هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

همه والدین دل مشغول بیمار شدن فرزندانشان هستند و تا جای ممکن تلاش می کنند از ابتلای کودکشان به هر گونه بیماری پیشگیری کنند. مهم ترین اقدامی که در این زمینه صورت می گیرد، برنامه زمانی واکسیناسیون کودکان می باشد. سالهای سال است کودکان طبق این برنامه واکسن می شوند تا از آن ها در مقابل بیماری های خطرناک و مختلف محافظت شود. در اینجا زمانبندی، اهمیت و عوارض واکسیناسیون کودکان را بررسی خواهیم کرد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تربیت فرزند می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 


واکسیناسیون کودکان

واکسیناسیون کودکان یکی از مهم ترین اموری است که در سالهای اول زندگی کودک، والدین باید به آن بپردازند. سال اول بیشترین تعداد واکسن به کودک تزریق می شود. یعنی 5 مرتبه در سال. تمام مراکز بهداشتی، درمانگاه ها و خانه های بهداشت برنامه واکسیناسیون کودکان را اجرا می کنند. کودک ممکن است در زمان های واکسیناسیون اضطراب زیادی داشته باشد. در این شرایط مشاوره کودک می تواند برای ارائه راه حل مناسب مفید واقع شود.

واکسن های بدو تولد

ب.ث.ژ: در بدو تولد به کودک تزریق می شود. این واکسن در واقع کودک را در مقابل بیماری سل ایمن می کند.

قطره فلج اطفال: به شکل خوراکی می باشد که در مقابل ویروس فلج اطفال کودک را ایمن می کند. فلج اطفال فلجی دائمی در اندام های تحتانی کودک به وجود می آورد.

هپاتیت ب: تزریق این واکسن ممکن است موجب درد، قرمزی، سردرد و کسالت شود ولی از بیماری هپاتیت ب جلوگیری کرده و کودک را ایمن می کند.

واکسن های دو ماهگی

واکسن سه گانه: شامل دیفتری، کزاز و سیاه سرفه می باشد که جزء بیماری های خطرناکی هستند. ایمنی در مقابل آن ها بسیار ضروری به نظر می رسد.

فلج اطفال و هیپاتیت ب در این سن تکرار می شوند.

واکسن های چهار ماهگی

در این بازه زمانی واکسن های سه گانه و فلج اطفال تکرار می شوند.

واکسن های شش ماهگی

واکسن های سه گانه، هپاتیت ب و فلج اطفال در این زمان تکرار می شوند.

واکسن یک سالگی

ام ام آر: شامل سرخک، سرخجه و اوریون می باشد. هر سه این بیماری ها نسبتا شایع هستند و با زدن این واکسن کودک از ابتلا مصون خواهد ماند.

پانزده تا هجده ماهگی

واکسن های سه گانه، فلج اطفال و ام ام آر تکرار می شوند.

چهار سالگی

آخرین واکسن کودکان در این سن زده می شود که شامل سه گانه و فلج اطفال می باشد.

 

اهمیت واکسیناسیون

اهمیت واکسن کودکان بر کسی پوشیده نیست. ابتلا به برخی از بیماری ها در دوران کودکی می توانند عواقب جبران ناپذیری داشته باشند پس بهترین راه این است که از ابتلای کودک جلوگیری کنیم. با تزریق واکسن به بدن، میکروب یا ویروس واقعی وارد بدن می شود و بدن برای مبارزه با آن پادتن ترشح می کند. همین پادتن باعث می شود فرد در مقابل ابتلای آینده ایمن شود.

بیماری هایی که در صورت عدم تزریق واکسن کودک ممکن است به آن ها مبتلا شود:

  • سل: سل یک بیماری واگیردار و مزمن می باشد که می تواند خطرات زیادی برای کودک به وجود آورد. درمان آن طولانی مدت بوده و ممکن است عودهای پی در پی وجود داشته باشد.
  • کزاز: ابتلای به کزاز برای نوزاد بسیار خطرناک است و در سالهای بعدی تولد هم ممکن است از طریق محیط آلوده کودک مبتلا به کزاز شود.
  • هپاتیت ب: بیماری هپاتیت ب کبد فرد را درگیر می کند و ممکن است نارسایی های کبدی و مشکلات بعدی به وجود آورد که نهایتا به مرگ منجر می شود.
  • فلج اطفال: ابتلا به فلج اطفال از راه آب و غذا یا اشیای آلوده رخ می دهد و علائم اولیه آن شبیه به سرماخوردگی است ولی نهایتا فلج اندام ها ظاهر می شوند.
  • سیاه سرفه: فرد دچار سرفه های بسیار شدیدی می شود تا جایی که از شدت سرفه صورتش رو به کبودی می رود. عوارض شدید ایجاد می کند و حتی منجر به مرگ می شود.
  • دیفتری: روی حلق بیمار اثر می گذارد و سبب مسمومیت و خفگی فرد می شود.

 

عوارض تزریق واکسن

کودک در هر بار تزریق واکسن، علائم خاصی از خود نشان می دهد. مثلا تب و ایجاد زخم در محل تزریق، بی قراری کودک یا حالتی شبیه به سرماخوردگی همگی علامت های طبیعی هستند که در کودک به وجود می آید.

آنچه که باید بدانید این است که از جدول زمانی تزریق واکسن کودک خود غافل نشوید و اگر کودکتان به بیماری های خفیفی مثل اسهال مبتلاست، واکسن را به تاخیر نیندازید.

اگر به هر دلیلی واکسن کودکتان دیر شد و نتوانستید سر موعد مقرر بزنید، حتما با پزشک کودکتان مشورت کنید و برای زدن واکسن اقدام نمایید. تاخیرهای کوتاه مدت مشکل خاصی به وجود نمی آورند. یا اگر مانع دیگری در خانواده باعث می شود نتوانید طبق زمانبندی اقدام نمایید با دریافت مشاوره خانواده می توانید آن ها را کنار بزنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه فرزند پروری می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبعزمان بندی واکسیناسیون کودکان

  • ۹۷/۰۷/۱۵
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی