هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

اضطراب اجتماعی کودکان باعث می شود که کودک در موقعیت های اجتماعی گوشه گیر و خجالتی باشد. برخی والدین کودکان خود را کم و بیش خجالتی و کمرو یا اجتماعی و برون گرا توصیف می کنند. اما برخی کودکان ترس شدید از موقعیت های اجتماعی دارند تا حدی که فرا تر از کمرویی عادی است. اضطراب اجتماعی کودکان در صورتی که شناسایی و کنترل شود می تواند تا حد زیادی بهبود یافته و باعث پیشرفت اجتماعی کودک شود. مشاوره خانواده برای تشخیص و درمان می تواند به والدین یاری برساند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره کودک و خانواده می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

اضطراب اجتماعی کودکان

کودکان دچار اضطراب اجتماعی، ترس و نگرانی شدید در موقعیت های اجتماعی و به خصوص موقعیت هایی که احتمال دیده شدن و قضاوت شدن زیاد است مثل غذا خوردن در جای عمومی، درس جواب دادن یا ارائه در کلاس، نواختن ساز جلوی جمع و ... دارند. این کودکان عموما از  مورد ارزیابی قرار گرفتن ترس و نگرانی شدید دارند. ممکن است ریشه برخی اختلالاتی مثل مدرسه هراسی در واقع اضطراب در موقعیت های اجتماعی باشد.

 

نشانه های اضطراب اجتماعی کودکان

اضطراب اجتماعی کودکان نشانه های زیر را دارا می باشند:

  • خجالتی یا کناره گیرند
  • در وقت گذرانی و ملاقات کودکان دیگر و پیوستن به گروه ها مشکل دارند.
  • تعداد دوستان محدود و کمی دارند.
  • از موقعیت های اجتماعی که ممکن است مرکز توجه باشند دوری می کنند. مثل حرف زدن با تلفن، سوال پرسیدن یا جواب دادن در کلاس.
  • نشانه های جسمی مثل سرگیجه، دلدرد، تهوع و لرزش در موقعیت های اجتماعی.
  • خجالتی و مضطرب هستند.

خجالتی بودن کودکان به خودی خود موضوع مشکل سازی نیست. برخی کودکان اجتماعی تر و برخی خجالتی ترند. خیلی از کودکان در حد نرمال کم رو و خجالتی اند، اما می توانند روابط دوستی پایداری داشته باشند و زندگی موثر و شادی داشته باشند. خجالتی بودن وقتی مشکل ساز می شود که مانع پیوستن به فعالیت های روزمره مثل بحث های کلاسی و رویدادهای لذت بخش مثل مهمانی، یا ایجاد دوستی های بادوام و دوست صمیمی در کودک می شود. در صورتی در این حد باشد باید در مورد آن کاری انجام شود.

 

دلایل اضطراب اجتماعی کودک

عوامل مختلفی می تواند در ایجاد اضطراب اجتماعی کودک دخیل باشد. برخی از این عوامل شامل موارد زیر است:

دلایل ژنتیک

اضطراب اجتماعی کودکان می تواند تا حد زیادی وراثتی باشد. بر اساس مطالعات کودکان دارای اضطراب اجتماعی به احتمال بیشتری دارای والدین یا خویشاوندانی هستند که اختلالات اضطرابی دارند.

یادگیری از والدین

کودکان علاوه بر اینکه می توانند اضطراب را از والدین به ارث ببرند، تا حد زیادی اضطراب اجتماعی والدین را الگوسازی می کنند. والدینی که از موقعیت های اجتماعی دوری می کنند، کم رویی و گوشه گیری زیادی را نشان می دهند این رفتارها را بیشتر به کودکان یاد می دهند.

روش های تربیتی

والدینی که سبک های تربیتی بسیار سخت گیرانه اتخاذ می کنند، کنترلگری زیادی بر کودک دارند و کودک را بیش از حد مورد سرزنش و انتقاد قرار می دهند. اعتماد به نفس و استقلال کمتری به کودک خود می دهند و باعث می شوند کودک در مورد عملکرد های خود ارزیابی منفی پیدا کند. این نوع سبک تربیتی بیشتر کودک را در معرض اضطراب اجتماعی قرار می دهد. همچنین مراقبت بیش از حد کودک توسط والدین می تواند او را به شدت وابسته کند و نسبت به توانایی عملکرد اجتماعی خود ارزیابی منفی داشته و اضطراب بیشتری در موقعیت های اجتماعی نشان دهد.

 

راهکارهایی برای کاهش اضطراب اجتماعی کودکان

اگر کودکتان دارای اضطراب اجتماعی است، می توانید با روش هایی به او کمک کنید تا با این مشکل مقابله کند:

  • کودک را برای روبرو شدن با موقعیت های اجتماعی ترس آور آماده کنید. می توانید در خانه با ایفای نقش و تمرین رفتارهای اجتماعی به کودک کمک کنید کم کم با موقعیت های اجتماعی روبرو شود.
  • فکر های کودک را در مورد عواقب هر اتفاق جویا شوید و کم کم به چالش بکشید. برای مثال برای کودکی که ترس از سوال کردن در کلاس دارد و پیش بینی می کند مسخره شود، کمک کنید فکر خود را ارزیابی کند مثل اینکه چقدر احتمال دارد واقعا دیگران مسخره او را کنند؟ چه شواهدی وجود دارد؟
  • به کودک کمک کنید آزمایش های رفتاری کند. برای مثال کودک را تشویق کنید، در کلاس سوالی بپرسد و بعد ارزیابی کند چقدر پیش بینی او در مورد واکنش بقیه درست بود؟ یا بعد از آن چه اتفاقی افتاد؟
  • موقعیت هایی که کودک به کوچک ترین موفقیت اجتماعی رسید را شناسایی کنید و آن را برجسته و تشویق کنید. مثل شروع یک مکالمه یا سوال کردن آدرس
  • سعی کنید از اجتناب کودک از موقعیت ها و فعالیت های اجتماعی جلوگیری کنید. هر چه اجتناب بیشتر باشد اضطراب اجتماعی کودک بیشتر می شود.
  • سعی کنید از سرزنش کودک یا برچسب زدن به کودک در اجتماع مثل "او کودکی خجالتی است" خودداری کنید.

 

درمان اضطراب اجتماعی کودکان

اضطراب اجتماعی کودکان اگر در حد شدیدی باشد و با کارکردهای روزمره زندگی او اختلال ایجاد نماید، بهتر است برای مداخله با متخصص روانشناسی مراجعه شود. درمان اضطراب اجتماعی بر اساس ریشه آن صورت می گیرد. بر اساس آن مداخلات بر روی ارتباطات والد و کودک، کار کردن روی روش های تربیتی والدین، روش های رفتاری متمرکز بر کودک صورت می گیرد. در صورتی که اضطراب تا حد زیادی ریشه زیستی داشته یا شدید باشد درمان های دارویی مثل دارو های ضد اضطراب به کار می رود. برای درمان می توانید مشاوره کودک از مرکز حامی هنر زندگی دریافت نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره کودک و خانواده می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبعاضطراب اجتماعی کودکان

  • ۹۷/۰۷/۲۰
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی