هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

آیا امکان تنفر از فرزند وجود دارد؟ والدین چگونه حس تنفر از فرزند خود را بشناسند؟ روابط والد و فرزند همیشه آمیخته با عشق و محبت فراوان است. حس تنفر و بیزاری از فرزند معمولا پذیرفته شده نیست. با وجود این گاهی والدین به دلایل پیچیده ای نسبت به فرزند خود احساس تنفری پیدا می کنند که بر روابط و تربیت آن ها تاثیر می گذارد. عموما این تنفر احساس های گناه فراوانی به همراه دارد که می تواند مشکل را دو چندان کند. با شناخت دلایل زیر بنایی و کمک گرفتن برای حل این مشکل می توانید بر آن غلبه کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره کودک و خانواده می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

دلایل تنفر ازفرزند

تنفر از فرزند به دلایل مختلف و پیچیده ای می تواند رخ دهد. گاهی والدین مشکلات درونی یا مسائل حل نشده ارتباطی با فرزند خود یا دیگران دارند که آن به صورت تنفر حس می کنند. برخی از مسائل و علل زیربنایی تنفر شامل موارد زیر است:

تعارض درونی والدین

خیلی اوقات تعارض های درونی حل نشده والدین بدون اینکه فرد از آن آگاه باشد منجر به واکنش هایی مثل بیزاری از فرزند می شود. تعارض ها و مسائل حل نشده فرد می تواند منجر شود فرد احساس منفی نسبت به خود پیدا کند و در مورد فردی که ارتباط نزدیک داشته و وابستگی به او دارد ناخودآگاه احساس تنفر پیدا کند. خیلی اوقات این احساس تنفر احساس منفی نسبت به خود است که به کودکان برگردانده می شود.

تعارضات و کشمکش در ارتباط با کودک

ارتباط والد با کودک می تواند با چالش های زیادی مواجه شود. برخی مواقع کودکان خلق دشوارتری دارند و حساس ترند، در حالی که ممکن است رفتارهای کودک به دلیل یک بیماری یا اختلال مثل بیش فعالی یا اوتیسم باشد. در این وضعیت والدین روش تربیتی سختگیرتری اتخاذ کرده و متقابلا با مقاومت و لجبازی بیشتر کودک مواجه می شود. در کل اینگونه الگوی ارتباطی به تدریج باعث مشکل ارتباطی و به نوعی افزایش حس منفی بین والد و کودک می شود. افزایش تعارضات در ارتباط والد و کودک باعث دور شدن آن ها از یکدیگر شده و این خود زیربنای نوعی حس بیزاری می شود. گاهی تلاش برای به کنترل درآوردن و حل تعارضات بی نتیجه مانده و مشکلات را بیشتر می کند و به این احساس دامن می زند. 

خشم  و ناکامی در ارتباط با کودک

گاهی مشکلات رفتاری فرزندان یا ناسازگاری او در کودکی یا نوجوانی می تواند باعث آشفتگی و کاهش تحمل پدر و مادر شود. در این موارد عموما والدین از کنترل و بهبود رفتارهای کودک عاجز می شود و گاها تلاش های والدین در کنترل فرزند یا آموزش به آن که توام با خشم و هیجان شدید است، با شکست مواجه می شود. این احساس ناکامی می تواند در ارتباط با فرزند خشم بیشتری برای والد ایجاد کند. به تدریج خشم پنهان شدت یافته با احساس ناکامی، ممکن است تبدیل به ایجاد احساس تنفر از فرزند شود. 

پذیرفتن بیش از حد مسئولیت

گاهی والدین به دلایل مختلف همه مسئولیت های کودک را به دوش می کشند. والدینی که در مورد تحول کودک خود نگرانی بیش از حد دارند و یا به طور ناخودآگاه تمایل دارند والد کامل و بی نقصی باشند، یا گاهی اوقات در مورد مهارت های کودکشان اطمینان ندارند، خیلی اوقات خیلی از مسئولیت ها را از کودکان خود می گیرند. احتمالا به دوش کشیدن همه مسئولیت ها به این دلیل است که مقاومت و پرخاشگری کودکان در ارتباط با والد زیاد است. در این موارد خیلی از والدین یاد می گیرند در برابر این واکنش ها بیش از حد کنار بیایند و همه مسئولیت ها را خود به دوش بگیرند. گاهی این موضوع بیش از آنکه واقعی باشد برای والد جنبه ذهنی دارد. با وجود این، احساس تحمل بیش از حد و فشار روانی که فرد تحمل می کند، می تواند باعث شود این حس منفی به سوی کودک بازگردانده شود و به نوعی احساس بیزاری ایجاد شود. والدین با آگاهی از روش های ایجاد مسئولیت پذیری کودکان می توانند از ایجاد چنین چرخه معیوبی جلوگیری کنند.

تجربه آسیب های پیشین

برخی مواقع، آسیب های پیشینی که فرد تجربه کرده است، به طور ناخودآگاه می تواند بر احساسش نسبت به کودک خود تاثیر بگذارد. مشکلاتی مثل تجربیات بدرفتاری یا آزار پیش از ازدواج، یا سوء رفتار در طول زندگی، مشکلات خانوادگی یا مشکلات عاطفی در طول کودکی می تواند در زیربنای حس تنفر از فرزند موثر باشد. به علاوه استرس ها و ضربه های دوران بارداری یا زایمان بسیار مشکل که برای سلامت مادر تهدید کننده است می تواند حس منفی ناهشیاری به کودک ایجاد کند.

مشکلات و اختلالات روانی

گاهی اختلالات روانی که مادران تجربه می کنند در احساسی که به کودک خود دارند تاثیرگذار است. گاهی تنفر از فرزند می تواند ناشی از افسردگی مزمن مادر باشد. افسردگی مادر باعث تفکر و احساس منفی شدید نسبت به خود و دنیای اطراف می شود. این مشکلات می تواند بر کارکرد ارتباطی مادر و کودک تاثیرگذار باشد. همچنین مشکلاتی مثل اختلال دوقطبی که با نوسانات شدید خلق و رفتار همراه است، و اختلالات شخصیت مثل شخصیت های مرزی که در روابط خود دچار مشکلات شدید می شوند، تاثیرگذار است.

کودکی سخت ومشکل دار

برخی والدین که در کودکی تجربیات تلخ و آسیب زا داشته اند، به خصوص در مواردی که سوء رفتار شدید، کودک آزاری یا محرومیت های عاطفی شدید را تجربه کرده اند، در بزرگسالی در ارتباط با کودک خود احساسات منفی و مشکلات رفتاری زیادی را نشان می دهند. خیلی از والدینی که در کودکی حس کرده اند مورد خشونت یا تنفر والدین قرار گرفته اند و احساس دوست داشتنی نبودند کرده اند، به طور ناخودآگاه این احساس را به کودک خود انتقال می دهند. عموما خیلی از احساسات به مراقب یا تجربیات سو رفتار در کودکی به ارتباط با نسل بعد انتقال می یابد.

کشمکش ها با همسر

گاهی روابط با همسر باعث ایجاد تنفر از فرزند می شود. برای مثال بعضی مواقع زنانی که مورد بدرفتاری با همسر قرار می گیرند یا احساس توجه یا محبت کافی را از او دریافت نمی کنند، بدون آنکه بدانند خشم تجربه شده به این مشکل یا هیجان و رفتار منفی مربوط به آن را به کودک خود جابجا می کنند. خیلی از مواقع خانم ها با افزایش کشمکش ها نسبت به ازدواج خود احساس ناامیدی و عدم رضایت زناشویی دارند. یک بارداری ناخواسته باعث افزایش حس منفی و انتقال تنفر به نوزاد تازه به دنیا آمده می شود. در واقع گاهی فردی که در زندگی خود تعارض فراوان دارد نوزاد جدید را نمی تواند بپذیرد.

مشکلات محیطی و فقر

گاهی مشکلات زندگی یا مشکلات اقتصادی در افزایش حس تنفر از فرزند اثر گذار است. در خانواده هایی که فقر زیادی وجود دارد هر اشتباه کودک می تواند تبعات بیشتری برای خانواده داشته باشد. همچنین مشکلات اقتصادی فشار روانی و استرس زیادی برای خانواده ایجاد می کند که می تواند روابط منفی را بیشتر کند.

اثرات تنفر از فرزند

تنفر از فرزند ممکن است تنها در یک برهه زمانی باشد، اما گاهی این حس تنفر ریشه عمیقی داشته و تاثیرات دراز مدت خواهد داشت. اثرات تنفر از فرزند عبارتند از:

کوتاه مدت:

  • کناره گیری و درونگرایی کودک
  • پرخاشگر شدن با اطرافیان و همسالان
  • ایجاد ترس و اضراب مستمر
  • احساس گناه
  • مشکلات اشتها و غذا خوردن
  • مشکلات تحصیلی

دراز مدت:

 

راهکارها مقابله با تنفر از فرزند

می توانید با روش هایی با حس بیزاری خود مقابله کنید:

  • رفتارها و ویژگی های سنی کودک را بشناسید و انتظارات را از کودک تعدیل کنید.
  • علت این حس را شناسایی کنید و سعی کنید با کمک گرفتن از یک روانکاو و یا مشاوره روانشناسی تعارض های خود را حل کنید.
  • روحیه خود را مثبت نگه دارید. برای خود برنامه های تفریحی و استراحت و فعالیت های موثر مثل ورزش داشته باشید.
  • مشکلات ارتباطی خود با کودک را بشناسید و به کمک کسب آگاهی از نکات تربیتی فرزندان، مشورت گرفتن، کتاب خواندن و کمک حرفه ای مهارت های فرزندپروری را در خود تقویت کنید تا خیلی از تعارض ها کاهش یابد.
  • مهارت های کنترل هیجان خود و مدیریت خشم و کنترل استرس را یاد بگیرید و تمرین کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره کودک و خانواده می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

  

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبعتنفر از فرزند | علل، نشانه ها و دلایل تنفر از فرزند

  • ۹۷/۰۷/۲۱
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی