هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...


فناوری‌های ارتباطی از جمله موبایل به سرعت در حال پیشرفت هستند. در کنار جنبه‌های مثبت آن مضرات موبایل برای کودکان را نمی توانیم نادیده بگیریم. هر چند تاثیر مثبت موبایل بر زندگی قابل انکار نیست اما باید توجه داشت که استفاده بیش از حد آن آسیب های فراوانی به خصوص برای کودکان به همراه خواهد داشت. استفاده از موبایل باید با اعمال نظارت و راهنمایی از سوی والدین همراه باشد. با خواندن این مقاله با مضرات موبایل برای کودکان و اقدامات لازم جهت به حداقل رساندن این تاثیرات آشنا می شوید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مضرات موبایل برای کودکان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

موبایل اسباب بازی خطرناک کودکان

متاسفانه امروزه والدین به راحتی موبایل را در اختیار کودک قرار می دهند بدون اینکه آموزش های لازم در مورد نحوه استفاده صحیح از آن را به کودکان خود بیاموزند. گرچه در عصر ارتباطات نمی توان کودکان را از تکنولوژی دور کرد اما آن چه نگران کننده است، عدم تعادل در استفاده از موبایل می باشد. امواج موبایل و اعتیاد به استفاده از آن تاثیر منفی و مخربی در رشد و نمو کودکان برجای می گذارد.

 

معایب استفاده از موبایل برای کودکان

امروزه استفاده از موبایل توسط کودکان به امری رایج تبدیل شده است. والدین باید به فرزند خود در مورد این چگونگی استفاده از موبایل آموزش دهند. معایب و مضرات موبایل را در ادامه شرح داده ایم:

آسیب جسمانی:

متخصصان در مورد آسیب هایی که استفاده طولانی مدت از موبایل می تواند برای دست و انگشت کودکان داشته باشد هشدار داده اند. اختصاص زمان کمتر به بازی ها و فعالیت های جسمانی از مهم ترین مضرات موبایل بر جسم کودکان است. تحرک پایین به تحلیل رفتن عضلات در کودک منجر شده و پیشرفت فعالیت های حرکتی در کودک با تاخیر همراه می شود. از طرفی امواج الکترومغناطیس گوشی های همراه برای کودکان ضرر دارد. طبق برخی از تحقیقات استفاده زیاد از موبایل با خطر ابتلا به تومور مغزی در نوجوانانی و بزرگسالی ارتباط مستقیم داشته است.

مشکلات خواب:

استفاده بیش از حد از موبایل در کودکان با بی خوابی یا خواب آلودگی زیاد در طول روز ارتباط دارد. افت تحصیلی نتیجه بی خوابی و صرف زمان بیش از حد بر موبایل است. از طرفی کم خوابی می تواند به ایجاد سایر مشکلات مانند نشانه های اضطراب و افسردگی، چاقی مفرط، کاهش تمرکز و ضعف در حافظه منجر شود.

کاهش تمرکز و افت تحصیلی:

تلفن همراه وسیله ای است که امروزه در کیف اکثر دانش آموزان وجود دارد. عدم آگاهی در مورد نحوه استفاده درست از آن از مهم ترین دلایل افت تحصیلی می باشد. استفاده دانش آموزان از تلفن همراه در کلاس درس باعث می شود که تمرکز کامل روی موضوعات درسی نداشته باشند. در واقع، تبادل اطلاعات و تصاویر بین دانش آموزان در روند آموزشی اخلال ایجاد می کند و باعث می شود ذهن دانش آموزان از فضای آموزشی خارج شود و بازدهی کاهش می یابد.

دسترسی به سایت های غیر اخلاقی:

داشتن موبایل دسترسی کودکان به نرم افزارها و سایت های غیر اخلاقی را آسان می کند که می تواند به انحراف اخلاقی در آن ها منجر شود. تبادل مطالب و تصاویر غیر اخلاقی در ساعاتی که تحت کنترل والدین نیستند احتمال افزایش رفتار های خطرپذیر در کودکان را تا حد زیادی افزایش می دهد. والدین باید بدانند که فرزندان آسیب پذیرند و بایستی برای برای مقابله با اشتباهات فرزندان آمادگی داشته باشند.

آزار و خشونت سایبری:

خشونت سایبری، ایجاد ترس، تهدید و آزاری است که می تواند به شکل های مختلف در شبکه های اجتماعی اتفاق بیفتد. دسترسی به اینترنت توسط موبایل کودکان را در معرض مفاهیم و محتواهای خطرناک در فضای مجازی قرار می دهد. همچنین می تواند شرایطی را فراهم کند که کودک مورد زورگویی سایبری توسط همسالان خود قرار بگیرند. در فضای مجازی، امکان برقراری تماس های نامناسب کودکان با افرادی که ممکن است قصد سوء استفاده یا تجاوز به حریم خصوصی آن را داشته باشند، وجود دارد. از طرفی چون امکان نظارت بر افرادی که کودک با آن ها ارتباط برقرار می کند کاهش می یابد، خطرات احتمالی برای کودک بیشتر می شوند.

وابستگی شدید به موبایل:

عدم نظارت دقیق به استفاده از موبایل توسط والدین منجر به وابستگی شدید کودکان به موبایل می شود. به طوری که بیشتر وقت خود را صرف استفاده از آن می کنند. به جای بازی با همسالان خود، تحرک و فعالیت های بدنی وقت خود را صرف بازی های موجود در موبایل می کنند.

تاخیر در فرآیند ذهنی کودک:

استفاده بیش از حد از موبایل باعث کاهش توانایی کودکان در برقراری ارتباط با دیگران و فعالیت‌های اجتماعی‌شان می‌شوند. در صورتی که لازم است کودک بازی اجتماعی و خود جوش داشته باشد. این نوع بازی ها به کودک کمک می کند که بتواند در آینده برای فعالیت و زندگی خود برنامه ریزی کند. کودک باید خودش سناریو بسازد و بازی اشتراکی با بقیه همسالان داشته باشد.

افسردگی و اضطراب در کودکان:

کودکانی که بیش تر وقت خود را با موبایل سپری می کنند به دلیل عدم ارتباط با دیگران و از دست دادن فرصت های آموزشی و اجتماعی شدن به تدریج منزوی و تنها می شوند. نتیجتا با خطر بروز افسردگی کودکان و اضطراب مواجه می شوند.

 

کنترل و نظارت صحیح جهت کاهش مضرات موبایل

معمولا استفاده از موبایل قبل از سن یازده سالگی توصیه نمی شود. با این حال اگر کودکان به موبایل دسترسی داشته باشند، باید با کنترل و نظارت والدین همراه باشد و کودکان آموزش لازم در زمینه نحوه استفاده صحیح  از آن را یاد بگیرند.

در مورد استفاده نادرست از تلفن همراه و تاثیرات بد آن به کودک خود هشدار دهید. او را با جنبه های خطرناک دسترسی آزاد به هر محتوایی آشنا کنید. مدت زمان استفاده را محدود کنید و سعی کنید در مورد ساعاتی که کودک می تواند گوشی را در اختیار داشته باشد به توافق برسید. از او بخواهید هنگام انجام تکالیف درسی یا در مدرسه آن را خاموش کند. روی مخاطبین، افراد و مطالبی که کودک به آن ها دسترسی دارد نظارت داشته باشید. به فرزند خود آموزش دهید که برای دریافت و ارسال پیامک همان احتیاط های لازم که برخورد با فرد غریبه لازم است انجام دهد.

یکی از دغدغه های بزرگ پدر و مادرها، ترس استفاده و باز کردن سایت های مستهجن و غیر اخلاقی می باشد. برخی از موبایل ها قابلیت مسدود کردن وب سایت هایی که در سافاری باز می شوند را فراهم می کنند. با استفاده از روش های صحیح تربیت کودک می توانید مسئولیت پذیری کودک خود را در برابر مسائل مختلف بالا ببرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مضرات موبایل برای کودکان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبعضررهای موبایل برای کودکان

  • ۹۷/۰۸/۰۵
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی