هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

مدرسه رفتن می تواند یکی از هیجان انگیز ترین بخش های زندگی کودک باشد به شرطی که کودک برای آن آماده باشد. با واقعیت های آن مواجه شود و والدین آگاه و فهیمی داشته باشد که در فرایند سازگار شدن وی را یاری دهند. برخی کودکان از مدرسه هراس دارند و در هنگام جدایی از والدین اضطراب زیادی نشان می دهند که البته تا حدی طبیعی است. هر والدی باید راهکارهایی برای آماده کردن فرزندش برای رفتن به مدرسه بشناسد که ما در این مقاله به آن می پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه فرزند پروری می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

آماده کردن کودکان برای مدرسه

رفتن به مدرسه یکی از مراحل مهم زندگی هر کودکی است. برخی کودکان از سال های پیش از دبستان تجربه رفتن به مهد کودک را داشته اند و در مورد مدرسه رفتن راحت تر برخورد می کنند و استرس خود کودک و والدین آن ها کمتر می باشد. اما کودکانی که تا به حال در منزل بوده اند، ممکن است برایشان سخت تر باشد.

بهتر است از چند وقت قبل کودکتان را برای رفتن به مدرسه آماده کنید. البته این آماده کردن منحصر به کودک اول دبستانی نمی شود. کودکان بزرگتر هم ممکن است نیاز به آماده سازی داشته باشند هر چند که مقدار آن بسیار محدود تر می باشد.

هراس از مدرسه

برخی کودکان از رفتن به مدرسه هراس دارند و در واقع به شدت نگران جدایی از والدین خود هستند. مدرسه هراسی بسته به شدتش می تواند طبیعی یا نگران کننده شود.

کودکانی که بیش از حد به والدین خود وابستگی دارند و در مواقع دیگر هم به سختی از آن ها جدا می شوند، موقع مدرسه ممکن است موجب نگرانی والدین شوند. از سنین خاصی مثلا 3سال به بعد خوب است که کودکان ساعاتی از روز را خارج از خانه در مهدکودک به سر ببرند و یا اگر به مهدکودک نمی روند در منزل فرد دیگری از آشنایان قابل اعتماد مثل پدربزرگ و مادربزرگ به سر ببرند. کودکانی که طاقت چنین جدایی های کوتاه مدتی را ندارند ممکن است دارای اختلال اضطراب جداییباشند. پس بهتر است قبل از شروع مدارس و مختل شدن فرایند مدرسه رفتن، با کمک گرفتن از یک روانشناس و مشاوره کودک مسئله شان حل شود.

 

راهکارهای آماده کردن کودکان برای مدرسه

در مورد کودکانی که شدت هراس آن ها شدید نیست، کار آسان تر است. با توصیه های زیر می توانید به خوبی کودکتان را آماده کنید:

  • اولین و مهم ترین کاری که باید بکنید این است که از مدتی قبل با کودکتان در مورد مدرسه رفتن صحبت کنید. در مورد اینکه مدرسه چجور جایی است و چه نوع کارهایی قرار است آن جا انجام شود برایش توضیح دهید. سعی کنید نکات مثبت مدرسه را به او بگویید. مثلا این که قرار است دوستان زیادی پیدا کند.
  • کودک را از قبل با محیط مدرسه و مسیر رفت و آمدش آشنا کنید. اگر امکانش هست بگذارید کودک به مدرسه اش رفته و محیط آن را ببیند.
  • ساعت خواب کودکانتان را تنظیم کنید. از مدتی قبل از شروع مدرسه، تدریجا برنامه خواب و بیداری کودک را متناسب با ساعات مدرسه تنظیم کنید. از طرف دیگر برخی دیگر از امور مثل غذا خوردن و میان وعده خوردن را مناسب با زنگ های مدرسه بکنید.
  • با کودک خودتان در مورد چگونگی ارتباط با هم کلاسی هایش صحبت کنید. این که وسایل شخصی اش را به کس دیگری ندهد، چگونه با دیگران دوست شود و مسائلی از این دست.
  • اجازه دهید کودکتان خودش در مورد اینکه چه زمانی تکالیفش را انجام دهد تصمیم بگیرد. البته کودکان دوست دارند از زیر بار تکالیف فرار کنند ولی شما باید به او بگویید که ملزم به انجام آن هاست ولی خودش باید زمانش را تنظیم کند. با این کارمسئولیت پذیری کودک نیز آموزش داده می شود و زمان را مدیریت کند. اجازه دهید کودکتان پیامد اعمال خودش را بپذیرد و بچشد.
  • روزهای اول کودکتان را تا مدرسه همراهی کنید. مخصوصا روز اول حضور شما بسیار دلگرم کننده می باشد.
  • روز اول زود از خواب بیدار شوید، برنامه رفتن به مدرسه را با ترافیک تنظیم کنید. به نحوی که دیر نکنید و استرس زیادتری را متحمل نشوید.
  • خرید لوازم مدرسه و لوازم تحریر و کیف و کفش از چند روز قبل هم کودک را سر ذوق می آورد هم به او انگیزه برای مدرسه رفتن می دهد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه فرزند پروری می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبعآماده کردن کودک برای مدرسه

  • ۹۷/۰۷/۱۶
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی