هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

آیا می دانید تاثیر مواد مخدر بر مغز چیست؟ مغز اصلی ترین اندام بدن و مرکز فعالیت های پیچیده انسانی است. این عضو بدن، عملکردهای مختلف را هماهنگ کرده و سامان می دهد. هر یک از قسمت های مغز، مسئول یک فعالیت و اقدام خاصی هستند. مصرف مواد مخدر، به مرور زمان بر روی عملکرد ها مختلف مغز تاثیر می گذارد و به شکل های مختلف آن ها را مختل می کند. این تاثیرات مغزی تا جایی پیش می رود که مصرف کننده دچار وابستگی به مواد می شود و بدون اینکه  فرد اراده ای از خود داشته باشد به مصرف مواد مخدر ادامه می دهد. این وابستگی سبب می شود تا در صورت مصرف نکردن مواد مخدر عملکرد های مغزی به طور کل مختل شوند. برای اطلاع از تاثیر مواد بر بدن کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر مواد مخدر بر مغز، تشخیص، درمان و ترک اعتیاد می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

تاثیر مواد مخدر بر مغز

مواد مخدر با ایجاد درگیری در سیستم‌های ارتباطی و دخالت در مسیر انتقال، دریافت و پردازش طبیعی نورون‌ها، روی مغز تاثیر می‌گذارند. نورون ها سلول ها عصبی مغز هستند و وظیفه انتقال اطلاعات را بر عهده دارند. این انتقال اطلاعات در نورون ها به وسیله مولکول هایی به نام انتقال دهنده ها عصبی یا نوروترنسمیتر ها رخ می دهد. هر نورون از نوع خاصی از انتقال دهنده ها عصبی استفاده می کند.

اما وقتی که فرد از مواد مخدر استفاده می کند، چه اتفاقی در مغز او می افتد؟ این مواد بعد از مصرف وارد سیستم ارتباطی مغز شده و به دلیل شباهت با مولکول ها انتقال دهنده عصبی، جایگزین آن ها می شوند. این جایگزینی باعث اختلال در دریافت و پردازش اطلاعات می شود.

همان طور که گفتیم ساختار شیمیایی برخی از مواد مخدر شبیه انتقال دهنده های عصبی مغز است. شباهت ساختار شیمیایی این گونه مواد مخدر به انتفال دهنده ها سبب می شود تا نورون ها مغزی آن ها را به عنوان مولکول های انتقال دهنده شناسایی کنند و اجازه دهند تا وارد سلولهای عصبی شده و آنها را تحریک کنند. ورود این مواد باعث می شود تا مغز به طور طبیعی تولید انتقال دهنده ها عصبی را کاهش دهد و برای انتقال پیام ها عصبی خود نیازمند وجود مواد مخدر باشد. همچنین مواد محرک همچون آمفتامین و کوکائین باعث می شود تا نورون های مغزی به مقدار زیادی انتقال دهنده تولید کنند یا از روند طبیعی این مواد در مغز جلوگیری می کنند. ایجاد چنین اختلالی در عملکرد مغز سبب می شود تا پیام های قوی تری در مغز ایجاد شود و فعالیت ها ارتباطی مغز مختل شود. برای اطلاع از انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

 

دلیل وابستگی روانی و اعتیاد به مواد مخدر

نوعی انتقال دهنده عصبی به نام دوپامین در مغز وجود دارد که مسئول ایجاد لذت در افراد است. علاوه بر این در قسمت هایی از مغز که حرکات بدن انسان، احساسات، درک، شناخت، انگیزه و احساس لذت و سرخوشی را تنظیم می کند وجود دارد.هر چه قدر که ترشح دوپامین در مغز بیشتر باشد، فرد بیشتر احساس لذت می کند.

وقتی افراد مواد مخدر مصرف می کنند، این مواد باعث افزایش ترشح دوپامین و فعال شدن مرکز لذت در مغز آن ها می شود.به این ترتیب افراد حتی از ساده ترین فعالیت های خود لذت می برند و دچار احساس سرخوشی و نشئگی می شوند.این سرخوشی به حدی برای فرد مصرف کننده احساس رضایت ایجاد می کند که فرد خواستار تجربه مجدد این سرخوشی شده و به سمت تکرار مجدد مصرف مواد سوق می یابد. اما اتفاقی که می افتد این است که افزایش بیش از حد دوپامین، باعث تغییر شکل گیرنده ها دوپامینی شده و یا نورون های تولید دوپامین را کاهش می دهند. در نتیجه دوپامین مغز به طور طبیعی کاهش می یابد و فرد احساس افسردگی، کسلی، بی لذتی و بی هیجانی می کند. فرد برای بدست آوردن همان حالت خوشحالی و نشئگی گذشته و به همچنین به حد عادی رساندن دوپامین بدن خود، باید میزان بیشتری از ماده مخدر را مصرف کند. این چنین می شود که فرد در یک چرخه مداوم معیوب گیر می کند، برای به حد عادی رساندن دوپامین مغز خود، ماده مخدر بیشتری مصرف می کند و مصرف بیشتر ماده مخدر، باعث کاهش بیشتر دوپامین طبیعی بدن میشود.

این چرخه مداوم مصرف مواد مخدر، به مرور زمان تغییرات بلند مدت تری را در مغز ایجاد می کند و این تغییرات، باعث از بین رفتن کنترل فرد بر مصرف خود می شود.

به بیان دیگر مواد مخدر کنترل سیستم  لذت را به دست می‌گیرد. در نتیجه بیمار تمایل بیش از انداره به مصرف مواد پیدا می‌کند تا میزان دوپامین دوباره به سطح عادی برگردد. چنین فردی دیگر نمی‌تواند بدون مصرف مواد، از زندگی لذت ببرد.

 

ترک اعتیاد به مواد مخدر و مشکلات روانی ناشی از آن

ضایعات مغزی که در اثر مصرف مواد مخدر به وجود می آیند، دائمی و غیر قابل جبران هستند اگر چه با کاهش مصرف، مغز به تدریج به جبران کمبود انتقال دهنده های عصبی خود می پردازد.

اما نکته ای که بسیار مهم است، تاثیر روانی ناشی از افزایش ناگهانی دوپامین و حالت نئشئگی است که در روان فرد باقی مانده است. این موضوع یکی از دلایل اصلی بازگشت اعتیاد افراد است. تصور تجربه مجدد آن حالت سرخوشی بیش ازحد، به قدری برای فرد مصرف کننده وسوسه کننده است که حتی بعد ماه ها ترک، ممکن است وی را به سمت مصرف مجدد بکشاند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر مواد مخدر بر مغز، تشخیص، درمان و ترک اعتیاد می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبعتاثیر مواد مخدر بر مغز | عوارض اعتیاد به مواد مخدر بر مغز

  • ۹۷/۰۷/۱۸
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی