هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

فوبی کودکان همان ترس های نامتناسب و غیر منطقی است که منجر به اجتناب کودک از موضوع ترس آور می شود. اغلب فوبیاهای بزرگسالی ریشه در کودکی دارد. در واقع نادیده گرفتن درمان فوبی کودکان منجر به تشدید آن در بزرگسالی و یا گسترش آن به سایر اختلالات روانی می گردد. فوبیا اختلالی نیست که با گذشت زمان درمان شود و از آن جایی که می تواند ریشه در کودکی داشته باشد، بهتر است تشخیص و درمان فوبی کودکان جدی گرفته شود. آگاهی والدین از ترس های کودک و فراگیری نحوه برخورد مناسب با آن ها می تواند کمک کننده باشد. در این مقاله می توانید با اختلال فوبی کودکان و روش های درمان فوبی کودکان آشنا شوید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان فوبی در کودکان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید. 

 

اختلال فوبی در کودکان

فوبیا ترسی شدید، غیر معقول و پایدار از یک جسم، شخص، حیوان یا موقعیت است که باعث اجتناب در کودک می شود و زندگی اش را مختل می کند. برخلاف بزرگسالان، کودکان معمولا تشخیص نمی دهند که ترس هایشان غیر واقعی است.کودکان مبتلا به فوبی، ممکن است آنقدر به این نگرانی ها و آسیب های ناشی از آن اشتغال ذهنی داشته باشند که نتوانند از فعالیت های روزمره شان لذت ببرند.

 

پیامد های فوبی در کودکان

کودکان مبتلا به فوبی، در مواجهه با محرک  هراس آور، بلافاصله دچار اضطراب می شوند که به صورت گریه کردن، سر و صدا راه انداختن، سفت شدن اندام ها یا چسبیدن به دیگران ظاهر می شود. در برخی از کودکان، فوبی به صورت عدم تمایل برای برقراری ارتباط با افراد ناشناس می باشد و هنگام حضور در کنار سایر همسالان یا بزرگسالان صورتشان سرخ می شود، سکوت می کنند، به والدینشان می چسبند یا سعی می کنند مخفی شوند. این اختلال باعث اجتناب و محدود شدن فعالیت های کودک شده و در برخی از کودکان باعث کناره گیری از موقعیت های اجتماعی می شود. در نهایت به منزوی و گوشه گیر شدن کودک منجر می شود.

به دنبال کاهش ارتباط کودک با محیط بیرون، مهارت های اجتماعی و شناختی متناسب با مراحل رشدی، در کودک شکل نمی گیرد. قدرت ابراز وجود در برخی از این کودکان پایین است در نتیجه ممکن است به هدفی برای زورگویی سایر بچه ها تبدیل شود.

 

درمان فوبی در کودکان

برای درمان فوبی کودکان چندین روش درمانی وجود دارد که متخصصان از آن ها استفاده می کنند. در ادامه هر کدام از این درمان ها را به اختصار توضیح خواهیم داد:

مداخله های خانوادگی:

درمان فوبی کودکان در بافت خانواده نسبت به روش هایی که تمرکز صرفا روی کودک است تاثیرات چشمگیرتری خواهد داشت. در واقع بافت خانواده و شیوه تعامل اعضای آن می تواند نقش کلیدی در اثربخشی درمان فوبی کودکان داشته باشد. والدین باید از کوچک جلوه دادن ترس کودک و مسخره کردن او پرهیز کنند. درک شدن کودک، توسط اعضای خانواده و پذیرش آن ها، می تواند نقش موثری در بهبودی کودک ایفا کند. والدین نباید کودک را وادار کنند که با ترس خود رو به رو شود و یا با عصبانیت، با او برخورد کنند چون موجب تشدید ترس در کودک می شود. دریافت مشاوره خانواده به والدین کمک خواهد کرد تا بتوانند رفتاری موثرتر داشته باشند.

یادگیری مشاهده‌ای:

کودکان، بسیاری از رفتارها را از طریق مشاهده همسالان خود و بزرگسالان یاد می گیرند. والدین می توانند با رفتار شجاعانه هنگام مواجهه با عامل ترس در کودک، به الگوی مناسبی برای او تبدیل شوند. روانشناسان از همین روش برای درمان فوبی کودکان به صورت پلکانی استفاده می کنند و در نهایت از کودک می خواهند تا رفتار شجاعانه را تقلید کند.

رفتار درمانی:

رفتار درمانی برای شناسایی رفتارهای ناسالم و کمک در ایجاد تغییر آن رفتارها برای کودک استفاده می شود. در رفتار درمانی، ابتدا عامل هراس در کودک شناسایی می شود. سپس میزان ترس کودک در ارتباط با آن موضوع تعیین می شود و با تکنیک های موجود، به دنبال خاموش کردن پاسخ ترس در کودک می باشند. بهترین شیوه برای از بین بردن ترس کودک، مواجهه کردن تدریجی او با عامل ترس است که باید زیر نظر متخصص صورت بگیرد. با توجه به شدت بیماری، مدتی طول خواهد کشید تا کودک به مرور زمان ترس خود از موضوع را از دست بدهد.

درمان شناختی_ رفتاری:

درمان شناختی رفتاری به کودک کمک می شود که از تاثیر نحوه تفکر خود در بروز نشانه های اضطراب آگاه شود در واقع کودک درک بهتری از مسائلی که در او هراس ایجاد می کند داشته باشد و به آن ها کمک می شود تا افکار نادرست خود را اصلاح کنند. بررسی ها نشان می دهند که این روش درمانی در کوتاه مدت بسیار موثر است به طوری که حدود 70 درصد کودکان در پایان درمان، ترس مفرطی را که در تشخیص اولیه داشتند، نشان نمی دادند.

دارو درمانی:

اگر ترس های کودکان خیلی شدید باشند بهتر است برای درمان فوبی کودکان از روانپزشک نیز کمک گرفته شود. برای درمانعلائم اضطراب در کودکان از داروهای مختلفی استفاده می شود. این دارو ها همراه با رفتار درمانی یا درمان شناختی _ رفتاری استفاده می شود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان فوبی در کودکان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید. 

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبعدرمان فوبی در کودکان

  • ۹۷/۰۷/۲۴
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی