هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

تغذیه کودک با شیر مادر یکی از متداول ترین توصیه ها به مادران می باشد. همه ما شنیده ایم که تغذیه کودک با شیر مادر، برای سلامتی کودک مفید است و به رشد او کمک می کند. شیر مادر، شیری است که توسط غدد پستان در سینه مادر برای تغذیه نوزاد تولید می شود. شیر منبع اصلی تامین مواد مغذی برای نوزادان قبل از توانایی آن ها در خوردن غذاهای دیگر است.  کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند در برابر بسیاری از بیماری ها مقاوم تر می شوند. در این مقاله قصد داریم تاثیر شیر مادر بر هر یک از حیطه های خاص رشد و سلامتی کودک را بررسی کنیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه فرزندپروری و تغذیه ی صحیح کودک  می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

تاثیر اولین شیردهی بر سیستم ایمنی کودک

اولین شیری که مادر به نوزاد تازه متولد شده می دهد، آغوز نام دارد. آغوز مایعی زرد رنگ و غلیظ است که کلستروم یا ماک هم نامیده می شود. این مایع در 7 روز اول زایمان تولید می شود. مقدار پروتئین آغوز نسبت به شیر بعدی مادر، زیاد و چربی آن کمتر است. ویتامین A و ویتامین E بیشتری در آن یافت می شود.

ایمونوگلوبولین هایی که در آغوز وجود دارد باعث می شود سیستم ایمنی بدن نوزاد قوی و کامل شود و در برابر بیماری او را محافظت کند. این مایع وارد روده های کودک شده و باعث حفاظت روده هایش می شود و از رشد میکروب ها جلوگیری می کند.

به طورکلی شیر مادر، کودک را در برابر ابتلا به عفونت های تنفسی ایمن می کند. همچنین کودکان را از ابتلا به بیماری های خود ایمنی محافظت کرده و در آینده احتمال بیماری هایی چون ام اس در این افراد کم می شود.

 

تاثیر شیر مادر بر سیستم گوارش کودک

روده نوزاد هنگام تولد، عملکردی نارس دارد. برای به دست آوردن قابلیت نفوذناپذیری در مقابل عوامل بیماری زا به چند هفته زمان نیاز دارد. مطالعات نشان می دهند شیر مادر، باعث می شود این زمان کوتاه تر شده و ایمونوگلوبولین های موجود در شیر، سطح روده شیرخوار را بپوشاند و او را در مقابل عوامل بیماری زا ایمن کند.

علاوه بر این تاثیر شیر مادر در پیشگیری و کاهش شدت اسهال و بیماری های خاص روده ای در شیرخواران اثبات شده می باشد.

 

تاثیر شیر مادر بر وزن گیری کودک

کودکانی که با شیر خشک تغذیه می شوند سلول های چربی بیشتری ذخیره کرده و در آینده بیشتر مستعد چاقی می باشند. در واقع تغذیه با شیر مادر از این روند چاقی جلوگیری می کند. در 6 ماه اول تفاوت چشمگیری از این لحاظ بین کودکی که با شیر مادر تغذیه می شود و کودکی که شیر خشک می خورد وجود ندارد. ولی بعداز شش ماهگی در حدود یک سالگی کودکانی که با شیر مادر تغذیه می کنند، تقریبا 700 گرم سبک تر از کودکان شیرخشکی هستند. این مسئله نگران کننده نیست و کودکان تغذیه شده با شیر مادر سالم تر خواهند بود.

 

تاثیر شیر مادر بر رشد مغز کودک

شیر مادر اثرات بسیار مشخصی در تکامل قسمت های مختلف مغز داشته و بر میزان بهره هوشی موثر است. ترپتوفان موجود در شیر مادر، پیش نیاز تشکیل سروتونین در مغز است و کاهش سروتونین در مغز می تواند زمینه ساز اختلال هایی مثل افسردگی کودکان وپرخاشگری کودک شود.

پژوهش ها ثابت کرده اند، کودکانی که از شیر مادر تغذیه می شوند حدود 2 درجه بهره هوشی بالاتری دارند. اهمیت تاثیر شیر مادر بر بهره هوشی در کودکانی که زودتر از موعد به دنیا آمده اند و وزن کمی در هنگام تولد داشته اند بیشتر است. این تاثیر می تواند تا 18 درجه در هوش این افراد دیده شود.

به کار بردن روش های صحیح شیر دهی، تحریک حسی، تماس بدنی نزدیک، زمزمه مادر هنگام شیر دادن و ماساژ کودک باعث این بالا رفتن درجه هوش می شوند.

 

تاثیر شیر مادر در ابتلا به سرطان

به طور کلی تغذیه با شیر مادر، احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. گزارش ها حاکی از آن است که کودکانی که با شیر مادرتغذیه  شده اند، کمتر از سایرین به سرطان خون مبتلا می شوند. البته آمار دقیقی از ارتباط بین سرطان ها و نرخ آن ها در کسانی که با شیر مادر تغذیه شده اند در دست نیست. ولی این ارتباط غیرقابل انکار است که افرادی که از شیر مادر تغذیه می شوند، احتمال ابتلای کمتری دارند.

کودکانی که از شیر مادر تغذیه می شوند، سیستم ایمنی قوی تری دارند، احتمال ابتلای کمتری دارند و در صورت ابتلا به بیماری بهبود و نقاهت را راحت تر پشت سر می گذارند. برای اطلاع بیشتر از تأثیر شیر مادر در ابتلا به سرطان کلیک کنید.

 

تاثیر شیر مادر بر ارتباط عاطفی با کودک

شیردهی به کودک از طریق پستان مادر باعث می شود ارتباط عاطفی عمیقی بین کودک و مادر برقرار شود و فرایند ایجاد دلبستگی را تسهیل می کند. تماس پوست به پوست مادر و کودک، نوازش شدن حین شیر خوردن، نزدیکتر بودن کودک به مادر باعث حس ایمنی و تعلق کودک می شود.

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می شوند توانایی تشخیص بوی خاص بدن مادر خود را دارند، در حالیکه کودکان دیگر چنین توانایی ای را ندارند. این مورد نشان می دهد، تغذیه با شیر مادر چقدر باعث نزدیکی هیجانی عاطفی کودک به مادر می شود.

تغذیه با شیر مادر باعث کاهش اضطراب می شود. کودک با قرار گرفتن نزدیک بدن مادر و شنیدن صدای قلب وی، دوران امن جنینی برایش تداعی می شود که همین امر به کاهش تنش، بالا رفتن خلق و حس ایمنی کمک می کند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه فرزندپروری و تغذیه ی صحیح کودک  می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبعتاثیرات شیر مادر | اثرات شیر مادر بر نوزادان چیست؟

  • ۹۷/۰۸/۰۳
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی