هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...


آیا با ویژگی های شخصیت مهر طلب آشنا هستید؟ به چه کسی مهر طلب گفته می شود؟ این سوالی است که شاید با شنیدن کلمه مهر طلب برای هر کسی پیش بیاید. احتمالا شما هم تا به حال با افرادی آشنا شده اید که برای بدست آوردن توجه و تایید دیگران مدام در حال سرویس دادن به آن ها هستند و برای جلب محبت دیگران حاضرند هر کاری بکنند. این افراد به علت فشار زیادی که از درون تحمل می کنند همواره در حال جنگ و ستیز با خود هستند. به نوعی خود آزاری دارند و از سوی دیگر به علت دادن سرویس های زیاد، دیگران را در تنگنا و شرمندگی قرار می دهند. به نوعی دیگران را برای جبران مجبور به توجه بیشتر به خود می کنند، که در واقع باعث آزار دیگران نیز می شوند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت مهر طلب می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 


شخصیت مهرطلب

فرد مهر طلب در ابتدا ظاهرا خیلی فرد مهربان، دوست داشتنی، از خودگذشته و سازگار به نظر می رسد. شاید هر کسی دوست داشته باشد با چنین فردی در ارتباط باشد، اما متاسفانه ارتباط با یک فرد مهر طلب معایب خاص خودش را دارد. به تعبیری ارتباط با یک فرد مهر طلب، گیر افتادن در یک باجگیری عاطفی است. حال آنکه فرد مهر طلب احساس می کند آدم صبور و مهربانی است که بخاطر دیگران فداکاری می کند و همین امر موجبات انتظارات غیر واقع بینانه شخصیت مهر طلب را فراهم می کند.

 

نشانه های شخصیت مهر طلب

نشانه های شخصیت های مهر طلب بسیار شبیه به نشانه های اختلال شخصیت وابسته است. با این حال شدت نشانه ها به اندازه ای نیست که بتوانیم جز یکی از اختلالات شخصیت طبقه بندی کنیم. برخی از نشانه های شخصیت مهرطلبعبارتند از:

  • شخصیت مهر طلب به راحتی اظهار نظر نمی کند. همواره سعی می کند با نظر دیگران موافق باشد. زیرا نگران از دست دادن حمایت و تایید نشدن از سوی دیگران است.
  • همواره با ابهام و شک و تردید صحبت می کند و در صورت تایید نشدن از سوی دیگران به سرعت تغییر عقیده می دهد.
  • همیشه ناراضی و غمگین است و انتظار دارد دیگران او را درک کنند.
  • فردی وابسته است و به هیچ عنوان استقلال فکری ندارد.
  • مدام در حال معذرت خواهی است.
  • قادر به ابراز وجود نیست و از حق خود دفاع نمی کند.
  • نا امید و پرتوقع است.
  • همیشه اطاعت می کند.
  • اهل تظاهر و تعارف است.

 

علل مهر طلبی چیست؟

مهر طلبی ریشه در کودکی فرد دارد و زیر بنای آن، باورهایی است که پدر و مادر شخصیت مهر طلب به طور غیر عمدی و ناآگاهانه در او ایجاد کرده اند. در نتیجۀ تربیت نادرست پدر و مادر است که امروز فرزندشان برای نفس کشیدن هم نیازمند توجه و تایید دیگران است و از لذت بردن محروم است. وقتی پدر و مادر به هر دلیلی و بخاطر هر کاری کودک را توبیخ می کنند و به ندرت رفتارهای مطلوب و مناسبش را مورد توجه قرار می دهند و یا معیار های سختگیرانه ای برای توجه کردن دارند، کودک همواره دچار استرس می شود. همچنین کودک به دلیل ارضا نشدن نیاز های عاطفی اش که به خوبی از سوی والدین برآورده نشده است دچار سرخوردگی عاطفی شده و به سوی مهرطلبی سوق پیدا می کند.

لازم به ذکر است که گاهی این جامعه است که افراد را به سوی مهر طلبی سوق می دهد. پس همیشه نباید والدین را مقصر دانست. به عنوان مثال نحوۀ برخورد اجتماعی با کودکان از عوامل مهمی است که در شکل گیری شخصیت افراد مهر طلبموثر است.

از دیگر عوامل موثر در شخصیت مهر طلب می توان به عزت نفس شکسته، احساس گناه، شخصیت وابسته، ترس از دست دادن، ترس از تنها ماندن، ترس از بحث و درگیری و دوست نداشتن خود اشاره کرد.

 

آیا مهرطلبی قابل درمان است؟

در واقع مهر مطلبی یکی از بیماری های روانی است که در دسته اختلالات نوروتیک قرار می گیرد و نیازمند درمان است. زیرا این افراد حاضر هستند از نظر عاطفی باج بدهند و دست به هر کاری بزنند تا رابطه های خود را حفظ کنند. حتی زمانی که از لحاظ روانی به شدت تحت فشارند، حاضر نیستند رابطه را رها کنند. اگر مهر طلبی درمان نشود به مرور فرد دچار احساسات منفی و خشم فرو خورده نسبت به خود می شود و در نتیجه همین سرزنش ها و خشم و عصبانیت ها فرد را به سمت افسردگی می برود. و یا الگوهای رفتاری منفعل پرخاشگر را در فرد شکل می دهد.

شخصیت مهر طلب خود نیز برای تغییر می تواند گام بردارد. آن ها با اطلاع از روش های برقراری ارتباط سالم و تصمیم گیری درست در رابطه، به بالابردن کیفیت زندگی خود کمک می کنند.

 

راهکارهای مقابله با مهر طلبی

از جمله راهکار های مناسب برای مقابله با مهرطلبی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • افکار منفی و باوهای غلط را به چالش fکشید.
  • خود مراقبتی در سلامت جسم و روح را یاد بگیرید.
  • با ترس هایتان روبرو شوید.
  • برای افزایش اعتماد به نفس خود گام بردارید.
  • از متخصص و مشاور جهت رواندرمانی کمک بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت مهر طلب می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

  

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع:  شخصیت مهر طلب | نشانه ها، علل و راهکارهای مقابله با مهرطلبی

  • ۹۷/۰۸/۱۳
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی