هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...


یکی از مهم ترین جنبه های بلوغ افراد، مسئولیت پذیر بودن آن هاست. افراد برای مسئول بودن باید به وعده های خود عمل کنند و به تعهداتشان پایبند باشند. شاید در مرحله اول تلاش برای مسئولیت پذیری سخت باشد اما با کمی تلاش، می تواند به عادت شما تبدیل شود. هر فرد مسئولِ رفتار و اعمال خود است، پس چه بهتر که طوری رفتار کنیم که پذیرفتن مسئولیت آن برای ما مشکل ساز نباشد. مسئولیت پذیری از کودکی قابل پرورش است. خانواده ها با استفاده از روش های تربیتی می توانند مسئولیت پذیری کودک خود را پروش دهند. در این مطلب برخی از تمرین ها و راهکارهای علمی برای افزایش روحیه مسئولیت پذیری ارائه شده است.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه بهبود روحیه مسئولیت پذیری می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

مسئولیت پذیری چیست و چگونه به وجود می آید؟

مسئولیت پذیری به معنای تعهد برای انجام کاری که به خود یا دیگری قول داده اید است. افراد مسئولیت پذیر معمولا از دید دیگران به عنوان افرادی قابل اعتماد و بالغ شناخته می شوند. مسئولیت پذیری ویژگی اکتسابی است، یعنی هیچکس از بدو تولد متعهد نیست. این ویژگی به مرور زمان و بر اساس تجربیات و آموزش های خانواده و محیط در انسان به وجود می آید. بنابراین مسئولیت پذیری یک مهارت قابل یادگیری است. برای کسب مهارت مسئولیت پذیری، تمرین های مشخصی وجود دارد که لازم است منظم و صبورانه انجام شود.

 

فوائد مسئولیت پذیری در افراد

شخص مسئولیت پذیر در جنبه های مختلف زندگی اش بهتر از دیگران عمل می کند. او انتخاب های زندگی خود را گردن دیگران نمی اندازد. از پیامدهای انتخابش تجربه کسب می کند و برای رسیدن به اهدافش از آن ها استفاده می نماید. فردمسئولیت پذیر با چنین روحیه ای کمتر علائم افسردگی، و علائم استرس را از خود نشان می دهد. پرخاشگری، ناامیدی،حسادت، کینه و انتقام جویی در این افراد بسیار کمرنگ تر به چشم می خورد.

 

راهکارهای افزایش مسئولیت پذیری

برای تغییر باید برنامه مشخصی داشته باشید. لازمه هر برنامه آگاهی از تکالیف است. راه کار های مربوط به افزایش روحیهمسئولیت پذیری در چهار دسته کلی و چند زیر گروه در ادامه مطلب برای شما آورده شده است.

مراقب خود و دیگران باشید

  • تمیز کردن وسائل بعد از استفاده: بدون اینکه کسی به شما بگوید، بعد از استفاده از چیزی آن را تمیز کنید. به عنوان مثال سعی کنید همیشه ظرفی که در آن غذا خوردید را بعد از غذا تمیز کنید چون شما از آن استفاده کرده اید.
  • منظم بودن: وسایلتان را در جایی که برای آن در نظر گرفته شده قرار دهید تا مجبور نشوید برای استفاده مجدد، به دنبال آن بگردید. مرتب بود وسایل همچنین نشان دهنده این است که شما برای چیز هایی که متعلق به شماست، ارزش قائلید.
  • رسیدگی به امور: کارها را بدون اینکه از شما خواسته شود انجام دهید. اگر از شما کاری را بخواهند، وظیفه دارید آن را انجام دهید، اما اگر قبل از اینکه کسی چیزی بگوید، کار ها را انجام دهید، نشان دهنده این است که شما توانایی مراقبت از خود و دیگران را دارید. به عنوان مثال اگر دیدید زمان بیرون بردن زباله ها فرا رسیده، منتظر دیگران نباشید، خودتان آن را انجام دهید.
  • نیاز های دیگران را اولویت قرار دهید: هنگامی که شما خانواده و دوستانی دارید، یعنی نسبت به آن ها مسئولید. مسئول بودن یعنی نیاز های دیگران را بالاتر از نیاز های خودتان قرار دهید. البته این بدان معنا نیست که از خود مراقبت نکنید، به این معنی است که وقتی کسی که دوستش دارید به کمک نیاز دارد، شما نیازهای خودتان را به تعویق بیاندازید.
  • ثابت قدم و استوار باشید: مسئولیت های شما به آن اندازه مهم است که باید برای انجام آن ها تلاش کنید. پس برای مسئول بودن، باید روشی پیدا کنید که برای شما مفید باشد و بتوانید آن را انجام دهید. به عنوان مثال برای یک امتحان، اینکه 10 ساعت در یک روز درس بخوانید و 3 هفته آن را رها کنید مفید نیست، بلکه لازم است هر روز یک ساعت، اما به طور منظم درس بخوانید.
  • به مسئولیت های دیگران اهمیت دهید: شما باید بتوانید رد شدن پیشنهاداتتان توسط دوستانتان را بپذیرید و آن را دلیلی برای دور شدن از آنها قرار ندهید. شما نباید دیگران را تحت فشار قرار دهید تا قدم هایی که به سوی موفقیت هایشان بر می دارند را متزلزل کنید. بها دادن به مسئولیت های دیگران، شما را نسبت به مسئولیت های خودتان آگاه کرده و کمک می کند تا به مرور زمان اولویت بندی های مناسبی برای خود ایجاد کنید.

 

در روابطتان بالغانه رفتار کنید

  • خود را برای کارهای اشتباهتان مواخذه کنید: همه اشتباه انجام می کنند. با این حال وقتی می توانید بگویید؛ مسئولیت پذیرهستید که اشتباهات خود را بپذیرید، آن را انکار نکنید و برای جبران آن تلاش کنید.
  • حقیقت را بگویید تا روابطتان پایدار بماند: هنگامی که شما اجازه دهید دروغ های بزرگ وارد زندگی و روابطتان بشود، می تواند عواقب بزرگتری داشته باشد. باید سعی کنید صادقانه رفتار کنید تا دیگران با شما صادقانه رفتار کنند. شما به اندازه کافی برای گفتن حقیقت مسئولیت دارید.
  • ارتباطات خود را محدود نکنید: اجازه ندهید روابطتان به اندازه ای کمرنگ شود که دیگر قابل جبران نباشد. به طور جدی تلاش کنید که با دوستانتان وقت بگذارید و مسئولیت خود را نسبت به آن ها نشان دهید. به عنوان مثال وقتی دیگران به شما نیاز دارند سعی کنید به آنها کمک کنید.
  • بجای سرزنش کردن، به دنبال حل مشکل باشید: مشکلات در روابط همیشه وجود دارد، بجای متهم کردن و تخریب دیگران، سعی کنید راهی برای حل آن پیدا کنید. یک فرد مسئولیت پذیر به جای تلاش برای پیدا کردن تنبیه برای فرد خطاکار، به دنبال راه حل است.
  • قبل از صحبت کردن، فکر کنید: افراد غیر مسئول، اولین چیزی که به ذهنشان می آید را بلند می گویند. برای فکر کردن به حرف هایتان وقت بگذارید. اجازه ندهید خشم و نادانی به شما غلبه کند. مثلا هنگام عصبانیت شدید، تا 10شماره در سر خود بشمارید و نفس های عمیق و آرام بکشید. حتی می توانید به طرف مقابلتان بگویید که قبل از حرف زدن نیاز دارم آرامشپیدا کنم، نمی خواهم حرفی بزنم که منظور من نیست.
  • درباره تفکر و احساس دیگران فکر کنید: همدلی، احساس کردن چیزی است که دیگران احساس می کنند. وقتی کاری می کنید یا حرفی می زنید، فکر کنید که شخص دیگر چه احساسی خواهد کرد. اگر نمی توانید، سعی کنید خودتان را جای دیگران بگذارید، آن وقت بهتر تصمیم خواهید گرفت.
  • در مواقع لازم، نه بگویید: امور لذت بخش خود را اولویت بندی کنید. مخصوصا زمانی که بخاطر نرسیدن به کارهای مورد علاقه احساس ناراحتی و نا امیدی می کنید. ممکن است برای شما رد کردن یک دعوت کار سختی باشد اما هیچ چیز ارزش ناراحتی شما را نخواهد داشت. لازم است نسبت به وظایف و مسئولیت های خود متعهد باشید و آن ها را به موقع انجام دهید. از پیشنهادات و کارهایی که باعث می شود وظایف خود را به عقب بیاندازید پرهیز کنید.

 

زمانتان را مدیریت کنید

  • از یک برنامه منظم پیروی کنید: برنامه ریزی کار آسانی است، اما عمل کردن به آن دشوار است. برنامه به شما کمک می کند که در بالاترین سطوح مسئولیت پذیری قرار بگیرید. به شما یادآوری می کند که چه کاری باید انجام دهید و زمان خود را چگونه بگذرانید.
  • قبل از خوش گذرانی، وظایف خود را انجام دهید: یکی از جنبه های مسئولیت پذیری، این است که وظایف خود را برای تفریح عقب نیاندازید. آن وقت است که شما می توانید بدون وجود مسئولیت آزار دهنده ای روی دوشتان، خوش بگذرانید.
  • مدیریت زمانی که برای شبکه های اجتماعی می گذارید: شبکه های اجتماعی می تواند بدون اینکه متوجه شوید وقت زیادی از شما بگیرد. ممکن است فکر کنید که برای انجام کارهایتان وقت ندارید، اما احتمالا اگر رایانه، تبلت و موبایل خود را کنار بگذارید، وقت بیشتری خواهید داشت.
  • برای بودن در جامعه در زمان صرفه جویی کنید: با اینکه مراقبت از زندگی شخصی شما بسیار مهم است، اما باید مراقبت از جامعه را نیز در نظر بگیرید. شما عضوی از جامعه هستید و باید برای آن وقت بگذارید. کارهای داوطلبانه و عام المنفعه انجام دهید و مسئولیت پذیری اجتماعی خود را بالا ببرید.
  • برنامه بلند مدت داشته باشید: هنگامی که کارها سرگرم کننده و جدید است، انجام دادن آن آسان است. با این حال وقتی جذابیت اهداف و کارها از بین می رود، انجام آن سخت تر می شود. برای اهداف بلند مدت خود قدم های کوتاه تعیین کنید تا جذابیت رسیدن به هدف برای شما کم نشود.

 

روی پول خود کنترل داشته باشد

  • برای خودتان اهداف مالی تعیین کنید: لازم است که شما همیشه برای پول محتاج دیگران نباشید. اگر منبع درآمدی دارید برای مدیریت آن برنامه و هدف تعیین کنید. مثلا شما برای خرید کالایی برنامه بریزید، سپس هرگاه در حال از دست دادن پول خود بودید، هدف خود را یاد آوری کنید و برای داشتن چیزی که بیشتر از بقیه می خواهید، تلاش کنید.
  • راهی برای کسب در آمد پیدا کنید: یکی از مهمترین جنبه های مسئولیت پذیری، استقلال مالی است. اگر هنوز در خانه نشستید، بروید و راهی برای پول در آوردن پیدا کنید. از والدین و دوستانتان بپرسید که چه کاری هست تا برایشان انجام دهید و برای آن پول بگیرید.
  • بودجه بندی کنید: سندی تنظیم کنید و دخل و خرجتان را روی آن بنویسید. هر خرجی که می کنید بنویسید و سعی کنید خرج های غیرضروری را کاهش دهید. مدیریت هزینه یکی از مهم ترین جنبه های افزایش مسئولیت پذیری است.
  • از همیشه بدهکار بودن پرهیز کنید: سعی کنید بیشتر از میزانی که بودجه دارید خرج نکنید و برنامه نریزید. مگر اینکه خیلی ضروری باشد. سعی کنید از دیگران قرض نگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه بهبود روحیه مسئولیت پذیری می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 


منبع:مسئولیت پذیری | فوائد و راهکارهای افزایش مسئولیت پذیری

  • ۹۷/۰۸/۰۷
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی