیرد. از ماساژ هم می توان بهره برد. کمپرس گرم هنگام شیر دهی و کمپرس سرد پس از آن کمک کننده است.
  • برفک نوک پستان : برفک همراه با درد می باشد که 10تا15 دقیقه بعد از پایان شیردهی دیده می شود. درد به صورت فروشدن سوزن داغ به سینه توصیف می شود. برخی بثورات پوستی هم ممکن است دیده شود. در این شرایط ممکن است برفک دهانی یا در اطراف مقعد نوزاد دیده شود. درمان دارویی برای این مشکل وجود دارد که باید با مراجعه به پزشک دریافت کنید. هم مادر هم نوزاد تحت درمان قرار می گیرند. مسائل بهداشتی باید دقیق رعایت شوند.
  • زخم نوک سینه: در روزهای اول شیردهی ممکن است این مشکل پیش بیاید. درد معمولا خفیف است ولی گاهی اوقات زخم بدتر شده و به شقاق می انجامد. برای برطرف کردن آن به وضعیت شیردهی خود دقت کنید. مطمئن شوید نوزاد تمام نوک سینه را در دهان می گذارد. تعداد دفعات شیر دادن را افزایش دهید و مقدار آن را کم کنید. در غیر این صورت هنگامی که نوزاد گرسنه باشد شدیدا سینه را می مکد و این ممکن است به بدتر شدن اوضاع بیانجامد. قبل از اینکه به نوزاد شیر دهید با دست کمی شیر از سینه خارج کنید تا نوزاد مجبور نشود برای این کار مدت طولانی و شدید مک بزند. از دادن شیر با سینه زخم شده اجتناب نکنید و حتما با همان سینه شیر بدهید. از هرکاری که باعث تحریک زخم سینه می شود بپرهیزید. مثلا استفاده از صابون ها، لباس زیر نامناسب، خشک کردن سینه بعد از شیر دادن. سینه های خود را در معرض هوا قرار دهید.
  • عفونت پستان : یکی از مشکلات شایعی است که از نشانه های آن التهاب پستان، تب و لرز، سفتی پوست محل ابتلا می باشد. علل آن تداوم انسداد مجرای بسته پستان، ضربه، بهداشت ناکافی، استرس و ... می باشد. درمان آن دارویی و تحت نظارت پزشک می باشد. تغذیه مکرر و تخلیه پستان حائز اهمیت است. تاخیر در درمان عفونت ممکن است منجر به آبسه پستان شود. برای درمان آبسه نیاز به تخلیه آن می باشد. درمان آن بستری شدن و درمان از طریق آنتی بیوتیک ها است.مشکلات شایع شیردهی برخی اوقات مرتبط با نوزاد می باشد پس علل آن در نوزاد باید شناسایی و رفع شود.
  • سخت گرفتن سینه : سخت گرفتن سینه در ابتدای زندگی طبیعی است ولی اگر کلا نوزاد نمی تواند این کار را بکند، علیرغم اینکه طرز گرفتن نوزاد در آغوش صحیح است، احتمال احتقان بینی یا شکاف کام را بررسی کنید.
  • اسهال شدن نوزاد: اگر کودک دچار اسهال شد، شیردهی را نباید قطع کرد. خود شیر باعث درمان کودک می شود ولی با مشورت پزشک محلول او آر اس هم می توان در فواصل شیردهی به کودک داد. اگر علیرغم ادامه دهی شیر دادن به نوزاد اسهال ادامه پیدا کند، ممکن است شیر مادر مناسب کودک نباشد.
  • تعدد مواردی که کودک گشنه می شود: ممکن است چنین به نظر برسد که شیر شما برای نوزادتان کافی نیست چرا که در فواصل کوتاه گشنه می شود در صورتی که نوزدانی که از شیرخشک تغذیه می کنند در فواصل طولانی تری سیر می مانند، یا ممکن است فکر کنید وزن گیری نوزادتان کمتر از یک نوزاد شیرخشکی است. احتمالا این مسئله صرفا حساسیت خودتان است. خیلی طبیعی است که نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می شوند زودتر گرسنه شوند، ولی اگر در چکاپ های انجام شدهوزن گیری نوزاد طبیعی باشد، هیچ جایی برای نگرانی نیست.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه فرزندپروری می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبعمشکلات شایع در شیردهی

  • ۹۷/۰۷/۱۲
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی