هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

رابطه مادر و دختر در هر خانواده ای منحصر به فرد است. هر دختری خود یک روز مادر می شود، نوع رابطه ای که با فرزندان خود برقرار می کند به طور مستقیم به دوران کودکی و رابطه ای که خود با مادرش داشته است بر می گردد. نوع رابطه مادر و دختر می تواند بسیار صمیمانه و یا بر عکس تنها یک رابطه مادر فرزندی باشد. برخی از مادران به دنبال روشی برای برقراری رابطه ای مناسب با دختران خود هستند. در واقع آن ها نمی دانند چطور هم یک رابطه دوستانه داشته و هم دخترشان را از خطرات حفظ کنند. این نگرانی ها در سنین بلوغ دختر به اوج خود می رسند. تغییرات هورمونی که به دلیل بلوغ در دختران نوجوان ایجاد می شود باعث ایجاد نوسان در احساسات و گاهی خشم و عصبانیت می شوند. آگاهی از نحوه رفتار صحیح با نوجوان اهمیت بسیار دارد. در این مقاله راهکارهایی برای برقراری ارتباط درست و سالم با یک دختر نوجوان را مطرح می کنیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه رابطه مادر و دختر می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

رابطه مادر و دختر نوجوان

رابطه مادر و دختر همزمان با رشد دختر به خصوص در دوران نوجوانی متحول می شود. اختلاف نظرها با مادر به خاطر تغییرات دوران بلوغ بیشتر می شود. آگاهی از این تغییرات برای هر دو طرف مفید است. بسیاری از مادرهایی که حتی قبل از بلوغ رابطه خوبی با دختر خود داشته اند، در دوران نوجوانی دخترشان با مشکل رو به رو می شوند.

نوجوانی دوره ای است که با بحران ها و تعارض هایی برای دختر همراه است. بحران هویت اصلی ترین کشمکشی است که نوجوان در درون خود احساس می کند. به دنبال آن مادر هم تحت تاثیر قرار می گیرد. در این میان حساسیت های مراقبت از دختر نوجوان می تواند به مراتب بیشتر شود. برخی از مادرها سعی می کنند بر همه کارها و برنامه های دخترشان همانند کودکی او نظارت کنند. در نظر گرفتن سن تربیت کودک و نوع برخود با آن ها در هر مرحله رشدی اهمیت دارد. رفتارهای کنترل گرانه باعث مخالفت و اعتراض دختر نوجوان می شود. دختران نوجوان خواهان آزادی های بیشتری هستند. کنترل و نظارت افراطی مادر می تواند با لجبازی و سرکشی او همراه شود.

مادران باید درک کنند که دختر نوجوان او بیش از گذشته به حریم خصوصی و آزادی نیاز دارند. رابطه مادر و دختر اگر بر اساس اعتماد شکل بگیرد، دخترانی پایبند به چهارچوب های خانواده تربیت خواهند شد. مادران با اتخاذ روش های تربیتی مناسب و تربیت جنسی دختران خود را برای ورود به اجتماع آماده می کنند.

 

آیا مادر باید چرایی مسائل را به دختر توضیح دهد؟

دختر نوجوان در حال دست یابی به تفکر انتزاعی است؛ یعنی می تواند قواعد و قضایای منطقی را درک کند. بنابراین ممکن است با مادر بحث کند و افکار و عقایدش را به چالش بکشاند یا ممکن است خواسته های مادر را نپذیرد. پس بهتر است خواسته های خود را با بیان دلیل و استدلال مطرح کنید. دلیل نگرانی های خود را با او در میان بگذارید و با او با احترام برخورد کنید. اگر دختر شما احساس کند که می تواند با شما درباره هر موضوعی صحبت کند و مشورت بگیرد، هر موقع مشکلی داشته باشد به شما مراجعه خواهد کرد.

 

درک نیازهای نوجوان

دختر نوجوان به دنبال شناخت خودش در همه حوزه های زندگی و دست یافتن به یک هویت مستقل است. انتخاب محدوده آزادی می تواند یکی از سخت ترین وظایف پدر و مادرها باشد. در سنین نوجوانی دوستان و همسالان برای فرد اهمیت زیادی پیدا می کنند ممکن است نوجوان برای پذیرفته شدن و احساس تعلق، همنوایی، شبیه شدن با آن ها را انتخاب کند.

به طوری که بودن در میان همسالان و تشابه با آنان به یک نیاز اساسی در دوران نوجوانی تبدیل می شود. فراهم کردن امکان آزادی و استقلال بیشتر همراه با نظارت صحیح و متعادل می تواند در این زمینه موثر باشد. دختران نوجوان از ترس مخالفت های والدین معمولا در مورد جاهایی که می روند دروغ می گویند بهتر است این اجازه را به او بدهید که با دوستانش قرار بگذارد به شرط این که دقیقا بدانید با چه کسانی و کجا می رود.

 

توصیه هایی برای مادران در تعامل با دختر نوجوان

در دوران نوجوانی برقراری رابطه مادر و دختر، سخت تر از پیش خواهد بود. برای برقراری ارتباط با او از هر فرصتی استفاده کنید. در ادامه به بررسی راه هایی برای برقراری ارتباط می پردازیم:

همدلی

دختران در این سن کمی زودرنج می شوند و ممکن است برای مسائل عادی و کوچک هم احساس ناراحتی بکنند. سعی کنید او را درک کنید و با او همدلی کنید. می توانید از خاطرات و نگرانی هایی که خودتان در دوران نوجوانی داشتید با او صحبت کنید.

توجه به فعالیت های ورزشی

دوران بلوغ و نوجوانی با تغییرات هورمونی همراه است. ورزش کردن به تنظیم هورمون ها و افزایش متابولیسم و بهبود خواب کمک می کند. دختر خود را برای انجام مرتب ورزش تشویق کنید.

در مورد رابطه جنسی با او صحبت کنید

با فرزند نوجوان خود در رابطه با مسائل جنسی صحبت کنید. نوجوانانی که با خانواده خود ارتباط سالمی‌ ندارند، عشق را در مکان‌های نامناسب جستجو خواهند کرد. قطعا شما نمی‌خواهید که دختر شما به دلیل عدم آگاهی در مکانی نامناسب  و با فردی نامناسب ارتباط برقرار کند. بهترین راه این است که به فرزند خود اطلاعات کافی در این زمینه بدهید.

تحقیر و مقایسه ممنوع

هرگز دختر خود را به خاطر نقطه ضعف هایش تحقیر نکنید و او را با دیگران مقایسه نکنید. سعی کنید نقاط قوت او را پررنگ کنید. او را همان طور که هست بپذیرید و از او متناسب با توانایی ها و سطح رشدی او انتظار داشته باشید. به او در پیدا کردن استعدادها و رفع نقاط ضعف کمک کنید.

عدم کنترل بیش از حد

گاهی والدین به خصوص مادر، به دلیل نگرانی زیاد در مورد دخترشان او را تحت فشار و محدودیت زیاد قرار می دهند. بیشتر مادران دوست دارند دخترشان را کنترل کنند و فکر می کنند او هنوز یک دختر بچه است. معمولا مادرها دلسوزانه نصیحت می کنند اما دخترها منتقدانه می شنوند. در برابر فشار و کنترل بیش از حد والدین به دروغگویی روی می آورند. سعی کنید به جای کنترل افراطی، مهارت رو به رو شدن با خطرات و مهارت های زندگی را به او بیاموزید.

واگذاری مسئولیت ها

دختر نوجوان به دنبال کسب استقلال است پس بهتر است مسئولیت هایی به او واگذار کنید. انتظارات را متناسب با سطح شناختی و توانایی های دختر خود تنظیم کنید. انجام دادن تمام کارها برای فرزند، او را به فردی مسئولیت گریز تبدیل می کند که در آینده هم توانایی مدیریتی لازم برای اداره زندگی خود را نخواهد داشت و به شکل گیری شخصیتی وابسته در او منجر می شود.

ایجاد فضایی امن در خانه

محیط پر تنش، دختر نوجوان را از محیط خانه و والدین خود دور می کند و به سمت همسالان و دوستان سوق می دهد. به دختر خود محبت کنید به گونه ای که آن را در رفتار و گفتار شما ببیند و احساس کند. اظهار محبت رابطه ای دوستانه بین شما به وجود می آورد و شما را به هم نزدیک می کند.

افزایش آگاهی از دوران نوجوانی

کسب اطلاعات در مورد تغییراتی که ممکن است با دوره نوجوانی همراه باشد به شما در اتخاذ تصمیم ها و اعمال نظارت صحیح کمک خواهد کرد. هر چه بیشتر در زمینه چالش های دوران نوجوانی اطلاعات کسب کنید کمتر در رویارویی با مسائل غافلگیر خواهید شد.

اعمال قوانین مشخص

خواسته ها و انتظارت خود را به طور واضح و مشخص بیان کنید. بهتر است خواسته های خود در مورد رابطه با دوستان، زمان برگشتن به خانه و ...  به روشنی بیان شود. با ذکر دلایل منطقی قوانین و انتظارات خود را بیان کنید. قوانینی برای ایجاد یک رابطه خوب در نظر بگیرید و آن ها را به طور ثابت اجرا کنید. در مورد مسائلی که باعث ناراحتی شما می شود با او صحبت کنید.

به او اعتماد کنید

با رفتار خود نشان دهید که به دختر خود اعتماد دارید، و به او در افزایش اعتماد به خودتان کمک کنید. به او بیاموزید ما در برابر اعتمادی که به هم داریم مسئول هستیم.

بازخورد صحیح

زمانی که دختر نوجوان شما مسئولیتی را به درستی انجام می دهد او را تشویق کنید و هنگام انتقاد از او، به کار اشتباهی که انجام داده است اشاره کنید نه این که کلا او را به خاطر کاری که انجام داده است مورد انتقاد قرار دهید.

اختصاص زمان کافی

سعی کنید زمان کافی با دختر خود سپری کنید و به حرف های او گوش دهید. خیلی دوستانه و صمیمی با او در مورد افکار و اهدافش صحبت کنید. به او نشان دهید که او را دوست دارید و برای اهدافش اهمیت قائل هستید. گاهی بدون دلیل به او سر بزنید، او را در آغوش بگیرید و هدیه کوچکی برای او بخرید.

کمتر انتقاد کنید

برخی از مادران با انتقاد و ایرادگیری مداوم و با لحنی خشن سعی می کنند دختر خود را کنترل کنند. بهتر است با لحنی دوستانه و رفتارهای معقول و مناسب روی او تاثیر بگذارید. انتقاد زیاد و دست کم گرفتن توانایی های او باعث می شود اعتماد به نفس خود را از دست بدهد، استعدادها و توانایی های خود را نشناسد و برای کسب موفقیت تلاش نکند. برای تقویت ارتباط دوستانه با دختر خود سعی کنید نکات مثبت و خوبی را که در وجود او هست بیان کنید. این گونه خودش را باور می کند و متوجه استعدادها و توانایی هایش می شود.

 

سخن آخر

مادر باید سعی کند یک طرفه به مسائل نگاه نکند و دیدگاه دختر نوجوان خود را نیز درک کند. از او حمایت کند، او را تحسین کند و به او قدرت دهد تا فردی با اعتماد به نفس شود، درنتیجه با اضطراب کمتری با بسیاری از مشکلات زندگی رو به رو خواهد شد و به شیوه مناسب تری آن ها را حل خواهد کرد. باید به او ثابت کنید بدون توجه به این که چگونه عمل می کند برای او به عنوان یک فرد ارزش قائل هستید و او را با تمام کاستی ها می پذیرید. در صورتی که رابطه مادر و دخترخدشه دار شود میانجی گری پدر و یا یک مشاوره خانواده می تواند مسئله را حل کند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه رابطه مادر و دختر می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع: رفتار مادر با دختر نوجوان 

  • ۹۷/۰۸/۲۳
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی