هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

فوت همسر

ممکن است شما هم همسرتان فوت کرده باشد یا یکی از نزدیکانتان با چنین فقدان بزرگی مواجه شده باشد. فوت همسریکی از تلخ ترین تجارب یک زندگی است و تغییرات بزرگی به همراه خواهد داشت. فرد بعد از فوت همسرش با احساسات مختلفی دست و پنجه نرم کرده و از مراحل مختلفی عبور می کند تا نهایتا به زندگی روزمره خود بازگردد. برای طی کردن این مراحل نیاز به مراقبت هایی می باشد که فرد با تغییرات پیش آمده کنار بیاید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه سوگ می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

فوت همسر

فوت همسر اضطراب زا ترین واقعه ای است که در زندگی یک فرد ممکن است رخ دهد. هنگامی که همسر شما فوت می کند، زندگی و دنیای شما تماما تغییر خواهد کرد. واکنش شما به مرگ همسرتان سوگ می باشد. غصه خوردن و تاسف برای فقدان پیش آمده طبیعی ترین احساسی است که بعد از مرگ همسر به شما دست می دهد. احساسات مختلفی به سراغ شما می آید. ممکن است شوکه شوید، احساس سرد بودن به شما دست دهد یا حتی بترسید.

در برخی مواقع ممکن است از همسرتان برای اینکه شما را تنها گذاشته عصبانی باشید یا در مورد اینکه شما کسی هستید که زنده مانده، احساس گناه بکنید. تمام این موارد گفته شده نرمال هستند و هیچ قانون یا مدل مشخصی برای سوگواری و عزاداری وجود ندارد.

 

مراحل کنار آمدن با فوت همسر

همان طور که گفته شد سوگواری کردن هیچ مدل مشخصی ندارد. افراد در این موقعیت رفتار های مختلفی از خود نشان می دهند. این مراحل بسیار شبیه به مراحل شکست عشقی است. ولی عموما تمامی افراد مراحل زیر را طی می کنند:

  • انکار: در این مرحله که ممکن است از چند دقیقه تا چند روز و ماه طول بکشد. فرد به گونه ای برخورد می کند که انگار همسرش نمرده است. در واقع فرد نمی خواهد این واقعیت را بپذیرد و با آن مواجه شود.
  • خشم: فرد بعد از اینکه واقعیت فوت همسرش را می پذیرد، احساس عصبانیت و خشم می کند. ممکن است از این عصبانی باشد که چرا تنها مانده و ترک شده است. از این عصبانی بشود که چرا این اتفاق برای شخص او افتاده است و بسیاری موارد دیگر.
  • غم و افسردگی: فرد بالاخره غمگین و ناراحت می شود و علائمی که از خود نشان می دهد شبیه به افسردگی است. گریه کردن، از دست دادن اشتها، کم خوابی یا پرخوابی، مشکلات تمرکزی، دشواری در تصمیم گیری و ... . این مرحله می تواند طولانی تر از مراحل دیگر بشود.
  • پذیرش: نهایتا فرد بعد از تمامی مراحل گفته شده، با واقعیت نبودن همسرش کنار می آید و تصمیم می گیرد به زندگی روزمره خود برگردد و وظایفش را انجام دهد. هنوز هم فرد درگیر احساسات دلتنگی، خستگی، غم و خشم می شود ولی شدت و تناوب این موارد کم تر از قبل شده و کنار آمدن با آن ها برای فرد آسان تر شده است.

 

سوگ در فرهنگ ایرانی

در ایران یک دوره 40 روزه برای سوگ و عزاداری در نظر می گیرند. البته هرچند که طی کردن تمام مراحل گفته شده، بیش از 40 روز زمان می برد و ممکن است، 6 ماه تا یک سال طول بکشد. ولی معمولا 40 روز اول دوره رسمی پذیرفته شده در فرهنگ ما می باشد.

در این 40 روز اهمیت دارد که خانواده و دوستان در اطراف فردی باشند که همسرش را از دست داده و در رتق و فتق امور به او کمک کنند. مخصوصا اگر فرزندانی هم وجود دارند که آن ها هم به نوعی با از دست دادن والدشان درگیر هستند.

بسیار اهمیت دارد که در این بازه عزاداری اطرافیان به فردی که همسرش را از دست داده است اجازه دهند تخلیه هیجانی داشته باشد. در مورد همسرش صحبت کند، گریه کرده و عزاداری کند و از سرکوب کردن احساساتش جلوگیری کند.

 

مراقبت های مورد نیاز بعد از فوت همسر

بعد از فوت همسر، مدیریت کردن مسائل و چالش ها کار بسیار سختی است. اولین روزهای بعد از فوت همسر، دوستان و خانواده اطراف شما هستند و به شما کمک می کنند ولی بالاخره آن ها هم از کنار شما می روند و شما باید با واقعیت نبودن همسرتان به شکل جدی مواجه شوید. اینجا تعدادی پیشنهاد برای سلامت شما داریم:

  • به خودتان اهمیت دهید: فرایند سوگ به خودی خود برای سلامتی جسمانی و روحی شما مضر می باشد. سعی کنید که منظم غذا بخورید هر چند این کار برایتان سخت است و از کارهای پرخطر بپرهیزید. اگر می توانید ورزش کنید.
  • با دوستان نزدیک خود صحبت کنید: هنگامی که دوست دارید در مورد همسرتان صحبت کنید، اجازه دهید دوستانتان اطرافتان باشند و به حرف های شما گوش دهند. ممکن است کسانی مثل خانواده همسرتان باشند که آن ها هم سوگوار باشند و مایل باشند خاطرات همسر مرحومتان را با شما به اشتراک گذارند.
  • با دیگر اعضای جامعه مذهبی خود تعامل کنید: گاهی اوقات افراد هم عقیده شما از نظر مذهبی می توانند به شما کمک کنند. افراد در مذاهب مختلف عقاید مختلفی در مورد مرگ دارند که این امر می تواند کمک کننده باشد.
  • صبر کنید و عجله نکنید: در مورد اتفاقاتی که افتاده است صبور باشید و برای انجام دادن کارهای بزرگ مثل تغییر خانه و کار عجله نکنید.
  • با پزشک خود در ارتباط باشید: در مورد مسائل سلامت جسمانی خود با پزشکتان مشورت کنید و همین طور اگر احساساتتان یا غم بیش از حد اذیتتان می کند می توانید با دریافت یک مشاوره روانشناس کمک دریافت کنید.

 

تغییرات زندگی بعد از فوت همسر

بسیاری از زوج ها کارهای منزل را به شکل اشتراکی انجام می دهند و به نوعی تقسیم وظایف در زندگی های مشترک دیده می شود. ممکن است یک نفر وظیفه کسب درآمد را برعهده داشته باشد و دیگری کارهای منزل و فرزندان را انجام دهد. بعد از فوت یکی از همسران تمامی وظائف او به فرد دیگر محول می شود. یادگرفتن این که چگونه یک فرد از پس همه این کارها برآید ممکن است سخت و زمان بر باشد.

تنها ماندن ممکن است نگرانی هایی در مورد امنیت به دنبال داشته باشد. فردی که تا به حال تنها نبوده و تنها زندگی نکرده است، الان مجبور است تنها باشد. از طرف دیگر مواجه شدن با آینده بدون همسر خود عامل ترس می باشد. ممکن است نگرانی هایی در مورد نگهداری از فرزندان داشته باشید یا در مورد کارهای خانه و درآمد نگران شوید.

و مهم ترین تغییر مربوط به از دست دادن شریک عاطفی است. رابطه عاطفی و صمیمیت بین زوجین دیگر از بین رفته و حال یافتن یک جایگزین کار آسانی نمی باشد. ازدواج مجدد شاید برای برخی بعد از مدتی میسر باشد. اما برای آن که فرد بتواند زندگی جدیدی را با شخص دیگری آغاز کند، نیاز به زمان دارد. درمان شکست عشقی حاصل از فوت همسر نیز نباید نادیده گرفته شود. مشاوره خانواده و زوج درمانی می تواند برای گذر از این مرحله یاری رسان باشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه سوگ می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبعفوت همسر

  • ۹۷/۰۷/۱۵
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی