هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...


مرد بودن را می توان در معنای مخالف زن بودن و یا در معنای مخالف بچگی بررسی کرد. از زمان باستان تا دیدگاه مدرن امروز مرد بودن را شامل صفاتی می دانند که مخصوص مردان است که در زنان و کودکان مشاهده نمی شود. معمولا از این صفات با عناوینی مثل مردانگی یاد می کنند. در این دیدگاه گاهی ممکن است به زنان واجد آن صفات هم مرد اطلاق شود. تفاوت های زیستی، جنسیتی و روانشناختی در مردان باعث تفاوت هایی در بعدهای مختلف زندگی دو جنسی می شود. در این مقاله به بررسی مرد بودن و هویت مردانه می پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه هویت یابی و هویت مردانه می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

مرد کیست؟

در مجموع شاید بتوان گفت که احساس شما درباره جنسیت خود می تواند مشخص کند که مرد یا زن هستید. در این بین بعضی صفات و نقش ها نه لزوما همه آن ها وجودشان در سطحی معقول مردانه بودن شما را نشان می دهد. حال ممکن است بیشتر از این صفات به نقش ها و ویژگی های دیدگاه سنتی یا مدرن توجه داشته باشید. مرد بودن و یا هویت مردانه می تواند بر اساس دیدگاه های مختلف تعریفی متفاوت داشته باشد.

 

ویژگی های مردانه

هر دو جنسیت مرد و زن، فارغ از جنسیتشان دارای نیمه ای زنانه و نیمه ای مردانه هستند. نمی توان ویژگی هایی را مطلقا مربوط به مردان دانست و یا گفت که همه مردان دارای آن صفات هستند. با این حال می توان ویژگی هایی را نام برد که معمولا در مردان غالب است. از جمله این صفات عبارتند از:

  • مهارت تصمیم گیری بر اساس منطق
  • خلاقیت در امور
  • قدرت حل مسأله
  • حساس در برابر طرد و تنهایی
  • احساس مالکیت بر روابط

جنسیت و هویت جنسی

جنسیت افراد از روز اول با انعقاد نطفه مشخص می شود و بسته به ویژگی های وراثتی نوزاد، پسر یا دختر متولد می شود. با بزرگ شدن نوزاد پسر، صفات و رفتارهای مردانه از او سر می زند. با این وجود واقعیتی به نام هویت جنسی نیز وجود دارد که به معنای احساس درونی فرد نسبت به جنسیت خود است. هویت جنسی در طی بحران نوجوانی به معنای حقیقی خود می رسد. در اکثر موارد فرد احساس درونی همخوان با جنسیت فیزیکی خود دارد. اما در مواردی فرد هویت جنسی خود را متفاوت از جنسیت زیستی اش ادراک می کند. این افراد که تراجنسیتی یا ترنس سکشوال نامیده می شوند در بسیاری از فرهنگ ها و ادیان مورد پذیرش واقع نمی شوند. بنابراین به نظر می رسد مرد بودن مفهوم گسترده تری نسبت به تصور عموم داشته باشد.

نقش های مردانه

با وجود سیر افزایش غلبه دیدگاه مدرن و کاهش تفاوت بین زن و مرد، هنوز هم مواردی مثل مسئولیت خانواده از نظر اقتصادی و مدیریتی، حمایت مرد از اعضای خانواده، نقش پدر و همسر برای خانواده، و امثال این ها به عنوان نقش های مردانه شناخته می شود.

همچنین بعضی کارها و مشاغل در دسته بندی های جنسیتی قرار می گیرند. مثلا کار در معدن، رانندگی خاور، و تعمیرات از مشاغل مردانه هستند. حضور زنان در این مشاغل برای اغلب جوامع ممکن است عجیب به نظر برسد.

دیدگاه باستانی و سنتی به مردان

در این دیدگاه مرد دارای صفات جنگاوری، حمایت، خشونت، مسئول خانواده، و امثال این ها است. مردی که در این صفات سست باشد مرد شناخته نمی شود. همچنین زنی که این مسئولیت ها و صفات را دارا باشد با لفظ مرد خطاب می شود. با تعریف نقش زن به عنوان پشتیبان مرد و تأکید بر خانه و درون خانواده، هر موفقیت و گام بزرگی در خارج از محیط خانواده حتی اگر از سوی زن باشد مردانه دانسته می شود. این دستاوردها چیزی است که از مرد توقع می رود و در صورت نداشتن آن ضعف تلقی می گردد.

 

دیدگاه مدرن به مردان

هر چند دیدگاه سنتی هنوز هم بر بسیاری از جوامع حاکم است اما دیدگاه مدرن با سرعت بالایی در حال جا باز کردن برای خود است. در این دیدگاه دیگر مرد برای کار بیرون و زن برای کار خانه تعریف نمی شود. هر دو جنس باید در هر دو موقعیت نقش فعال و نسبتا برابری داشته باشند. بعضی افراد به برابری مطلق معتقدند اما بعضی نیز به استناد تفاوت های ناگریز جنسیتی عدالت و برابری را مطرح می کنند که در آن همکاری زن و مرد در دو حوزه معنا پیدا می کند. در این دیدگاه دیگر مرد پشتیبان خانواده و مدیر اقتصادی خانه نیست. خشونت و جنگاوری فضیلتی برای مرد محسوب نمی شود. در این دیدگاه بیشترین تمایزی که می توان برای مرد بودن قائل شد در نقش های مردانه است که پیشتر به آن ها پرداختیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه هویت یابی و هویت مردانه می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبعمرد بودن چیست؟

  • ۹۷/۰۸/۰۶
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی