هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...


دروغ گفتن به همسر چه تاثیری بر روابط زوجین می گذارد؟ با همسر دروغگو چگونه رفتار کنیم؟ دروغ گویی یکی از معضلات و پدیده های اجتماعی است که از سال های دور گریبان گیر روابط انسانی بوده است. همه افراد انتظار دارند در روابطشان با صداقت فرد مقابل مواجه باشند. اهمیت این صداقت در برخی روابط بیشتر به چشم می خورد. یکی از مهم ترین روابط بین فردی روابط زناشویی است. دروغ گفتن به همسر یکی از آسیب زا ترین عوامل به خانواده می باشد. دروغ گفتن در زنان و مردان به علل مختلف انجام می شود. برای کاهش دروغگویی در رابطه و پیشگیری از عواقب آن بهتر است اقداماتی انجام دهید. در این مقاله به علل و راهکارهایی برای ایجاد اعتماد بین زوجین می پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه روابط زوجین می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

دروغ گفتن به همسر

اعتماد یکی از ارکان اساسی هر ازدواجی می باشد. معمولا زوجین مبنا را بر صداقت فرد مقابل خود می گذارند. آن ها انتظار دارند همسرشان در موقعیت های مختلف با صداقت با آن ها برخورد کنند. در صورتی که همسرشان دروغ بگوید، موجب ناراحتی و بی اعتمادی زیادی می شود.

زنان و مردان هر دو ممکن است در رابطه به همسر خود دروغ بگویند. علل دروغ گفتن به همسر می تواند مختلف باشد. در هر صورت دروغگویی باعث ایجاد احساس خشم در فرد مقابل می شود. نتیجتا دلخوری و بی اعتمادی را با خود به همراه خواهد داشت و می تواند مبنایی برای مشکلات پیچیده تر و بزرگتر باشد.

 

دروغ گویی مردان

مردان می توانند به علل مختلفی به همسرشان دروغ بگویند تا عاقبت اندیشی خود را نشان دهند یا برخی مسائل را پنهان سازند. در واقع آنان ممکن است فکر کنند با این کار مصالح زندگی زناشویی را رعایت کرده اند، حال آنکه دروغ گفتن به همسر همیشه شرایط را پیچیده تر و بغرنج تر می کند.

علل دروغگویی مردان

برخی مردان به علل زیر دروغ می گویند:

  • نگران نکردن همسر: بسیاری از مردان برای مراعات حال همسرشان برخی حقایق را پنهان کرده و برخی اتفاقات را بیان نمی کنند. در حالیکه وقتی همسرشان متوجه شود، بیشتر عصبانی و آزرده خواهد شد.
  • غر زدن همسر: برخی اوقات مردان از ترس اینکه در خانه دعوایی راه بیفتد یا همسرشان به خاطر مسائل بر سر آن ها غر بزند، دروغ می گویند.
  • حفظ عزت نفس: برخی مردان به خاطر اینکه عزت نفس پایینی دارند یا فکر می کنند ممکن است احترام و توجه مثبت همسرشان را از دست بدهند، دست به دروغگویی در مورد مسائل مختلف می زنند.
  • نا امن بودن فضا: یعنی ممکن است زن فضایی برای راست گویی به همسر خود ندهد. در چنین شرایطی دروغ گفتن آسان تر به نظر می رسد که البته ممکن است در کوتاه مدت چنین هم باشد ولی در بلند مدت برای رابطه آسیب زا خواهد بود.
  • ترس از دست دادن همسر: خیلی از مواقع مردان به خاطر ترس از دست دادن همسر کوچک ترین مسائل را پنهان کرده و درباره اش دروغ می گویند.
  • مسکوت نگه داشتن و برهم نزدن آرامش نسبی: یعنی علیرغم وجود اختلافات و مشکلات، به جای اینکه به حل مسئله روی آورده و مشکل را حل کنند، دروغ می گویند تا نشان دهند اوضاع مرتب است.
  • نا آگاهی از آسیب های دروغ: آن ها ممکن است فکر کنند دروغ گفتن کار بدی نیست و دروغ مصلحتی برای زندگی لازم است. یا ممکن است فکر کنند لزومی ندارد همسرشان از همه چیز با خبر باشد.

 

دروغ گویی زنان

همانطور که مردان دلایلی برای دروغگویی دارند، زنان هم ممکن است برای حفظ شرایط موجود و جلوگیری از درگیری ها روی به دروغگویی بیاورند.

علل دروغگویی زنان

  • ترس از گفتن حقیقت و نداشتن فضا برای گفتن حقیقت: یعنی همسر به قدر کافی سعه صدر ندارد یا فضایی برای راستگویی در اختیار نمی گذارد. دروغ گفتن به شکل موقت اوضاع را درست نگه می دارد ولی پیامد های بدتری می تواند در دراز مدت داشته باشد.
  • تلاش برای حفظ زندگی زناشویی: گاهی اوقات برای برهم نزدن اوضاع و از بین نبردن آرامش نسبی همسر و فرزندان، دروغ گفتن بهترین راه ممکن به نظر می رسد که البته این کاری اشتباه است.
  • اطمینان خاطر دادن به همسر: گاهی اوقات زنان برای اینکه از همسر خود حفاظت کنند از گفتن نظر و عقیده حقیقی خودداری می کنند.
  • جلوگیری از بحث و دعوا: بسیاری از زنان ترجیح می دهند به جای گفتن حقیقت و دفاع از آن چه که می خواهند، دروغ گفته و از بروز جر و بحث اجتناب کنند.

 

پیامدهای دروغگویی

پیامدهای دروغگویی می تواند هم برای فرد دروغگو و هم برای فردی که دروغ شنیده است، باشد.

پیامدهای دروغگویی برای فرد مقابل

همان طور که گفته شد، دروغگویی به هر علتی که باشد و هر چقدر هم که موجه به نظر برسد، ممکن است فاش شود و هنگامی که فاش شود، اعتماد ها از بین می رود و دلخوری ایجاد می شود.

در واقع هنگامی که شما یک بار با دروغگویی همسرتان مواجه شوید ممکن است همیشه احتمال دهید که باز هم این کارش را تکرار کند. بنابراین دروغ گفتن در طی زمان جایگاه و ارزشمندی شما را پایین می آورد. این در حالیست که همسر شما نیاز دارد به شما تکیه کند.

لطمه خوردن به احساسات طرف مقابل و ایجاد حس دوری و عدم صمیمیت از دیگر پیامدهای دروغ گفتن می باشد. خشم و اضطراب و آزردگی همگی در فرد مقابل ایجاد می شوند.

پیامدهای دروغگویی برای فرد دروغگو

دروغگویی و پنهان کاری خود باعث ایجاد علائم اضطراب می شود. معمولا کسی که در حال دروغگویی است مضطرب است و دائما نگران فاش شدن آن و برخورد همسرش می باشد. در واقع دروغگویی علاوه بر پیامد هایی که برای همسر دارد، باعث فشار روانی روی خود فرد هم می شود.

فرد دروغگو مجبور است دائما اطلاعاتی را در ذهنش ذخیره کند و نگران باشد که مبادا اشتباهی کرده و دروغش را فاش شود. یعنی باید دائما خود را نظارت کند. این کار انرژی زیادی را از بین می برد و همچنین باعث دور شدن فرد از اصالت خود (آنچه که واقعا هست) می شود.

از طرف دیگر دروغگویی ممکن است باعث گفتن دروغ های بیشتر شود. یعنی شما برای اینکه آبرویتان را حفظ کنید مجبور می شوید دروغ های بیشتری بگویید و این داستان همینطور ادامه پیدا می کند.

 

بیشگیری از دروغگویی

اگر زوجین بتوانند فضای امنی را برای همدیگر بیافرینند تا بتوانند بدون ترس از قضاوت به راحتی با یکدیگر صحبت کنند، در این صورت نیازی به دروغگویی نیست.

بالا بردن میزان صمیمیت و یادگیری تکنیک های گفتگو و مذاکره و همچنین یادگیری مهارت حل مسئله همگی به زوجین کمک می کند تا از پس مشکلات و چالش ها برآیند. تا بتوانند در صلح و آرامش با یکدیگر گفتگو کنند بدون آنکه به یکدیگر دروغ گفته و به پنهان کاری متوسل شوند.

 

گذر از دروغگویی و جلب اعتماد دوباره

برای اینکه از یک بحران که با دروغگویی آغاز شده گذر کنید، نیاز هست که از کاری که کرده اید، حقیقتا پشیمان باشید و برای آن عذرخواهی کنید. هر عذرخواهی شامل چهار قسمت می باشد:

  • اعتراف به اشتباه
  • معذرت خواهی
  • جبران کردن
  • عدم ارتکاب مجدد

در واقع با طی کردن هر چهار مرحله بالاست که می توان از دلخوری ها گذر کرد. علاوه بر این، حسن نیت خود را با پای بندی و تعهدتان به صداقت به همسر خود نشان دهید. تا بتوانید در طول زمان اعتماد وی را جلب کنید. مشاوره خانواده نیز به شما کمک می کند تا اعتماد از دست رفته را بازگردانید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه روابط زوجین می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع: دروغ گفتن به همسر

  • ۹۷/۰۸/۱۴
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی