هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...


هر ساله افراد زیادی به ازدواج اجباری تن می دهند. ترس از خشونت خانواده، دختران و پسران زیادی را به ازدواج مجبور می کند و در صورت مخالفت با ازدواج، فرد مورد شدید ترین آسیب های جسمی و روحی و حتی قتل قرار می گیرد. بسیاری از افرادی که اجباری ازدواج می کنند، پس از ازدواج، با آسیب های شدید روانی و جسمانی رو به رو می شوند. خانواده ها و افرادی که مسبب ازدواج اجباری هستند باید به پیامدها و عواقب آن آگاه باشند. مشاوره خانواده و مشاوره پیش از اردواج مرکز هنر زندگی برای حل مشکلات مربوط به ازدواج خدمات ارائه دهد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

ازدواج اجباری چیست؟

ازدواج اجباری نوعی از ازدواج است که در آن یک طرف یا هر دو طرف بدون خواست و رضایت خود ازدواج می کنند.ازدواج اجباری به عنوان ازدواجی مصلحتی نیز شناخته می شود که معمولا توسط خانواده و خویشاوندان ترتیب داده شده. افرادی که در صدد سر گرفتن این ازدواج اجباری هستند، معمولا از خشونت فیزیکی مستقیم و فشارهای روحی و روانی نامحسوس استفاده می کنند. امروزه سازمان ملل و گروه های حقوق بشری، ازدواج اجباری را نوعی برده داری و سو استفاده می دانند که آزادی و استقلال افراد را نقض می کند.

 

علل ازدواج اجباری

عوامل متعددی وجود دارد که می تواند ازدواج اجباری را تبدیل به یک فرهنگ پذیرفته شده بکند. عواملی مثل:

تقویت پیوندهای خانوادگی و قبیله ای:

گاهی برای پیوند دو قبیله یا خانواده و افزایش قدرت آنها، فردی قربانی خواهد شد. ازدواج اجباری هم در خانواده های بزرگ و ثروتمند، هم در قبایل بادیه نشین دیده می شود. همچنین در برخی مناطق برای صلح و آتش بس بین دو خانواده، دختر یا پسری از آنها مجبور به ازدواج با هم می شوند.

پیروی و محافظت از تکالیف و هنجار های فرهنگی و مذهبی:

در برخی فرهنگ ها و مذاهب، ازدواج باید هرچه سریع تر (ازدواج زیر سن قانونی) و یا به انتخاب والدین انجام شود. دختران و پسران در عملی انجام شده قرار گرفته و توان مقاومت و مخالفت نخواهند داشت. در صورت مخالفت ممکن است فرد از خانواده و حتی محل زندگی خود طرد شود.

گاهی خانواده ها برای پیشگیری از به گناه افتادن فرزندانشان آنها را مجبور به ازدواج می کنند. ویژگی های اکثر این خانواده ها، سنتی و مذهبی است که در بیشتر موارد آگاهی و توانایی کمی برای تربیت درست فرزند و ایجاد روابط صمیمانه همراه با اعتماد را با آنها دارند.

از طرف دیگر افرادی هستند که از برخی هنجارهای فرهنگی سواستفاده می کنند. آن ها برای به دست آوردن دختر مورد نظر خود، اقدام به تجاوز جنسی می کند. در چنین شرایطی خانواده برای جمع کردن این بی آبرویی و ترس از افکار جامعه درباره اینکه دخترشان پرده بکارت ندارد، دختر را به ازدواج با متجاوز گر و یا یک فرد دیگر مجبور می کنند.

در برخی خانواده ها نیز زن پس از مرگ شوهرش، به عنوان ارث به برادر همسرش یا فرد مجرد دیگری تعلق می گیرد. مرد نیز پس از مرگ برادر یا کسی از نزدیکانش، مجبور به ازدواج با زن او می شود.

حفظ و نگه داشتن ثروت در خانواده های بزرگ:

خانواده های با نفوذ و ثروتمند معمولا سعی می کنند ازدواج ها در خانواده خود و با افراد نزدیکشان اتفاق بیفتد. این اتفاق به دلیل عدم اعتماد به غریبه ها و ترس از نفوذ آنها به خانواده و دسترسی به ثروت و قدرت آنها انجام می شود.

فقر خانواده ها و به دست آوردن ضمانت برای آینده:

یکی از عمده ترین دلایل ازدواج اجباری، فقر است. ناتوانی در تامین هزینه های زندگی، اعتیاد والدین، تعداد زیاد فرزندان و ... گاهی اوقات حتی به فروختن دختر نیز منتهی می شود.

عروسی شاتگان (تفنگ ساچمه ای):

این نیز نوعی ازدواج اجباری ناشی از بارداری های ناخواسته است. در بعضی از ادیان و فرهنگ ها، به دلیل مسائل اخلاقی، پس از حاملگی ناخواسته دختر، دو طرف مجبور به ازدواج با هم هستند. در برخی جوامع، این مورد به عنوان رسوایی شناخته می شود و بسیاری از موارد، بخاطر عدم رضایت پسر یا دختر به این ازدواج، به قتل ها و خشونت های زیادی منجر شده است.

برخی دیگر از دلایل ازدواج های اجباری شامل کنترل رفتارهای ناخواسته و جنسی، جلوگیری از روابط نامشروع، جلوگیری از عواقب بارداری های بدون ازدواج، احساس وظیفه والدین برای ازدواج فرزند، مهاجرت به کشور های دیگر می باشد.

 

زندگی پس از ازدواج اجباری

دختران جوانی که ایده ها و رویاهای زیادی برای آینده خود دارند با ازدواج اجباری نمی توانند به چیز هایی که می خواستند برسند. حتی در حالت هایی که فرد برای فرار از خانواده و محدودیت های آنها، تصمیم به ازدواج می گیرد، در خانه خود نیز با انتظارات و وظایف و محدودیت های جدیدی مواجه می شود که انتظار آن ها را نداشته است. او مجبور است از شوهر تبعیت کند، دوستی هایش را محدود کند و از فعالیت های بیرون از منزل دست بکشد. معمولا جلوی تحصیل و پیشرفت او گرفته می شود و باید در خانه به کارها رسیدگی کند.

پس از ازدواج او باید با همسر خود رابطه جنسی داشته باشد. اگر همسرش را دوست نداشته باشد یا تمایل به این کار نداشته باشد، ممکن است مورد تجاوز و رابطه خشونت آمیز قرار بگیرد که باعث آسیب های زیاد روحی و روانی فرد خواهد شد.

به مرور زمان فرد احساس تنهایی می کند و ساکت و غمزده می شود. دچار افسردگی های حاد و دیگر اختلالات روانیخواهد شد و معمولا به بیماری های جسمی متعددی دچار می شود. از طرف خانواده خود پذیرفته نخواهد شد و آنها نمی خواهند درگیر زندگی آسیب زای او بشوند. تمام این فشار ها و ناراحتی ها باعث می شود خودکشی و خودسوزی تنها راه نجات آنها از این شرایط باشد. یکی از اصلی ترین دلایل خودسوزی در برخی مناطق، ازدواج های اجباری است.

 

پیامدهای ازدواج اجباری

برخی از پیامد های ازدواج های اجباری عباتند از:

فرار از منزل: در بسیاری از موارد فرد از خانه پدری یا از خانه شوهر خود فرار می کنند، درحالی که آسیب های شدیدی در انتظار آن هاست. خیلی از آن ها به دلایل مختلف زندانی می شوند و پس از تحویلشان به خانواده، خشونت و زندانی شدن نصیبشان می شود.

مورد ضرب و شتم قرار گرفتن: در صورت مخالفت کردن با ازدواج اجباری، ممکن است فرد شدیدا مورد خشونت و ضرب و شتم خانواده قرار بگیرد. این نوع ازدواج ها بدون هیچ عشق و احساسی است؛ در نتیجه در خانه همسر نیز مورد تحقیر، پرخاش، تجاوز و آسیب های بدنی قرار خواهد گرفت.

ایجاد نسلی از فرزندان بیمار: به احتمال زیاد، به دلیل اجباری بودن رابطه جنسی، بارداری ها ناخواسته و اجباری خواهند بود. فرزندانی که حاصل ازدواج های اجباری هستند توسط خانواده ای آسیب دیده و بدون محبت بزرگ خواهند شد و در معرض خشونت و تنبیه والدین قرار خواهند گرفت. با مشاهده دگیری ها و پرخاشگری والدین، بستر خشونت های بعدی در فرزندان آماده شده و درگیر شدن آنها با آسیب های اجتماعی و بزهکاری ها در آینده بسیار محتمل است.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

  

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع: ازدواج اجباری | دلایل و پیامدهای ازدواج اجباری

  • ۹۷/۰۸/۱۳
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی