هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

اختلال اضطراب فراگیر در کودکان ترس ها و نگرانی های شدیدی را ایجاد می کند. اضطراب کودکان در صورتی که شدید باشد می تواند در همه حوزه های درس، تکالیف، روابط با همسالان و خانواده مشکل ساز شود و حتی تا سال های بزرگسالی تاثیر گذار باشد. والدین می توانند با شناسایی نشانه های اضطراب و مشکلاتی مثل اختلال اضطراب فراگیر به کودکان دارای اضطراب کمک کنند و از دردسرساز شدن آن جلوگیری کنند. در این مقاله به اختصار درباره نحوه درمان اضطراب کودکان و نشانه های اضطراب فراگیر در کودکان خواهیم پرداخت.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره کودک و خانواده می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

اختلال اضطراب فراگیر در کودکان

اختلال اضطراب فراگیر در کودکان اضطراب و نگرانی شدید و غیر قابل کنترل است که در کودکان در حوزه ها و فعالیت های متعدد دیده می شود، و به مدت حداقل 6 ماه ادامه می یابد. کودک علاوه بر نشانه های ذهنی مثل نگرانی و اضطراب شدید، نشانه های جسمی مثل دل درد، تهوع، و سردرد را تجربه می کند.

 

ویژگی های اختلال اضطراب فراگیر در کودکان

در اختلال اضطراب فراگیر کودکان، نگرانی های شدید در زمینه های مختلف زندگی مثل درس، مدرسه، ارتباط با همسالان، خانواده، سلامتی و ... را تجربه می کنند. این اضطراب ها معمولا مبهم به نظر رسیده و به رویداد مشخصی مربوط نمی شود.

این کودکان معمولا دارای تنش و نگرانی هستند، دائم در مورد امور و درست بودن کارها و تکالیف اطمینان جویی می کنند. هر موضوعی از قبیل شروع مدرسه، انجام درست تکالیف، ارزیابی دیگران یا بیمار شدن اعضای خانواده می تواند موضوع نگرانی های شدید آن ها باشد. حتی ممکن است در مورد از دست دادن عزیزان هم ترس و نگرانی زیاد داشته باشند. به علاوه مشکلات و دلمشغولی های والدین هم می تواند آن ها را خیلی درگیر و مضطرب کند.

اضطراب فراگیر کودکان باعث می شود در مورد قضاوت دیگران از عملکرد خود نگرانی داشته باشند. معمولا برای خود معیارهای بالا تعیین می کنند و در صورت نرسیدن به سطح مطلوب به شدت خود را سرزنش می کنند. کودکان دچار اضطراب فراگیر در مورد پیامدهای هر اتفاق دلمشغولی زیادی دارند و عواقب هر اتفاقی را معمولا بیش از حد ارزیابی می کنند. این کودکان و نوجوانان عموما توانایی خود برای مقابله با مسائل و مشکلات را دست کم می گیرند. کودکان دارای اضطراب فراگیر معمولا کمالگرایی نشان می دهند و در مورد عملکردشان بیش از حد نیازدارند، از دیگران تایید یا اطمینان بگیرند. و ممکن است تا بزرگسالی شخصیت وسواسی اجباری را پرورش دهند.

 

عوامل موثر در اختلال اضطراب فراگیر در کودکان

سه عامل اصلی در ایجاد اختلال اضطراب فراگیر در کودکان را در ادامه بررسی کرده ایم:

خلق و خوی کودک

کودکان از ابتدای تولد دارای خلق و خوی متفاوتی هستند که بیشتر عوامل زیستی آن را ایجاد می کند. شرایط محیطی و سبک تربیت فرزند می تواند آن را تعدیل یا تشدید کند. برخی کودکان از ابتدای تولد خلقی آرام تر داشته و با یک محرک محیطی کمتر واکنش منفی نشان می دهند. اما بر اساس مطالعات، کودکان دارای اضطراب اجتماعی از ابتدای تحول دارای خلق و خوی دشوارتری هستند، بدین معنی که بیشتر گریه می کردند، محرک های محیطی بیشتر آن ها را آشفته یا دچار ترس می کند و به سختی آرام می شوند. مشکلات خواب و مشکلات جسمانی در اضطراب فراگیر کودکان بیشتر مشاهده می شود.

به طور کلی پژوهش ها رابطه ای قوی بین بازداری رفتاری و اضطراب در کودکان را نشان داده است. کودکان دارای بازداری رفتاری عموما بیمناکی، کمرویی، محتاط بودن، گوشه گیری نشان می دهند که با نشانه های اضطرابی در سالهای بعد ارتباط بالایی دارد.

اضطراب والدین

پژوهش ها نشان می دهد اضطراب در والدین ارتباط زیادی با اضطراب در کودکان دارد. والدین مضطرب تا حدی اضطراب خود را به صورت وراثتی به کودک انتقال می دهند، تا حدی هم کودکان از طریق الگوسازی ترس ها و اضطراب های والدین را می آموزند. خیلی اوقات والدین بدون اینکه بدانند نگرانی های خود در مورد بیماری، یا اضطراب خود در مورد عملکرد عالی یا آسیب دیدن کودک در اثر جدایی را به کودک خود منتقل می کنند.

الگوهای تربیتی

سبک های تربیتی نقش زیادی در اعتماد به نفس و میزان اضطراب و نگرانی های کودک دارد. والدینی که تربیت خشن و کنترل شدید دارند، در مورد عملکرد کودکان خود سختگیری می کنند. رفتارهای کودکان را بیش از حد مورد سرزنش یا تنبیه قرار می دهند بیشتر کودکان را دچار اضطراب و ارزیابی منفی در مورد خود می کنند. همچنین خیلی از والدین با حمایت و مراقبت بیش از حد از کودکان می توانند زمینه را برای ایجاد یا تشدید نشانه های اضطراب فراگیر کودک فراهم کنند و به کودکان اینطور القا کنند که به تنهایی توانایی مقابله با مشکلات را ندارد. تربیت مقتدر و صمیمی همراه با دادن استقلال به کودک می تواند باعث شود کودک اضطراب کمتری را تجربه کرده و مسئولیت پذیری کودک بیشتر می شود.

 

راه هایی برای کمک به اضطراب فراگیر در کودکان

به طور کلی درمان رفتاری و درمان های شناختی رفتاری برای کودکان، و تخلیه هیجانی از طریق بازی درمانی می تواند مفید باشد. همچنین برای موارد شدید دارو درمانی استفاده می شود. راه هایی که برای کمک به اضطراب فراگیر کودکانوجود دارد شامل موارد زیر است:

  • شناسایی علت اضطراب
  • سرزنش نکردن کودکان به خاطر اضطراب
  • خودداری از تنبیه های فیزیکی، نفرین کردن یا روش های تربیت خشن
  • افزایش تعامل مثبت با کودک مثل حرف زدن و بازی کردن
  • افزایش دادن توجه و محبت کلامی و غیر کلامی به کودک و به این ترتیب زیاد کرد حس امنیت او
  • تشویق کودک به ابراز هیجان و ترس های خود با صحبت، بازی، نقاشی و ...
  • حرف زدن با کودک بسته به درک او و به چالش کشیدن  فکرهای ناکارآمد
  • کمک به کودک برای مواجه شدن با موقعیت های ترس آور از طریق تشویق و پاداش
  • آموزش آرام سازی جسمانی
  • استفاده از موسیقی های آرام بخش
  • فعالیت هایی مثل ورزش های مورد علاقه، نقاشی، نمایش و ..
  • مشورت با مشاوره خانواده 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره کودک و خانواده می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبعاختلال اضطراب فراگیر کودکان | ویژگی ها و راهکارهای کاهش اضطراب فراگیر کودکان

  • ۹۷/۰۷/۲۰
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی