هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

درمان تهوع در دوران بارداری برای برخی غیر ممکن می نماید. بارداری برای زنان دوره تغییرات بزرگ است. زنان چه از نظر جسمی چه روانی تغییرات زیادی را حس می کنند. این تغییرات دردسرهای زیادی برای آنان می تواند ایجاد کند. یکی از مشکلات دوران بارداری احساس تهوع هایی است که به خصوص در ماه های اول شدت آن خیلی زیاد است و برای زنان می تواند بسیار آزار دهنده باشد. به هر حال راه هایی وجود دارد که می توانید تا حدی با این احساس تهوع مقابله کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مراقبت های دوران بارداری می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

راهکارهایی برای کاهش تهوع در دوران بارداری

برخی راه ها برای کاهش احساس تهوع در دوران بارداری شامل موارد زیر است.

استراحت کافی

برای کاهش عوارض بارداری به خصوص ماه های اول که میزان مشکلاتی مثل حالت تهوع بیشتر است، بهتر است تا حد کافی استراحت داشته باشید. مادران شاغل بهتر است از مرخصی خود استفاده کنند و از سر کار رفتن طولانی و مشکل اجتناب نمایند. در دوره ای که این مشکلات به اوج می رسد ( هفته هفتم تا هشتم بارداری) می توانید به تعطیلاتی آرامبخش بروید. فعالیت بدن شما در این مدت چند برابر بیشتر می شود بنابراین استراحت کافی برای شما لازم است.

بو کردن رایحه تازه

در مدت بارداری به خصوص در ماه های اول به دلیل افزایش هورمون استروژن، حساسیت به بوها به شدت افزایش می یابد. هرگونه بوی متفاوت می تواند شدیدا حال شما را به هم بزند. سعی کنید بوهای خیلی تند را از دسترس دور کنید. گاهی رایحه ای تازه مثل عصاره لیمو یا شاخه طبیعی رزماری را بو کنید.

صحبت با اطرافیان و همسر

در مورد احساستان با اطرافیان صحبت کنید. به خصوص صحبت کردن در مورد مشکلتان با همسر، می تواند باعث شود او برای تسکین مشکل بیشتر با شما همکاری کند. صحبت کردن یکی از راه های افزایش صمیمیت بین زوجین است. بنابراین با این کار روابط زناشویی خود را نیز بهبود بخشیده اید.

شناسایی علت

شاید به نظر بیاید که حالت تهوع در دوران بارداری بی دلیل اتفاق می افتد. اما خیلی اوقات، محرکی کوچک که شاید به چشم نیاید می تواند تحریک کننده باشد. اگر در مکان یا زمان مشخصی حالت تهوع می گیرید، محیط را بررسی کنید. شاید چیزی مثل بوی غذایی خاص یا خوراکی خاصی حال شما را بد کند. شناسایی علت می تواند در دور شدن از عامل ایجاد کننده و بهتر شدن حالتان کمک کند.

تامین آب مورد نیاز

وارد شدن مایعات کافی به بدن در دوران بارداری کاملا ضروری است. با این حال خوردن میزان زیاد آب ممکن است عاملی در ایجاد حالت تهوع در دوران بارداری باشد. در این موارد می توانید از کارهای کمکی برای تامین آب بدن استفاده کنید. برخی کارشناسان بر این باورند، خوردن خوراکی های شور مثل چیپس و پفک می تواند معده را آرام کرده و باعث تشنگی بیشتر شود. برخی دیگر معتقدند جویدن تکه های یخ یا نوشیدن آب یخ یا نوشیدنی های داغ برای تامین آب بدن و جلوگیری از تهوع مناسب باشد.

پیدا کردن غذاهای سازگارتر با معده

بر اساس نظر متخصصان هر زن باردار و وضیت معده هر کس با دیگری متفاوت است پس مواد غذایی که می تواند برای معده سازگارتر باشد در هر کس می تواند تفاوت داشته باشد. هر کس به تدریج خودش متوجه می شود با خوردن چه مواد غذایی راحت تر است. موادی مثل تنقلات ملایم و مواد سرشار از کربوهیدرات مثل غلات خشک، چوب شور، یا خوراکی های خنکی مثل هندوانه و بستنی یخی برای بسیاری از زنان باردار مناسب است و به تهوع کمتر در آن ها کمک می کند. غذاهای تند و چرب می تواند معده را به هم بریزد و حالت تهوع را بیشتر کند، اما برخی افراد با این غذاها سازگارند و مشکلی ندارند.

وعده های کوچک و پراکنده داشته باشید

خیلی اوقات خوردن وعده های غذایی کوچک اما با تعداد بیشتر می تواند برای آرام شدن معده و کاهش حالت تهوع کمک کند. هنگامی که معده خیلی خالی باشد، اسیدهای معده از پوشش داخلی معده برای هضم استفاده می کنند که باعث حالت تهوع می شود. همچنین وقتی شکم بیش از حد پر باشد فشاری که بر معده وارد می شود می تواند حالت تهوع ایجاد کند. بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از تهوع وعده های غذایی کوچک و سبک است که باعث می شود همیشه تا حدی معده پر باشد. بهتر است همیشه مقداری خوراکی های سبک مثل تنقلات، میوه های خشک، چوب شور، آجیل یا هر چیزی که معده با آن سازگار تر است به همراه داشته باشید تا از خالی شدن معده جلوگیری کنید. در طول روز و قبل از خواب میان وعده ای سبک می تواند معده یشما را آرام کند.

مصرف زنجبیل

زنجبیل می تواند معده را آرام کند و به کاهش تهوع کمک نماید. می توانید از راه های مختلف برای مصرف آن استفاده کنید. برای مثال  می توانید تکه ای زنجبیل را در چای داغ بریزید یا از نوشیدنی های با طعم زنجبیل استفاده کنید. می توانید آب نبات های زنجبیلی یا بیسکوییت با طعم زنجبیل را مصرف کنید.

پرت کردن حواس

توجه نکردن به احساس تهوع می تواند مشکل باشد اما بهتر است خودتان را به کارهایی مشغول کنید که تا حد ممکن حواستان را از آن پرت کند. خواندن کتاب، حل جدول، گوش دادن به موسیقی آرام، ورزش های سبک و پیاده روی در دوران بارداری از جمله کارهایی هستند که می تواند توجه شما را به این احساس کم کند.

مصرف دارو تحت نظر پزشک

اگر احساس تهوع خیلی زیاد و آزاردهنده بود می توانید برای مصرف دارو به پزشکتان مراجعه کنید. برخی داروها مثل ترکیب ویتامین B6 و قرص خواب یونیسام می تواند در کاهش تهوع موثر باشد. همچنین داروهای قوی تری مثل مسدودکننده ریفلاکس اسید معده مانند پروتونیکس و یک محرک معده مثل رگلان می تواند حالت تهوع را کاهش دهد. توجه داشته باشید که بهتر است مصرف دارو حتما تحت نظر پزشک انجام شود.

دراز کشیدن

خیلی اوقات برای کاهش تهوع می توانید به سادگی دراز بکشید. چشم های خود را ببندید و نفس های عمیق بکشید. این کار می تواند در کاهش تهوع کمک زیادی کند. خواب کافی و استراحت می تواند احساس تهوع را در زنان باردار کاهش دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه مراقبت های دوران بارداری می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبعدرمان تهوع در دوران بارداری

  • ۹۷/۰۷/۱۶
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی