هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

داروهای خواب آور دسته ای از دارو ها هستند که برای افراد مبتلا به بی خوابی، کم خوابی و سایر مشکلات خواب تجویز می شوند. این داروها انواع بسیار گسترده ای دارند و متعلق به دسته های دارویی مختلف هستند. هر کدام از آن ها با توجه به کارایی شان در یک شرایط خاص تجویز می شوند و نتیجتا عوارض جانبی خاص خود را خواهند داشت. بیماران معمولا سیر درمان را با پزشک طی نگرده و شروع به سوء مصرف داروهای خواب آور می کنند. بدون آنکه از عوارض و تداخلات داروئی اطلاع داشته باشند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات خواب می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

داروهای خواب آور

برخی افراد هستند که در خوابیدن مشکل دارند. این افراد ممکن است در به خواب رفتن دچار دشواری باشند یا در حین خواب نتوانند با کیفیت مناسب بخوابند. یعنی خوابشان عمیق نباشد، کابوس داشته باشند، مرتب از خواب بیدار شوند، هنگام بیدار شدن دچار مشکل شوند و بسیاری مشکلات دیگر. یکی دیگر از مشکلات افراد این است که در طی بیداری نمی توانند در مقابل چرت های کوتاه مقاومت کنند، یعنی بیدار ماندن برایشان سخت می باشند.

یکی از درمان های اصلی برای کسانی که با اختلالهای گفته شده من جمله اختلالات خواب مواجه هستند، دارو درمانی می باشد. داروهای خواب آور، داروهایی هستند که تجویز می شوند تا شما بتوانید راحت تر به خواب روید یا طول خوابتان افزایش یابد و در خواب بمانید.

تجویز داروهای خواب آور بر عهده پزشک می باشد و مصرف آن باید تحت نظارت وی باشد، و حتما طبق دوز پیشنهادی پزشک معالج باشد.

 

انواع داروهای خواب آور

انوادع داروهای خواب آور را می توان در 5 دسته طبقه بندی کرد. هر کدام را در ادامه به اختصار توضیح خواهیم داد:

1- قرص های ضد افسردگی :

برخی داروهای ضد افسردگی علاوه بر درمان افسردگی، تاثیراتی روی خواب مصرف کننده دارند. آن ها می توانند در درمان بی خوابی و درمان اضطراب بسیار موثر باشند. این قرص ها را گاهی برای درمان بی خوابی تجویز می کنند ولی در دوز پایین تر.

ضد افسردگی ها شامل موارد زیر می باشند:

  • فلوکستین
  • سرترالین
  • پاروکستین
  • بوپروپیون
  • سیتالوپرام
  • و...

2-بنزودیازپین ها:

کاربرد اصلی بنزودیازپین ها ضد اضطراب می باشد. برخی از این داروها مثل امازپام و تریازولام برای درمان اختلالات خواب به کار می روند. در مورد اختلالاتی مثل راه رفتن در خواب یا اختلال وحشت شبانه این دارو پر کاربرد می باشد. یکی از عوارض جانبی این داروها احتمال ایجاد وابستگی به آن ها می باشد. یعنی فرد بدون آن ها خوابش نمی برد. همچنین مصرف بنزودیازپین ها ممکن است منجر به خواب آلودگی روزانه شوند.

بنزودیازپین ها شامل موارد زیر می باشد:

  • دیازپام
  • اکسازپام
  • لورازپام
  • کلونازپام
  • و...

تمامی موارد نامبرده شده عوارض جانبی خاص خود را دارند و باعث وابستگی دارویی می شوند.

3-باربیتورات ها:

باربیتورات ها آرامش بخش بوده و جزء داروهای ضد تشنج و بیهوش کننده می باشند. این دسته دارویی برای اختلالات خواب هم تجویز می شود. باربیتورات ها شامل موارد زیر هستند:

  • فنوباربیتال
  • آموباربیتال
  • تالبوتال
  • و...

4-آنتی هیستامین ها:

آنتی هیستامین ها عموما برای درمان آلرژی و حساسیت کاربرد دارند و در کنار آن خواب آور و آرامبخش هم هستند. این قرص ها شامل موارد زیر می باشند:

  • دیفن هیدرامین
  • دیمن هیدرینات
  • دوکسیلامین

5-انواع دیگری از داروهای خواب آور معروف:

  • داکسپین: این دارو برای کسانی ساخته شده که در طول خواب دچار مشکل هستند. یعنی به خواب می روند ولی مرتبا از خواب بیدار می شوند و یا زود از خواب بیدار شده و دیگر به خواب نمی روند. این دارو تجویز نمی شود مگر در مواردی که فرد نمی تواند به قدر کافی (حدود8ساعت در شبانه روز) بخوابد.
  • زولپیدم: این دارو به شما کمک می کند تا به خواب بروید و طول مدت خواب بیشتری داشته باشید. عمر زولپیدم در بدن زیاد است، بنابراین ممکن است روز بعد از مصرف دچار خواب آلودگی و کندی پاسخ شوید.
  • لورازپام: این دارو هم مانند داروهای دیگر برای درمان بی خوابی به کار می رود. این دارو به طور کلی آرامش بخش بوده و ممکن است باعث ایجاد وابستگی دارویی شود. همچنین باعث عوارض جانبی دیگری مثل بی قراری و فراموشی شود.

 

عوارض جانبی داروهای خواب آور

داروهای خواب آور عوارض جانبی جدی ای می توانند داشته باشند. این دلیلی است که باعث می شوند استفاده از آن ها خارج از نظر پزشک متخصص باعث آسیب زا بودن آن ها بشود.

خواب آلودگی و ایجاد خواب بیش ازحد یکی از همین عوارض جانبی بالقوه است که ممکن است برای مصرف کننده به وجود بیاید. برخی از داروهای خواب آور اثر طولانی مدت دارند و در طول روز فرد را تحت تاثیر قرار می دهند. در واقع این داروها میزان هوشیاری و پاسخ دهی مناسب به محرکات را پایین می آورند و در فعالیت هایی مثل رانندگی که نیاز به هوشیاری دارند تداخل ایجاد می کنند.

داروهای خواب آور عوارض جانبی دیگری مثل سرگیجه، شلی عضلات، کند شدن، واکنش های آلرژیک، اختلال حافظه و بسیاری موارد دیگر را می توانند به وجود آورند.

برخی از داورهای خواب آور اگر همراه با الکل مصرف شوند می توانند برای فرد مصرف کننده خطرناک بوده و عوارض مرگبار داشته باشند. بنابراین هنگام مصرف چنین داروهایی به تداخلات دارویی آن و مصرف همزمان با الکل باید دقت شود. در صورت مصرف خود سرانه اعتیاد ممکن است ایجاد شده باشد. برای ترک اعتیاد به این داروها دریافت مشاوره ترک اعتیادضرورت پیدا می کند. برای اطلاع از سایر داروهای اعتیاد آور کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات خواب می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبعداروهای خواب آور | انواع داروهای خواب آور و عوارض آن ها

  • ۹۷/۰۷/۲۰
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی