هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هیستری یک نوع اختلال روانی است که نشانه های آن تماما جسمانی می باشد. در واقع فرد به ظاهر دچار یک بیماری جسمانی شده است ولی هیچ علت پزشکی برای این اختلال بیمار وجود ندارد. شاید برای شما نیز جالب باشد فرد مبتلا به طور ناگهانی احساس می کند فلج است و نمی تواند راه برود. در حالی که هیچ گونه صدمه ای به اندام او وارد نشده استهیستری در اثر علل روانی که در سابقه فرد حضور دارند، به وجود می آید. این اختلال برای درمان نیاز به رواندرمانیدارد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات روانی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

هیستری

هیستری کلمه ای است که اصولا در مورد زنان و از دوران یونان باستان به کار می رفته است. هیستری در واقع رحم سرگردان گفته می شده است، عقیده بر این بوده که هیستری ناشی از حرکات خاص رحم زنان می باشد. در واقع از دیرباز حرکات غیر طبیعی رحم را موجب به وجود آمدن مجموعه ای از نشانه های خاص جسمانی و روانی می دانسته اند.

هیستری در بین مردم به منظور عصبی بودن به خاطر فشار روانی کاربرد دارد. در واقع از منظر معنایی و تاریخچه هیستری کاربردی نابه جاست. مثلا گفتن کلمه خنده هیستریک به معنی این می باشد که فرد به خاطر فشار روانی در موقعیتی که نامناسب است، می خندد. ولیکن منظور از عصبی در اختلال هیستری مرتبط بودن بیماری با سیستم عصبی مرکزی یا محیطی بدن می باشد.

در جریان یک این بیماری، فرد علائم خاصی را نشان می دهد که ظاهرا برای آن ها علل جسمانی واضحی وجود ندارد. این علائم بسیار گسترده اند ولی معمولا اختلالات حسی- عصبی را شامل می شوند. مثلا فرد بی حسی و لمس شدن یک عضو بدن، نابینایی، ناشنوایی، ناتوانی در راه رفتن و موارد دیگری را نشان می دهد، در حالیکه علت عضوی برای آن وجود ندارد.

هیستری در طول تاریخ دستخوش تحولات عظیم شده است. همان طور که گفته شد، در زمان یونانیان باستان، تصور بر این بود که رحم زن چنین علائمی را ایجاد می کنند. در طی قرون وسطی چنین علائمی را ناشی از تسخیر توسط ارواح و اجنه در نظر می گرفتند و انواع و اقسام شکنجه ها بر فرد اعمال می شد تا این اجنه و ارواح بدن او را ترک کنند.

بعد از مدت های طولانی و با پیشرفت علم پزشکی، پزشکان متوجه شدند که علائم ظاهرا بدون هیچ توجیه طبی و زیستی به وجود می آیند. نهایتا انجمن روانپزشکی آمریکا عبارت هیستری را حذف کرد و به جای آن طبقه بندی دقیق تر و واضح تری را ارائه نمود و نام آن را اختلال علائم جسمانی گذاشت.

 

نشانه ها و علائم اختلال هیستری

در اختلال هیستری، بی حس شدن اندام ها، مور مور شدن و یا گزگز کردن شایع ترین علامت می باشد. فرد ممکن است فلج عمومی از خود نشان دهد یا صرفا یک عضو از بدنش حالت لمس و فلج پیدا بکند. کری، کوری، حرف نزدن و تشنج نیز از دیگر نشانه ها می باشند.

 

علل هیستری

علل این بیماری بسیار پیچیده و برخاسته از وضعیت و تعارض های روانی است. همان طور که گفته شد، فرد هیچ گونه نقص یا اختلالی در سیستم عصبی که توجیه کننده وضعیت فلج یا نابینایی او باشد، ندارد. ولی به هرحال نشانه های خود را حفظ می کند و با مداخلات پزشکی هیچ تغییری در وضعیتش حاصل نمی شود.

افرادی مبتلا، اغلب تعارضات عمیق درون روانی دارند. در واقع این افراد در تجربه عمیق هیجانات خود مشکل دارند. به جای اینکه بتوانند هیجانات خود را نشان دهند، یا تعارضات و خشم خود را تجربه کنند، آن ها را به شکل علائم جسمانی نشان می دهند. برای مثال ممکن است نسبت به یک موضوعی که برای آن ها بسیار دردناک بوده هیچ نوع ناراحتی و یا علائم استرس از خود نشان ندهند، اما هیجان را به صورت فلجی در پاها بروز دهند. آن ها اغلب اضطراب و استرس خود را سرکوب می کنند. بر خلاف اختلال اضطرابی که فرد نشانه های اضطراب را بروز می دهد.

شیوع هیستری

هیستری همان طور که گفته شد بیماری ای مختص زنان دانسته می شد ولی تدریجا با مشخص شدن ملاک های دقیق برای آن، بین مردان هم مواردی دیده شد. ولی در واقع این اختلال در میان زنان بیشتر از مردان دیده شده است.

 

درمان هیستری

درمان هیستری در طول تاریخ تغییرات وسیعی کرده است. از اولین درمان هایی که برای آن استفاده می شد، هیپنوتیزمبود. ولی بعد ها این درمان تغییراتی کرد. در جریان درمان روانکاوی، روانکاو به بررسی گذشته فرد می پردازد و علائم و نشانه ها در این میان از بین می رود. درمان های دیگری چون طرحواره درمانی و درمان های شناختی رفتاری نیز امروزه برای از بین رفتن علائم و نشانه ها به کار برده می شود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات روانی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبعهیستری | نشانه ها، علائم، علل و درمان هیستری

  • ۹۷/۰۷/۱۲
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی