هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...


اختلال هماهنگی رشدی نوعی اختلال عصبی رشدی است که از دوران کودکی آغاز می شود. اختلال هماهنگی رشدی برای کودک مشکلاتی را به وجود خواهد آورد. عدم درمان و اقدام به موقع زندگی آینده آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی، هنگام راه رفتن به در و دیوار و وسایل می خورند، اشیاء از دستشان می افتد، لباس هایشان را به تنهانی نمی توانند بپوشند. نمی توانند ساده ترین کارها مانند بریدن چیزی یا در آوردن مداد از جامدادی خود را انجام دهند. از نگاه دیگران ممکن است این کودکان دست و پا چلفتی به نظر آیند در حالی که در واقع مشکل زیستی مانع از عملکرد مناسب در آن ها می شود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره کودک و خانواده می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

اختلال هماهنگی رشدی

اختلال هماهنگی رشدی از اوایل کودکی شروع می شود، اما زمانی بیشتر به چشم می آید که کودک به سن 3-4 سالگی می رسد و باید حرکاتی پیچیده تر را انجام دهد. این کودکان ممکن است در کارهایی که به یک توالی خاص نیاز دارند مثلا لباس پوشیدن یا دوچرخه سواری ناموفق باشند. در یادگیری مهارت های حرکتی ضعیف هستند و ممکن است به تکرار های بیشتری برای آموزش نیاز داشته باشند. این ضعف یادگیری می تواند مشکلاتی مانند ضعف تحصیلی و در نهایت ترک تحصیل برای کودک به وجود بیاورد.

کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی در هماهنگی حرکات خود دچار مشکل و ضعف هستند. توانایی آن ها در هماهنگی حرکات با توجه به سن و مرحله رشدی شان پایین تر از دیگر هم سن هایشان می باشد. این کودکان در انجام حرکات ظریف مانند نقاشی کردن، قیچی کردن، بستن زیپ دچار اشکال هستند. در برنامه ریزی حرکتی نقص دارند؛ مثلا نمی توانند حرکات خود را به گونه ای تنظیم کنند که موقع راه رفتن به اشیاء روی زمین برخورد نکنند.

کارکردهای مغزی و سیستم عصبی این کودکان مانند تصمیم گیری، برنامه ریزی، تصور و تجسم اشیاء دارای مشکل است.

 

نشانه های اختلال هماهنگی رشدی

1- یادگیری و اجرای حرکات کودک با توجه به سن او کمتر از سطح انتظار است. ضعف در اجرای حرکات می تواند به صورت های زیر باشد :

  • کودک در هماهنگ کردن حرکات خود مشکل دارد.
  • نمی تواند تعادل خود را خوب حفظ  کند.
  • دست و پا چلفتی است.
  • اشیاء از دستش می افتند.
  • به هنگام راه رفتن به در و دیوار می خورد.

2- در پشت سر گذاشتن مراحل رشدی خود تاخیر زیادی دارد، حرکاتی مانند نشستن، چهار دست و پا رفتن یا راه رفتن روی دو پا خیلی دیر در این کودک ظاهر می شود.

3- در یادگیری مهارت های اصلی و ابتدایی تاخیر دارد مثلا پریدن، دویدن، شوت زدن و ...

 

پیامد های اختلال هماهنگی رشد بر زندگی کودک

این اختلال می تواند در انجام فعالیت های عادی و روزانه کودک مشکل ایجاد کند و او را وابسته به یک مراقب نماید؛ مانند مشکل در لباس پوشیدن، بستن دکمه ها، استفاده از کارد و چنگال و نظافت شخصی. کودک ممکن است نتواند تکالیف مدرسه خود مانند نوشتن و نقاشی کردن را به خوبی انجام دهد و پا به پای همسالان خود پیش بیاد که می تواند اثر منفی بر پیشرفت تحصیلی او بگذارد. فعالیت های ورزشی این کودکان نیز می تواند تحت تاثیر قرار بگیرد. برای مثال، کودکان بااختلال هماهنگی رشدی در پرتاب کردن، حمل کردن و پاس دادن توپ مشکل دارند.

این مشکلات منجر می شود تا کودکان مبتلا به هماهنگی رشدی نسبت به همسالان خود کمتر در فعالیت های گروهی و جسمی شرکت کنند. درنتیجه باعث کناره گیری اجتماعی آن ها می شود. در نهایت تمامی این اتفاقات می توانند سبب شوند تا اعتماد به نفس و عزت نفس کودک پایین بیاید و احساس حقارت و خود کم بینی کند. حتی گاهی شاهد اضطراب وافسردگی کودکان در این شرایط هستیم.

 

دلایل ایجاد اختلال هماهنگی رشدی

اختلال همانگی رشدی می تواند ناشی از یک اختلال خفیف در عملکرد های مغزی کودک باشد. مخچه بخش اصلی مغز در هماهنگی حرکات بدن به نظر می رسد در این کودکان دچار نقص شده است. عوامل دیگری همچون زایمان زودرس و یا آسیب های پنهان در دوران بارداری نیز در بروز این مشکل دخیل هستند.

ابزارهای تشخیصی اختلال هماهنگی رشدی

برای تشخیص این اختلال، تعدادی آزمون های روانی وجود دارد که در زیر تعدادی از آن ها را به عنوان نمونه بیان می کنیم :

  • آزمون دیداری حرکتی بندرگشتالت
  • آزمون عصب روانشناختی لوریا نبراسکا
  • آزمون عصب روانشناختی ریتان
  • آزمون درکی حرکتی پردو
  • آزمون لینکن ازرتسکی
  • آزمون توانایی حرکتی پایه

 

درمان اختلال هماهنگی رشدی

اولین گام برای درمان این کودکان، کشف و شناسایی محدودیت های حرکتی کودک است. برای تقویت مهارت های حرکتی که کودک در آن ها کمبود دارد، روش های مختلفی وجود دارد. در اینجا به دور روش معمول اشاره کرده ایم.

ادغام حسی : کودک برای انجام حرکات خود باید از محیط اطلاعاتی دریافت کند مثل اینکه هر کدام از وسایل در کجای اتاق قرار دارند، سپس آن ها را هماهنگ و ادغام کند تا بتواند حرکات خود را به خوبی انجام دهد. در این روش درمانی به کودک کمک می شود تا آگاهی های خود از محیط را افزایش دهد و بتواند آن ها را ادغام کند تا مهارت های حرکتی خود را بهبود دهد.

درمان تکلیف مدار : در این درمان روی بهتر کردن یک عملکرد یا تکلیف خاص تمرکز می شود تا مهارت خاصی در کودک تقویت شود که در زندگی روزمره به آن نیاز دارد. مثلا به کودک آموزش داده می شود تا خودش به تنهایی لباس بپوشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره کودک و خانواده می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبعاختلال هماهنگی رشدی | نشانه ها، علل و درمان اختلال هماهنگی رشدی

  • ۹۷/۰۸/۰۵
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی