هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

مسئولیت پذیری کودکان از چه سنی باید آموزش داده شود؟ آیا مسئولیت پذیری کودکان امری تدریجی است؟ برخی والدین عادت دارند بر حسب والد بودنشان تمامی وظائف و مسئولیت ها را برعهده بگیرند. این والدین معمولا احساس خستگی و فشار زیادی می کنند و از قدرناشناسی و تنبلی بچه هایشان شکایت می کنند. نکته مهم این است که شما نباید همه کارها را برای کودکتان انجام دهید بلکه به فراخور سن کودک باید از او انتظار داشته باشید که خودش زمام امورش را بر عهده بگیرد. مشاوره خانواده می تواند در این زمینه به شما یاری برساند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه فرزندپروری  می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

مسئولیت پذیری کودکان

کودکان هر چقدر بزرگتر می شوند آمادگی بیشتری برای پذیرفتن مسئولیت های بزرگتر پیدا می کنند. در جریان رشد والدین باید بپذیرند مسئولیت هایی را به کودک تفویض کنند و از او انتظار داشته باشند برخی کارها را خودش انجام دهد.

عدم واگذار کردن برخی مسئولیت ها به کودک باعث لوس شدن او می شود. و یاد می گیرد در طی زمان خواسته هایش را به راحتی به دست آورد و تبدیل به فردی متوقع می شود.

مسئولیت هایی که به کودک می دهید باید متناسب با سن کودک و دوره ی رشدی او باشد:

سنین قبل از دبستان

  • کودکان در حدود 3 تا 5 سالگی می توانند خودشان انتخاب هایی داشته باشند، مثلا کودک می تواند تصمیم بگیرد امروز چه لباسی برای رفتن به مهدکودک بپوشد. البته این مسئله تحت نظارت والدین باید باشد.
  • در مورد تغذیه، اینکه چه چیزی بخورد می تواند خودش تصمیم بگیرد. البته محدودیت هایی هم باید اعمال کنید.
  • در مورد اسباب بازی هایش می تواند خودش تصمیم بگیرد. از او نظر بخواهید که دوست دارد اسباب بازی هایش را چه جایی قرار دهد، چه چیزهایی به دیوار اتاقش بزند.
  • می توان از کودک 5 ساله انتظار داشت وسایلش را بعد از بازی جمع کند و اگر به اصطلاح خراب کاری کرد، خودش سعی در تمیز کردن و جمع کردن آن بکند. ولی در این امر می توان به کودک کمک کرد و راهنمایی اش کرد.

در این سن کودکان می توانند کمک های کوچکی هنگام کارهای خانه بکنند ولی این امر برای وقتی است که خودشان بخواهند کمک کنند.

 

سنین دبستان

  • کودکان از زمان ورود به مدرسه مسئولیت های بیشتری بر عهده می گیرند. مثلا در انجام کارهای منزل می توانند کمک کنند. کارهای ساده مثل چیدن میز شام می تواند مسئولیت خوبی برای کودک باشد.
  • مدیریت پول تو جیبی کودک بر عهده خودش بگذارید. می توانند تصمیم بگیرند چقدر خرج کنند و برای چه اموری. اول با پول هفتگی شروع کنید و اگر کودکتان ولخرجی کرد و پولش تمام شد، با دلسوزی بیش از حد دوباره به او پول ندهید.
  • از کودکان این سن می توان انتظار داشت تکالیف مدرسه اش را به اتمام برساند. فعالیت های فوق برنامه مورد علاقه خود را انتخاب کند.
  • کودکان باید پیامدها و مسئولیت های کار خود را بپذیرند. برای مثال اگر آسیبی به شیشه همسایه زده اند، می توانند با پول توجیبی خود آن را جبران کنند.

در نظر داشته باشید که انعطاف پذیری شما و عدم تحکم به آن ها کلید یک رابطه دوسویه و موفق می باشد. نیاز ها و توقعات کودکتان را در نظر داشته باشید و با توجه به آن ها عمل کنید. در عین حال قوانین و محدودیت ها را متناسب با سن آن ها اعلام کنید و مطمئن شوید که کودکتان از وجود قانونی که مدنظر شماست خبر دارد یا آن را درست متوجه شده است.

نوجوانی

  • کودکان بعداز 10-11 سالگی که وارد سنین نوجوانی می شوند در مورد بسیاری مسائل می توانند نظر بدهند و بسیار مهم است که در تصمیم گیری های مشترک خانوادگی نظرهایشان پرسیده شود و با آن ها مشورت شود.
  • انجام دادن نظافت شخصی، مرتب کردن وسایل شخصی، انجام تکالیف تحصیلی و اموری مانند این کاملا متناسب با سن نوجوان می باشد.
  • از این سن می توانید انتظار داشته باشید کودکتان در منزل تنها بماند. یا با دوستانش تنها به بیرون برود. البته در این امر محدودیت هایی وجود خواهد داشت.
  • حدود 15سالگی فرزندتان می تواند خودش به تنهایی رفت و آمد کند، پولش را به شکل ماهیانه مدیریت کند، تفریحات شخصی با دوستانش داشته باشد.
  • می توان انتظار مشارکت در کارهای خانه را از نوجوان 15 ساله داشت.

نکته مهم: بین توقعاتتان از کودک یا نوجوانتان و خواسته هایش تعادل برقرار کنید و همیشه با انعطاف پذیری با کودکتان مذاکره کنید. از طرفی روش تربیت کودک شماست که آینده او را  مشخص وی سازد. بنابراین داشتن یک سبک تربیتی مشخص و آگاهی از چگونگی رفتار صحیح با نوجوان، فرزندانتان را برای ورود به جامعه آماده می کنید.

پیامدهای عدم مسئولیت پذیری کودک

در صورتی که در طی جریان رشد مسئولیت هایی را به کودکتان محول نکنید، کودک برای کوچکترین کارهایش به شما وابسته خواهد ماند. یکی دیگر از پیامد های این امر عدم رشد اعتماد به نفس کودک می باشد. کودک این پنداره را رشد می دهد که از پس مسائل و مشکلاتش به تنهایی بر نمی آید. چنین کودکی در مورد هیچ کاری نمی تواند تصمیم بگیرد و بدون والدینش از پس خودش بر نمی آید.

این افراد در سنین بالا دچار بی ارادگی و دشواری در تصمیم گیری می شوند. معمولا نمی دانند چه می خواهند و در جدا شدن از والدینشان مشکل دارند. این افراد در ساخت زندگی مستقل دچار مشکل می شوند و نمی توانند روابط عاطفی خوبی بنا کنند. معمولا چنین والدین فرزندانی با شخصیت وابسته پرورش می دهند.

 

علل عدم پرورش کودک مسئولیت پذیر

والدین در واقع به علت مهربانی و شفقت بیش از حد ممکن است فکر کنند کودکشان خسته می شود یا ظرفیت انجام این کار را ندارد.

والدینی که خود کودکی سختی داشته اند، ممکن است بیش از حد در پی برآورده کردن خواسته های کودکان خود باشند و یا نگران سختی کشیدن فرزندانشان باشند. در واقع آن ها با این کار ممکن است در برخی زمینه ها زندگی را برای آن ها آسان کنند، ولی آینده سختی را برای فرزندشان رقم خواهد زد.

برخی والدین به خاطر مشغولیت ها یا خستگی های خودشان وقت و انرژی کافی برای محبت کردن و وقت گذراندن با فرزندشان ندارند. این افراد معمولا با فراهم کردن امکانات مادی بیش از حد یا انجام اموری که فرزندشان می خواهد در پی راضی کردنش هستند. در واقع می خواهند از قشقرق به پا کردن وی راحت شوند. این سبک تربیتی نیز می تواند منجر به ایجاد شخصیت خودشیفته و یا دیگر اختلالات شخصیت شود.

گاهی اوقات هم احساس گناه والدین یا ترس از اینکه مبادا به قدر کافی خوب نباشند، منجر به این می شود که سعی در جبران افراطی داشته باشند. این جبران افراطی به معنی پذیرفتن بار تمامی مسئولیت ها به تنهایی و عدم انتظار از کودک می باشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه فرزندپروری  می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبعمسئولیت پذیری کودکان

  • ۹۷/۰۷/۱۵
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی