هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...


موسیقی همواره بخش مهمی از فرهنگ هر جامعه در طول زمان بوده است. در جشن های ملی و محلی، ورزش های باستانی، حتی آیین های مذهبی و دینی ما، موسیقی بخش مهمی را شامل می شود. موسیقی می تواند احساسات ما را در حالات شادی و غم، در تنهایی و جمع، در جشن عروسی و عزا تحت کنترل گرفته و میزان تاثیر آن را چند برابر کند. در این مطلب می خواهیم بخشی از تاثیرات موسیقی بر مغز و روان افراد را بررسی کنیم و به روش های بهبود سلامت روان بر اساس موسیقی بپردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر سبک های موسیقی بر مغز می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

علم روانشناسی موسیقی

روانشناسی موسیقی شاخه ای است که به درک موسیقی و مفاهیم آن و بررسی تاثیر موسیقی بر مغز و رفتارهای روزمره می پردازد. علاقه انسان ها به موسیقی در طول تاریخ و توصیه های فیلسوفان و دانشمندان، باعث شده که محققان با استفاده از ابزار پیشرفته، به دنبال بررسی تاثیرات موسیقی بر مغز انسان بروند. این تحقیقات باعث ایجاد شاخه ای به عنوان موسیقی شناسی روانی شد که به دنبال بررسی نحوه واکنش سیستم عصبی در مقابل موسیقی است.

 

اثرات و فواید روانشناختی موسیقی

اثرات روانشناختی موسیقی خیلی قوی تر و گسترده تر از چیزی است که شما فکر می کنید. موسیقی درمانی یک روش برای ارتقای سلامت عاطفی و مقابله با استرس است. بعضی تحقیقات نیز بر این باورند که سلیقه شما در موسیقی می تواند باعث تشخیص جنبه های شخصیت افراد شود.

 

فواید موسیقی بر مغز

در ادامه بعضی از مزایای گوش دادن به موسیقی (موسیقی خوب) را بیان می کنیم:

1 – بهبود عملکرد شناختی:

تحقیقات نشان می دهد که پخش یک موسیقی در پس زمینه، در حالی که شما روی کار دیگری تمرکز کرده اید، می تواند عملکرد ذهنی شما را بهبود بخشد. موسیقی با کیفیت، سرعت پردازش مغز را افزایش داده و عملکرد حافظه را بهبود می بخشد. معمولا موسیقی های بی کلام و آرام نسبت به آنان که اشعار پیچیده دارد برای این مورد بهتر است.

2- استرس را کاهش می دهد:

موسیقی روی سیستم عصبی خودمختار ما تاثیر مثبت می گذارد و می تواند باعث کاهش استرس شود. همچنین به بهبود سریع تر فردی که تحت استرس بوده است، کمک می کند.

3- به شما کمک می کند که کمتر غذا بخورید:

اگر تصمیم به لاغری دارید، گوش دادن به موسیقی ملایم و کم کردن نور هنگام غذا خوردن، برای این منظور موثر است. این روش باعث می شود شما با آرامش بیشتری غذا بخورید، در نتیجه زمان تغذیه بیشتر و مقدار آن کمتر می شود. در نتیجه خواب راحت تری خواهید داشت.

4- حافظه شما را بهبود می بخشد:

این مورد در افراد مختلف متفاوت است اما به طور کلی، گوش دادن به موسیقی های خنثی و بی کلام، می تواند در بهبود عملکرد حافظه شما موثر باشد. همچنین یادگیری مفاهیم جدید، به خصوص زبان دیگر، با استفاده از موسیقی و روش های ریتمیک و آهنگین، به فهم و ماندگاری بیشتر آن کمک می کند.

5- به شما در کنترل درد کمک می کند:

یک ساعت گوش دادن به موسیقی در روز می تواند باعث کاهش شدید درد های شما بشود. همچنین گوش دادن به موسیقی قبل و بعد از عمل جراحی، به درمان اضطراب و درد، کمک می کند. بر اساس تحقیقات، کسانی که مرتب به موسیقی گوش می دادند، نیاز کمتری به دارو داشتند و روند بهبود آنها سریع تر بود.

6- به خواب بهتر شما کمک می کند:

گوش دادن به موسیقی کلاسیک آرام بخش، راهی مطمئن و مقرون به صرفه در درمان بی خوابی است. بر اساس آزمایشاتی که روی گروهی از دانش آموزان انجام شد، گوش دادن به موسیقی کلاسیک هنگام خواب، حتی بیشتر از گوش دادن به کتاب های صوتی در درمان بی خوابی و بهبود کیفیت خواب تاثیر گذاشته است.

7- محرکی جهت افزایش انگیزه:

گوش دادن به موسیقی های تندتر، به شما در انجام کارهای سخت تر یاری می رساند. همچنین پخش موسیقی هنگام ورزش، تاثیر مستقیمی بر میزان انرژی شما می گذارد. به طوری که موسیقی های تندتر تحرک و انرژی شما را بیشتر و موسیقی های آرام، فعالیت شما را آرام و ملایم تر می کند.

8- خلق و مود شما را بهبود می بخشد:

گوش دادن به موسیقی های شاد و مثبت، حال شما را بهتر می کند. البته در این مورد تلاش شما برای بهتر شدن مهم است. کسانی که به طور آگاهانه برای بهتر شدن حالشان به موسیقی های مثبت گوش بدهند، بیشتر از کسانی که نسبت به آن موسیقی بی تفاوت باشند، خلقشان بهبود می یابد.

9- کاهش نشانه های افسردگی:

در این مورد نیز نوع موسیقی بسیار مهم است. موسیقی های آرام و ملایم، باعث بهبود علائم افسردگی، اضطراب و برخی از بیماری های عصبی مثل پارکینسون می شود. در صورتی که موسیقی های سنگین و پر هیجان، می تواند مضر باشد.

10- افزایش استقامت و بهبود عملکرد:

ایجاد ضربه های آهنگین پا هنگام قدم زدن، باعث افزایش انرژی و پیاده روی بهتر می شود. همچنین دونده های استقامتی می توانند با گوش دادن به موسیقی های محرک، عملکرد خود را افزایش دهند. هماهنگی حرکات بدن با موسیقی هم می تواند باعث عملکرد بهتر و افزایش استقامت شود. گوش دادن به موسیقی هنگام کار، گذر زمان را برای شما آسان تر کرده و باعث کاهش خستگی ناشی از کار می گردد. همچنین در افزایش عملکرد جسمانی شما مثل تنظیم ضربان قلب، تنفس بهتر و کاهش دردهای عضلانی خواهد شد.

 

نتیجه گیری

موسیقی دارای قدرت الهام بخشی و سرگرم کننده است. همچنین دارای اثرات روانی قوی است که می تواند سلامت و رفاه شما را بهبود بخشد. به جای فکر کردن به موسیقی به عنوان سرگرمی، برخی از مزایای ذهنی عمده ای را که موسیقی در زندگی شما به جای می گذارد را در نظر بگیرید. شما ممکن است متوجه شوید که به مرور زمان با انگیزه تر، خوشحال تر و آرام تر هستید. توجه به نوع موسیقی و تاثیر آن بر ذهن شما نیز حائز اهمیت است. انتخاب نوع موسیقی متناسب با موقعیت باعث افزایش عملکرد و سازگاری شما در زمینه های مختلف زندگی می شود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر سبک های موسیقی بر مغز می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبعتاثیر موسیقی روی مغز

  • ۹۷/۰۸/۰۶
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی