هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

دیابت بارداری

آیا دیابت بارداری تنها مختص زنان دارای سابقه دیابت است؟ درمان دیابت بارداری چیست؟ بارداری دوره بسیار حساسی برای سلامت مادر و جنین است. در این دوران آسیب پذیری بیشتر شده و هرگونه بیماری یا مشکل می تواند عواقب منفی برای مادر و کودک داشته باشد. بنابراین توجه به نشانه ها و مراقبت در این دوران اهمیت بسزایی دارد. یکی از بیماری هایی که در دوران بارداری می تواند مادران را دچار کند، دیابت بارداری است. تشخیص به موقع و اقدام برای مقابله با دیابت در دوران بارداری امری ضروری است.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره کودک و خانواده می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

تعریف دیابت بارداری

دیابت بارداری به وضعیتی گفته می شود که قند خون در بدن زن باردار به شدت افزایش می یابد. به طور معمول لوزالمعده ترشح انسولین را برای کنترل قند خون به عهده دارد. اگر این کار به درستی انجام نشود، سطح قند خون افزایش می یابد ودیابت بارداری اتفاق می افتد. دیابت بارداری ممکن است به جنین نیز منتقل شود و نوزادی با مشکل دیابت به دنیا بیاید.

 

تشخیص دیابت بارداری

برای تشخیص دیابت بارداری از آزمایش های غربالگری استفاده می شود. این آزمایشات در هفته 22 تا 28 بارداری انجام می شود. برای غربالگری و تشخیص از آزمایش چالش گلوکوز استفاده می شود.

آزمایش چالش گلوکوز

در این آزمایش ابتدا یک نوشیدنی خیلی شیرین توسط فرد نوشیده می شود، پس از یک ساعت قند خون فرد اندازه گیری می شود. در صورتی که قند خون طبیعی باشد اما پزشک هنوز مشکوک به دیابت بارداری باشد، پس از مدتی به منظور پیگیری آزمایش تکرار خواهد شد. در صورتی که میزان قند خون بالاتر از 130 تا 140 میلی گرم در دسی لیتر باشد، برای تشخیص قطعی آزمایش تشخیص گلوکوز 2 یا 3 ساعته تجویز می شود.

 

عوامل مرتبط با دیابت بارداری

برخی عوامل که می تواند در بالا رفتن قند خون و افزایش دیابت بارداری موثر باشد شامل موارد زیر است:

  • اضافه وزن پیش از بارداری
  • سابقه خانوادگی دیابت
  • داشتن سابقه سقط جنین، دیابت بارداری، به دنیا آمدن نوزاد مرده، نوزاد با وزن بالاتر از 3400 گرم در بارداری های قبلی
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • سابقه مشکل قند خون بالا، مقاومت به انسولین، عدم  تحمل گلوکوز یا پره دیابت
  • بیماری های قلبی، فشار خون و کلسترول بالا

 

درمان دیابت بارداری

برای درمان دیابت بارداری لازم است قند خون به طور مستمر کنترل شود. بهتر است مادران آینده برای تحقق این موارد تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنند. رعایت نکات زیر می تواند برای مقابله با دیابت بارداری موثر باشد:

رژیم غذایی کنترل شده

رعایت رژیم غذایی مناسب برای مقابله با دیابت در بارداری اهمیت بسیاری دارد. در مواردی لازم است برای کنترل دقیق قند خون به متخصص تغذیه مراجعه شود. رژیم غذایی مورد استفاده فرد توسط متخصص بر اساس میزان قند خون و دیابت بارداری تنظیم می شود. کنترل میزان کالری مصرفی با توجه به سن، وزن، قد و وضعیت سلامت جسمی بسیار مهم است. موارد زیر برای کنترل کالری های مصرفی توصیه می شود:

  • 10-12 درصد کالری از منابع پروتئینی مانند تخم مرغ، گوشت، پنیر، غذاهای دریایی و حبوبات
  • کمتر از 30 درصد کالری از چربی ها ؟؟؟؟؟
  • کمتر از 30 درصد کالری ها از چربی های اشباع شده ؟؟؟؟؟
  • 40 درصد باقی مانده از کربوهیدرات هایی مثل نان، حبوبات، پاستا، میوه و سبزیجات

ورزش سبک و فعالیت بدنی منظم

برای کنترل میزان قند خون بهتر است فعالیت بدنی روزانه داشته باشید. ورزش های سبک در حدود 15 تا 30 دقیقه در روز می تواند برای کنترل قند خون کمک کننده باشد. برای این موارد بهتر است با متخصص مشورت کنید تا با توجه به وضعیت جسمی شما ورزش های سبک و مناسب را پیشنهاد دهد.

بررسی منظم قند خون

برای مقابله با دیابت و جلوگیری از عود آن لازم است قند خون به طور مرتب بررسی شود. به این ترتیب با انجام ورزش و برنامه غذایی مناسب می توانید میزان قند خون را کنترل کنید. می توانید با استفاد از دستگاه خانگی انداز گیری قند خون، قبل از غذا و یک یا دو ساعت بعد از غذا خوردن، میزان قند خون تان را ارزیابی کنید.

روش های پزشکی

در صورتی که قند خون با وجود کنترل، سطح خیلی بالایی داشته باشد، لازم است روش های درمانی تحت نظر پزشک صورت بگیرد. پزشک در این موارد قرص هایی را برای کنترل دیابت تجویز می کند. همچنین در مرحله بعدی، از تزریق انسولین برای کنترل قند خون استفاده می شود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره کودک و خانواده می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبعدیابت بارداری

  • ۹۷/۰۷/۲۴
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی