هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...


مسخره کردن یک عادت بسیار زشت که در میان اغلب افراد مخصوصا نوجوانان بسیار دیده می شود. مسخره کردن در تمام جوامع و ادیان مورد نکوهش واقع شده است. همه ما افرادی را در اطرافمان دیده ایم که فقط عیب های دیگران را می بینند و این عیب ها را به شکل توهین آمیز مورد تمسخر قرار می دهند. تحمل این افراد بعد از مدتی بسیار سخت می شود و اگر آن فرد یکی از نزدیکان شما باشد می تواند به روابط شما آسیب بزند. چگونگی واکنش به این رفتار و افرادی که مدام دیگران را تحقیر و مسخره می کنند نیازمند آگاهی و صبر است. در این مطلب به اثرات منفی مسخره کردن و روش های مقابله با این افراد پرداخته ایم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اصلاح رفتار می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

تمسخر چیست؟

تمسخر یا طعنه در لغت به معنای به کار بردن کلمات ناشایست برای تخریب و تحقیر دیگری است. اثرات منفی مسخره کردن مخصوصا روی کودکان می تواند تا بزرگسالی ادامه پیدا کند. در سنین نوجوانی بخصوص در پسران، تمسخر همدیگر به عنوان یک تفریح و سرگرمی شناخته می شود. اما روانشناسان تمسخر را یک مکانیسم ناسازگار برای مقابله با خشم و ناامیدی های حل نشده گذشته می دانند. در برخی موارد آن ها با این کار سعی در پنهان کردن شخصیت معیوب خود دارند و عیب های خودشان را به دیگران نسبت داده و به آن ها می خندند.

مسخره کردن مانند ادویه غذاست. اگر به شکل طعنه یا شوخی به مقدار کم و بجا استفاده شود، می تواند اثرات مثبت بگذارد اما به مقدار زیاد غذا را از بین می برد. چیزی که در برنامه های تلویزیونی می بینیم معمولا از این نوع است. اما در اکثر مواقع به کودکان ما این اجازه را می دهد که بتواند با دیگران به این شکل برخورد کند و نگاه بالا به پایین داشته باشد.

 

اثرات منفی تمسخر 

آسیب به روابط:

این بدیهی است که مسخره کردن چیزی فراتر از شوخی های عادی است و می تواند باعث تخریب روابط دوستی و عاطفی شما بشود. فردی که مورد تمسخر قرار می گیرد از کسی که او را مسخره کرده دوری می کند. اگر این اتفاق بین زن و شوهر و یا روابط طولانی مدت بیفتد می تواند به جدایی عاطفی منجر شود.

منفی شدن چهره فرد در مقابل دیگران:

فردی که دائما دیگران را مسخره می کند، به تدریج از سوی آن ها طرد شده و منزوی می شود. هیچکس دوست ندارد که با کسانی در ارتباط باشد که دائما از تخریب شدن و تحقیر شدن در مقابلشان احساس ناامنی می کند.

بی اعتمادی:

کسی که دیگران را مسخره می کند به عنوان فردی که غیر قابل اعتماد است شناخته می شود. کسی که دائما به دنبال عیب دیگران است معمولا عیب های خودش را نادیده می گیرد. بنابراین دیگران از ترس اینکه ضعف ها و اشتباهات خود را به آن ها بازگو کنند و او آن ها را در مقابل خودش یا دیگران مسخره کند، به آن ها نزدیک نمی شوند و هیچوقت دوستی صمیمانه با آن ها برقرار نخواهند کرد.

تخریب عزت نفس دیگران:

بزرگ کردن اشتباهات و عیب های دیگران باعث شکسته شدن غرور و خدشه دار شدن احساسات آن ها می شود. فردی که مورد تمسخر قرار می گیرد ممکن است این تمسخر ها را پذیرفته و دائما به آنها فکر کند و تمسخر ها را به عنوان ویژگی شخصی خود بپذیرد. به مرور زمان عزت نفس و اعتماد به نفس او تخریب شده و اثرات منفی در زندگی او خواهد داشت. فرد مورد تمسخر بهتر است در جهت افزایش اعتماد به نفس خود کاری کند چرا که تغییر دیگران کار آسانی نخواهد بود.

خشونت و پرخاش:

گاهی کسانی که مورد تمسخر دیگران قرار می گیرند، تحمل این رفتار را ندارند و با پرخاش و خشونت سعی در پاسخ به فردی که او را مسخره کرده است، دارند. این خشم ممکن است به درگیری منجر شود و پیامد های منفی زیادی داشته باشد. مهارت های کنترل خشم به افراد برای برخورد با رفتارهای تمسخر آمیز کمک خواهد کرد.

 

چگونه با فردی که دیگران را مسخره می کند برخورد کنیم

اگر کسی در روابطش با دیگران از تمسخر استفاده می کند و به دیگران و شما آسیب می زند لازم است که شما وارد موضوع شوید و آن را حل کنید. اگر این افراد سعی می کنند با مسخره کردن شما را از بین ببرند یا عقب برانند، شما باید به آن ها نشان دهید که اشتباه کرده اند و با این کار به دنبال اعتبار و جلب توجه برای خود هستند. در اینجا ما برخی از گزینه هایی که می توانید در مقابله با این افراد بکار ببرید را ذکر می کنیم:

حرف هایشان را نپذیرید:

یکی از راه ها این است که از پذیرفتن نظرات ناراحت کننده و ناپسند آن ها خود داری کنید. به جای آن سعی کنید حقیقت و واقعیت را جایگزین نمایید. شما می توانید به او نشان دهید که از صحبت هایش ناراضی هستید و ممکن است او را ترک کنید. تمسخر برای جلب توجه دیگران است، پس اگر به این قصد نرسند، احتمالا از این رفتار دست برمی دارند.

راه دیگر برای نادیده گرفتن افرادی که دیگران را مسخره می کنند، این است که به طور کامل به نظر ناپسند آنها بی توجهی کرده و مسیر گفتگو را به طور کلی تغییر دهید. این به آنها این پیام را می دهد که شما از دست او و شوخی هایش خسته شدید و هر لحظه ممکن است او را هم مثل حرف هایش نادیده بگیرید.

تلافی کنید:

یکی دیگر از راه های مقابله با این افراد، برگرداندن حرف هایشان به خودشان است. اگر شما می توانید از آن ها جالب تر باشید و شوخی هایش را به شکل مودبانه پاسخ دهید، او سعی می کند دیگر در مقابل شما اینگونه صحبت نکند و با سادگی بیشتری ارتباط برقرار کند.

سرزنش:

شما می توانید نظرات نادرست آنها را با یک پاسخ کوبنده، اما محترمانه، مورد سرزنش قرار دهید. مثلا در پاسخ به شوخی او بگویید چه کودکانه یا چه بی مزه بود. اینکه آن ها را تهدید به ترک شدن بکنید، شدیدا آن ها را نگران می کند. مثلا وقتی صحبت نادرستی می کنند به آن ها بگویید "اگر قرار است انقدر بچه باشی من با تو معاشرت نمی کنم".

 

سخن آخر

ذکر این نکته حائز اهمیت است که اکثر افرادی که به مسخره کردن دیگران اعتیاد دارند، دچار برخی اختلالات شخصیتی و رفتاری هستند و رفتار با آن ها باید آگاهانه و محترمانه باشد. اما نوع ارتباطی که برقرار می کنید نباید به شما آسیب برساند. برقراری یک رابطه برد برد همیشه به نفع هر دو طرف خواهد بود. نکته آخر اینکه باید بدانید کسی حق ندارد به شما بی احترامی کند حتی اگر واقعا منظوری نداشته باشد. برای آن که بتوانید از حقوق خود دفاع کنید مقاله نحوه برقراریارتباط موثر و موفق را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اصلاح رفتار می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع: مسخره کردن | اثرات منفی و روش های برخورد با تمسخر

  • ۹۷/۰۸/۱۳
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی