هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...


گفتار درمانی یک نوع مداخله درمانی است که بر بهبود توانایی کودک در فهم و درک زبان و بیان کلمات تمرکز دارد. گفتار درمانگر فردی متخصص است که این خدمات را ارائه می دهد. ممکن است مشکل گفتاری کودک از طرف معلم و یا خود والدین شناسایی شود. اما چگونه می توانیم تشخیص دهیم کودک نیازمند گفتار درمانی است؟ مشکلات گفتاری بیشتر در کودکان شایع است، اما این اختلالات در بزرگسالان نیز مشاهده می شود. خدمات گفتار درمانی برای هر سنی قابل ارائه است. در این مقاله درباره گفتار درمانی و کسانی که می توانند با استفاده از آن سلامت خود را به دست بیاورند صحبت خواهیم کرد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه گفتار درمانی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

گفتار درمانی 

گفتار درمانی روشی است که با استفاده از تمرین های مختلف بالینی به درمان و بهبود مشکلات مربوط به زبان و گفتار می پردازد. اختلالات گفتاری و اختلالات زبانی مشکلاتی هستند که نیاز به گفتار درمانی دارند. مشکلات گفتاری ممکن است ناشی از مشکلات دیگری غیر از اختلالات گفتاری و زبانی باشد. لکنت زبان رایج ترین مشکل گفتاری است که به گفتار درمانینیاز دارد. با توجه به گستردگی زیاد اختلالاتی که به گفتار درمانی نیاز دارند، روش ها و تمرینات مورد استفاده برای هر فرد نسبت به فرد دیگر می تواند بسیار متفاوت باشد.  

 

کدام مشکلات نیاز به گفتار درمانی دارند؟

گفتار درمانی برای درمان مشکلاتی که در ذیل آمده است بیشتری فعالیت را دارد:

  • اختلالات گفتاری از جمله لکنت زبان و مشکلات تلفظ
  • اختلالات زبانی از جمله مشکل در فهم و استفاده از زبان
  • مشکل زبانی ناشی از آسیب مغزی
  • مشکل گفتاری ناشی از اوتیسم
  • کم توانی تکلم ناشی از مشکل شنوایی
  • مشکلات مادرزادی در شکل و قدرت ماهیچه های زبان و دهان مثل لب شکری
  • مشکلات تنفسی
  • مشکل در بلع
  • افراد دارای اختلالات عصبی رشدی

 

آیا کودک شما به گفتاردرمانی نیاز دارد؟

گاهی والدین یک کودک به دلیل نگرانی های بی مورد خود به مراکز گفتار درمانی مراجعه می کنند. در حالی که واقعا کودک آن ها هنوز فرصت کافی برای رشد و تکمیل زبان دارد. اما اگر کودک شما تنها برخی از مهارت های زبان را فرا گرفته و یا گفتار او متناسب با سن اش نیست، احتمالا نیاز به دوره گفتار درمانی خواهد داشت.

به طور مثال ممکن است کودکی در تلفظ آواها و تشکیل جملات مشکلی نداشته باشد، اما در کاربرد آن جملات در موقعیت های اجتماعی دچار مشکل باشد. بهتر است گفتار درمانی را از سنین پایین تر آغاز کنید. برای سنین بالاتر هم گفتار درمانیمی تواند انجام شود اما با توجه به کامل شدن یادگیری زبان سرعت پیشرفت درمان به نسبت کمتر خواهد بود. در سنین پایین بسیاری از موارد درمانی آموزشی است اما با تکمیل یادگیری در سنین بالاتر نیاز به تغییر آموخته های قبلی وجود دارد که زمان بیشتری طلب می کند.

 

روش های گفتاردرمانی

لازم است توجه کنید که با توجه به گستردگی اختلالاتی که نیاز به گفتار درمانی دارند و تخصصی بودن درمان ها، این روش ها حتما باید توسط متخصص تجویز و اجرا شوند. روش های گفتار درمانی غالبا به صورت فردی برای هر کودک اجرا می شوند. در ادامه به برخی از تکنیک های اشاره کرده ایم:

مداخله زبانی

با استفاده از بازی با کلمات، تصاویر، کتاب ها و اسباب بازی، یا تکرار الگوهای ارائه شده از سوی درمانگر توسط کودک، مهارت های زبانی کودک تقویت می شود.

تمرینات تلفظ

درمانگر به کودک کمک می کند تلفظ آواها را در واژگانی که نیاز به اصلاح دارند به شیوه صحیح تغییر دهد. این کار معمولا از طریق بازی هایی انجام می شود که بسته به سن کودک و مشکل او متغیر است. طی این شیوه از گفتار درمانی کودک می آموزد که حرکت زبان، دهان و لب ها برای تولید یک آوای خاص باید چگونه باشد و با تکرار آن طی بازی می آموزد که در صحبت کردن از آن استفاده کند.

تمرینات بلع و دهانی

ماساژ صورت، تمرینات مخصوص زبان، لب و فک، و استفاده از مواد غذایی با بافت ویژه از تمریناتی است که در این شیوه استفاده می شود.

تمرینات کار در منزل

در اغلب موارد درمانگر برنامه ای نیز برای کار در منزل ارائه می دهد. این تمرینات برای کمک به فرایند گفتاردرمانی ضروری است و لازم است توسط والدین کودک در منزل پیگیری شوند.

 

نقش والدین در فرایند درمان

کودکانی که در کنار گفتاردرمانی از توجه و کمک والدین نیز بهره مند می شوند فرایند درمان سریع تر و مؤثرتری را طی می کنند. والدین در زمینه اجرای تمرینات تجویز شده در منزل و رابطه با درمانگر جهت نظارت بر پایایی اثر درمان خارج از جلسات نقش مهمی را ایفا می کنند. درک مشکل کودک و صبوری در برابر خطاهای گفتاری و زبانی کودک نیز چیزی است که از والدین و اطرافیان انتظار می رود. مشاوره کودک به والدین برای تشخیص به هنگام و اتخاذ یک درمان مناسب یاری می رساند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه گفتار درمانی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع: گفتار درمانی | روش ها و افراد نیازمند گفتاردرمانی

  • ۹۷/۰۸/۱۵
  • هنر زندگی

نظرات (۱)

  • مهسا شایگان
  • سلام.

    وبلاگ خوب و زیبایی دارین و مطالب خوبی ثبت کردین.

    توصیه می کنم که برای افزایش بازدیدکنندگانش از سایت دنیس استفاده کنید.

    منتظر حضور گرم شما هستیم.

    https://Dnis.ir

     

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی