هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

اختلالات عصبی رشدی را می شناسید؟ چگونه می توان کودکان دارای اختلال عصبی رشدی را تشخیص داد؟ اختلالات عصبی رشدی اختلالاتی هستند که در آن ها رشد و تحول مغز یا دستگاه عصبی مرکزی مختل می شود و همزمان با رشد فرد، این اختلالات مغزی بر حافظه، توانایی یادگیری و هیجانات تاثیر منفی می گذارند. والدین ممکن است تا سنین مدرسه و یا حتی بعد از آن هم این اختلال ها را تشخیص ندهند. اهمیت موضوع زمانی است که با تشخیص زود هنگام می توان کودک را برای داشتن یک زندگی با کیفیت آموزش داد. مشاوره روانشناسی برای تشخیص به هنگام به خانواده و کودک کمک رسان خواهد بود.


برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره  اختلالات عصبی رشدی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

اختلالات عصبی-رشدی

اختلالات عصبی رشدی، اختلالاتی هستند که در آن ها، روند رشد مغز و دستگاه اعصاب مرکزی به درستی طی نمی شود. مغز بخش متفکر و هدایت کننده اندام های بدن است با اختلال در این بخش کارکردهای فرد تحت تاثیر قرار می گیرد. دستگاه اعصاب مرکزی نیز نقش هدایت و انتقال دستور از مغز به اندام های بدن را دارد. اختلالات عصبی رشدی با ایجاد نقص در این دو بخش بر هیجان، توانایی یادگیری، رشد فرد، و حافظه اثر مخرب دارند. در ادامه هر کدام از انواع اختلالات عصبی رشدی را به اختصار توضیح می دهیم:

اختلال یادگیری خاص

اختلال یادگیری در مجموع اختلالاتی را بیان می کند که مربوط به یک توانایی خاص مانند خواندن، نوشتن و ریاضیات است. کودکان دارای این اختلال مهارت های یادگیری شان، بسیار پایین تر از توانایی است که باید با توجه به سطح هوشی و سن خود داشته باشند. این کودکان در تنظیم و هماهنگی اطلاعات، حافظه و توجه خود نقص دارند. اختلالات یادگیری خاص به چند سه دسته زیر تقسیم می شوند:

اختلال نوشتن یا دیسگرافیا : پایین بودن مهارت های نوشتن فرد

اختلال خواندن یا دیسلکسیا : مشکل در درست خواندن یا سریع خواندن

اختلال یادگیری ریاضی یا دیسکلکولیا : پایین بودن توانایی انجام اعمال ریاضی

اختلال کم توجهی-بیش فعالی

کودکانی که اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) دارند، رفتارهایی را انجام می دهند که از لحاظ اجتماعی نامناسب اند وموقعیت های مختلف را مختل می کنند. این رفتار های اخلال گرانه شدید تر از سن کودک هستند و حتی ممکن است منجر به ایجاد آسیب شوند. این کودکان دارای سه ویژگی اصلی عدم تمرکز و حواس پرتی، تحرک بیش از حد و تکانشگری (یک اجبار درونی برای انجام دادن کاری مانند بی صبری و بدون فکر عمل کردن) هستند.

اختلالات حرکتی

اختلالات حرکتی در کودک باعث می شود کودک نتواند فعالیت های حرکتی زندگی روزمره را به آسانی انجام دهند. توانایی استفاده از ابزارهای مختلف را به درستی ندارد. این کودکان مراحل رشدی (مثل نشستن، چهار دست و پا رفتن) را دیرتر از سایرین می گذرانند. انواع اختلالات حرکتی در ادامه توضیح داده ایم:

اختلال هماهنگی حرکتی رشدی:  این کودکان در واقع در هماهنگی حرکات خود دچار مشکل اند و ضعف دارند. این عدم هماهنگی در حرکات کودک با توجه به سن او پایین تر از حد انتظار است.

اختلال حرکات کلیشه ای: عبارت است از انجام حرکاتی تکراری، بی هدف و بدون انگیزه مثل تکان دادن پاها به جلو و عقب. فرد برای انجام این کارها یک اجبار درونی احساس می کند در صورتی که هیچ کاربرد و سودی برای فرد ندارد.

اختلالات تیک: تیک ها حرکات ناگهانی،سریع و مکرر است که در فرد رخ می دهد و خود فرد هیچ کنترلی بر آن ها ندارد.اختلالات تیک به سه نوع تیک حرکتی، تیک صوتی و اختلال توره تقسیم می شوند.

اختلالات ناتوانی ذهنی

این دسته اختلال خود به سه نوع اختلال تقسیم می شوند :

معلولیت ذهنی: معلولیت ذهنی اختلالی است که فرد در طول دوره رشدی خود دچار نقص هایی می شود که هم در عملکرد ذهنی (مانند نقص در عملکرد هایی مانند استدلال، حل مسئله، برنامه ریزی و...) و هم عملکرد مناسب در زمینه های اجتماعی و عملی (مانند ناتوانی در مسئولیت های اجتماعی و استقلال داشتن) تاثیر می گذارد.

تاخیر رشدی کلی: این اختلال مربوط به کودکان زیر 5 سال است که دارای تاخیر در رشد خود بوده و یا معلولیت ذهنی دارند اما شدت آن مشخص نیست.

معلولیت ذهنی نامشخص: در مورد کودکان بالای 5 سال به کار می رود که نمی توان میزان معلولیت آن ها را مورد سنجش قرار داد.

اختلال طیف اوتیسم

اختلال اوتیسم نیز در زیر مجموعه اختلالات عصبی رشدی دسته بندی می شود. کودکانی که دارای اوتیسم هستند، در ارتباطات اجتماعی خود دچار نقص هستند، رشد کلامی و مهارت های ارتباطی آن ها مختل شده و تعدادی رفتار، علایق و فعالیت های تکراری و محدود دارند. نشانه های این اختلال، بسته به شدت، سن کودک و میزان رشد او متفاوت است. خانواده ها با آگاهی از راه های شناسایی اوتیسم می توانند آن را زودتر تشخیص دهند.

تاثیر اختلالات عصبی رشدی بر کارکردهای ارتباطی

اختلالات عصبی رشدی می توانند بر توانایی های ارتباطی فرد نیز تاثیر داشته باشند. که در نهایت با نقص های شدیدتر بر کارکردهای ارتباطی، منجر به ایجاد اختلالات ارتباطی می شوند. اختلالات ارتباطی مربوط به وجود مشکل در زبان، گفتار و ارتباط است و شامل اختلالات زیر می باشند :

اختلال زبان

در کودکان دارای اختلال زبان، مهارت های حرف زدن کودک بسیار ضعیف تر از سنی است که در آن قرار دارد و ویژگی اصلی این اختلال عبارتند از کم بودن دامنه لغات کودک، مشکل در یادگیری کلمات جدید و ناتوانی در پیداکردن کلمات صحیح.

اختلال صدای گفتار

در اختلال صدای گفتار، کودک نمی تواند از صداهای گفتاری به درستی استفاده کند مثلا در کلمه بعضی اصوات را نمی گوید (به جای برو می گوید رو) یا چند صدا به کلمه اضافه می کند (به جای برو می گوید دبرو).

اختلال سیالی کلامی(لکنت زبان)

در اختلال لکنت زبان کودک نمی تواند به طور روان و راحت صحبت کند و مثلا در هنگام صحبت صداها را می کشد و یا تکرار می کند.

اختلال ارتباط اجتماعی

گروهی از کودکان دارای مشکلات زبانی هستند و نمی توانند تعاملات اجتماعی مناسبی برقرار کنند و یا برای ارتباط برقرار کردن با دیگران، از روش های عجیب و غریب استفاده می کنند. این افراد در درک پیام های دیگران و همچنین رساندن منظور خود به دیگران دچار مشکل هستند.

اختلال ارتباط اجتماعی نامشخص فرد مشکل ارتباطی دارد اما نشانه های لازم برای هیچ کدام از اختلالات ارتباطی قبلی را ندارد.

سیر اختلالات عصبی رشدی

اختلالات عصبی رشدی از دوران کودکی آغاز می شوند و تا پایان عمر با فرد باقی می ماند. این اختلالات از سنین قبل از مدرسه آغاز می شوند اما اکثر آن ها در هنگام رفتن به مدرسه به چشم می آیند و مورد توجه قرار می گیرند. خانواده ها با تشخیص زود هنگام بسیاری از اختلالات عصبی رشدی می توانند از بروز بسیاری از عوارض جلوگیری کنند. یا با اتخاذ روش های درمانی مناسب مهارت های کودک را پرورش دهند تا در بزرگسالی بتوانند استقلال خود را کسب کنند. مشاوره کودک ومشاوره خانواده در این زمینه می تواند به والدین و مراقبان یاری برسانند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره  اختلالات عصبی رشدی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبعاختلالات عصبی-رشدی چیست؟

  • ۹۷/۰۷/۲۳
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی