هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

حدود 300 میلیون نفر در جهان از بیماری آسم رنج می برند. آمار کسانی که به دلیل آسم جان خود را از دست داده اند نیز رقم بالایی دارد. اگرچه آسم درمان قطعی ندارد اما پیشگیری و کنترل آن زیر نظر یک متخصص می تواند بسیاری از نشانه های آن را برطرف و حتی از بین ببرد. حملات آسم می تواند باعث اختلال در عملکرد روزانه فرد شود. در این مقاله به بررسی علائمی که باعث ایجاد و تحریک این بیماری می شود، می پردازیم و راه کارهایی که از بروز علائم آن جلوگیری می کند را ذکر خواهیم کرد. همچنین درباره بروز آسم عصبی و روانی و تکنیک های روانشناختی کنترل آن صحبت خواهیم کرد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه پیشگیری از حملات آسم می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

آسم چیست؟

آسم یک بیماری التهابی رایج در سیستم تنفس است. این بیماری مزمن به علت تنگ شدن لوله هایی که هوا را به داخل ریه انتقال می دهد و از آن خارج می کند ایجاد می شود. با هر بار تحریک توسط عوامل بیرونی، این لوله ها متورم و ملتهب تر شده و اگر درمان و کنترل سریع و جدی انجام نشود، ممکن است خطرات جدی در آینده برای فرد ایجاد کند.

 

علائم و نشانه های آسم

آسم دارای سه علامت عمده تنگی نفس، سرفه و خس خس است. به علت تنگ شدن لوله های انتقال هوا به ریه، نفس کشیدن به سختی انجام می شود. ممکن است پس از سرفه های شدید در سینه شما خلط تولید شود، اما خروج این خلط برای شما دشوار است. اگر در تنفس خود صدای سوت کشیدن می شنوید و صدای نفس کشیدن شدید و خشن دارید احتمالا به آسم مبتلا هستید. علائم آسم معمولا در شب، صبح زود، هنگام ورزش و فعالیت های جسمانی شدید و یا هنگام حضور در یک محیط مرطوب مانند حمام خود را نشان می دهد.

 

علل و عوامل ایجاد و تشدید آسم

افراد مبتلا به آسم معمولا همیشه آن را همراه خود دارند اما تا وقتی که عاملی آن را تحریک نکند بروز پیدا نمی کند. دلایل اصلی ایجاد بیماری آسم هنوز به طور کامل شناخته شده نیست اما ترکیبی از عوامل محیطی و عوامل ژنتیکی در ایجاد آن نقش دارد. در سالیان اخیر به علت تغییرات ژنی و تغییرات محیط زیستی شیوع این بیماری افزایش پیدا کرده است. افرادی که در خانواده سابقه آسم و آلرژی را دارند با احتمال بیشتری به این بیماری دچار می شوند. آسم شغلی نوعی از آسم است که معمولا در افرادی  که در محیط کاری دچار علائم آسم می شوند. محیط های کار این افراد معمولا سرشار از گرد و غبار و مواد شیمیایی است که استنشاق آنها باعث ایجاد و تشدید علائم می شود. بیماری رفلاکس معده (بازگشت اسید معده به حلق) نیز یکی از علل ابتلا به این بیماری است. آسم، مخصوصا در سنین پایین، معمولا با آلرژی و حساسیت همراه است.

 

تحریک کننده های آسم

عواملی که باعث ایجاد آسم می شود ممکن است در هر فرد متفاوت باشد، اما به طور کلی تعدادی عامل اصلی وجود دارد که در اکثر بیماران مبتلا می تواند عامل حملات آسم باشد. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا عامل اصلی حملات شدید آسم هستند.
  • حساسیت های زیستی در فضای باز مانند گرده گل، خاک، چمن، درختان و ...
  • حساسیت زاهای داخل ساختمان مانند گرد و غبار، حشرات و حیوانات خانگی
  • حساسیت زاهای موجود در هوا مثل دود، گاز های شیمیایی و بوهای شدید و آزاردهنده
  • حساسیت زاهای محیط شغلی مانند رنگ، گرده چوب، مصالح ساختمانی و چسب
  • شرایط آب و هوایی مانند هوای سرد یا بسیار خشک، آب و هوای مرطوب و بادخیز
  • استعمال مواد مخدر و یا در معرض آن قرار گرفتن
  • برخی خوراکی ها مثل میگو، میوه های خشک و افزودنی های خوراکی موجود در سیب زمینی های فرآوری شده و مشروبات الکلی
  • بعضی از دارو ها نیز ممکن است باعث تحریک آسم شوند. در این مورد لازم است با متخصص در مورد مصرف هر نوع دارویی مشورت شود.

 

راه های پیشگیری و درمان آسم

پیشگیری از علائم، بهترین استراتژی مقابله با آسم است. اگر حملات آسم شدید، غیر قابل پیش بینی باشد و یا بیش از دو بار در هفته افزایش یابد، مشاوره با متخصص می تواند به تعیین علت آن کمک کند و درمان طولانی مدت را انجام دهد که علائم را کنترل و یا از بین می برد.

بعضی از افراد سالم هم هستند که علائم مربوط به آسم را فقط هنگام فعالیت های بدنی و ورزش کردن تجربه می کنند. به این دسته از افراد حرکت های بدنی و فعالیت در حالت ایستاده یا نشسته می تواند کمک کننده باشد. این افراد نباید به حاشیه بروند و می توانند با مشورت پزشک متخصص، برنامه های منظمی را برای قبل، بعد و هنگام فعالیت های ورزشی دریافت کنند.

تغذیه مناسب نیز از عمده ترین راه های درمان آسم است. موز، عسل، شلغم، موسیر و زنجبیل از جمله مواد غذایی هستند که می تواند به تنفس بهتر کمک کند. همچنین کاهش وزن در افرادی که اضافه وزن دارند و ترک استعمال سیگار و اجتناب از قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز از راه های درمان آسم است.

 

آسم عصبی (نوروتیک) و راه های کنترل آن

آسم عصبی نوعی از آسم است که با عوامل روانشناختی در ارتباط می باشد. به عنوان مثال اضطراب و نگرانی زیاد و دائمی می تواند باعث ایجاد آسم شود. قرار گرفتن در شرایط استرس زا و پر فشار می تواند راه های تنفس را سخت و به دنبال خودحملات آسم ناگهانی را ایجاد کند. همچنین استرس مزمن باعث ایجاد سوزش در مسیر تنفس می شود.

اتفاقاتی چون طلاق، جدایی ، بیکاری، فوت همسر یا نزدیکان در شروع و تشدید آسم عصبی تاثیر دارند. به علاوه مبتلایان به آسم بیشتر احتمال دارد دارای اختلالات روانی روحی نیز باشند.  
در تمام این موارد مراجعه به موقع به روانشناس یا روانپزشک می تواند به کنترل شرایط روانی فرد کمک کرده و از ابتلا به آسم جلوگیری کند. عدم آگاهی از شرایط جسمانی و روانی باعث قرار گرفتن در محیط های محرک آسم بوده و با افزایش تعداد حملات تنفسی، می تواند در مواردی زندگی فرد را نیز تهدید کند.

اکثر دلایل آسم عصبی مربوط به استرس های محیطی، اختلالات اضطرابی و از دست رفتن کنترل خشم و عصبانی شدن است. مقابله با این موارد فقط از طریق آموزش دیدن راه های کنترل خشم و داشتن آرامش است که تحت نظر مشاوره روانشناسی متخصص قابل دسترسی می باشد. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه پیشگیری از حملات آسم می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبعبیماری آسم | علل، نشانه ها و درمان آسم و آسم عصبی

  • ۹۷/۰۷/۲۵
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی