هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

سایه یکی از مفاهیم شخصیتی کارل یونگ است که ابعاد ناشناخته وجود انسانی را شامل می شود. همه ما تصاویر و افکاری در ذهن داریم که برای همسان شدن با جوامع انسانی به طور دائم دنبال سرکوب کردن آن ها هستیم. یونگ این افکاری که در ناخوداگاه ما هستند را با عنوان سایه های شخصیت تعریف می کند. یونگ می گوید لازم است نسبت به آن آگاهی پیدا کنیم و به عنوان بُعدی از شخصیت خود بپذیریم. در این مطلب توضیحی درباره مفهوم سایه و نحوه آگاهی پیدا کردن از آن بیان کرده ایم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه خود شناسی و شخصیت شناسی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

جایگاه سایه در نظریه شخصیت یونگ

کارل یونگ، روانشناس آلمانی و موسس روانشناسی تحلیلی است. او در ابتدا همکاری خود را با فروید پیش برد تا اینکه با او درباره ریشه داشتن تمام مشکلات در میل جنسی به مشکل برخورد و راه خود را از او جدا کرد. نظریه یونگ یکی از ماندگارترین و مهم ترین نظریات روان تحلیل گری است. یکی از مفاهیم نظریه یونگ، آرکی تایپ (archetype) هاست. آرکی تایپ ها به معنی الگو های اولیه و کلیشه های ذهنی هستند. در واقع آرکی تایپ ها تصاویر و اندیشه هایی هستند که در تمام فرهنگ ها معانی جهانی و کلی دارند و خودشان را در رویاها، ادبیات، هنر و مذهب نشان می دهند. چهار مورد اصلی آرکی تایپ های یونگ پرسونا، آنیما / آنیموس یا زنانگی و مردانگی، shadow یا سایه و خود است.

 

سایه ( shadow ) چیست و چگونه عمل می کند؟

سایه بعد حیوانی و روی سیاه شخصیت انسان هاست و می تواند معادل نهاد یا id در نظریه فروید باشد. سایه منبع انرژی ها و افکار خلاق و مخرب ماست. در واقع سایه آن روی شخصیت ماست که همیشه سعی می کنیم از دیگران و جهان بیرون مخفی نگه داریم. چون یا خودمان آن افکار را دوست نداریم یا فکر می کنیم که جامعه دوست نداشته باشد و بخاطر آن ما را طرد می کند. بنابراین ما آنها را به ناخوداگاه خود می فرستیم.

سایه آن امیال ممنوعه و سرکوب شده انسانی است که در ناخودآگاه ما جاخوش کرده اند و ما نسبت به پذیرش آنها مقاومت می کنیم. انگیزه های تهاجمی، تصاویر ذهنی ممنوعه و تابو، تجربیات شرم آور، آرزوهای غیراخلاقی، ترس، رویاپردازی های غیرمنطقی و میل جنسی غیر قابل قبول، نمونه هایی از جنبه های سایه است که در مردم وجود دارد اما آنها به خود اجازه نمی دهند که آن ها را در بر بگیرد.

یونگ درباره این آرکی تایپ می گوید: سایه یک مشکل اخلاقی است که تمام شخصیت فرد را به چالش می کشد. هیچکس نمی تواند بدون وجود سایه از تلاش های اخلاقی آگاه شود. برای آگاه شدن از آن، تشخیص جنبه های واقعی شخصیت به عنوان موجودی واقعی و حقیقی ضروری است و این عمل شرط اصلی برای هر نوع خودشناسی است. به همین دلیل است که همیشه با مقاومت قابل توجهی مواجه می شود. در واقع خودشناسی به عنوان یک معیار روان درمانی، اغلب نیازمند کارهای سختی است که طول عمر زیادی نیز دارد."

بعضی از پیروان یونگ معتقدند که ما علاوه بر سایه شخصی، یک سایه جمعی نیز داریم. در واقع مفاهیم یا امیالی است که توسط جامعه و ارزش های جمعی سرکوب شده و توسط کل جامعه مورد غفلت قرار می گیرد.

چرا و چگونه سایه را به قسمت هوشیار شخصیت وارد کنیم؟

بعضی از جنبه های سایه محصول تکامل ما هستند. ما مثل همه حیوانات، غرایزی برای سکس و تجاوز داریم، اما برای انطباق با روحیه اجتماعی امروزی، تمایل به سرکوب آنها داریم. بعضی از جنبه های سایه نیز محصول تربیت ماست. به عنوان مثال، صفات شخصیتی و انگیزه هایی که موجب ترس، مجازات و انتقاد می شد، سرکوب می شوند و برای توان ادامه زندگی به ناخوداگاه منتقل می شوند. همه ما سایه های شخصیت را داریم و چیزی که ما را از دیگران متمایز می کند، میزان آگاهی ما از آن هاست.

کنترل ناخودآگاه ما توسط سایه می تواند بر رفتار های مخرب ما تاثیر بگذارد. به طوری که بسیاری از افراد نسبت به رفتار سرکوب شده آگاه هستند اما قادر به کنترل آن نیستند. بسیاری از معتادان و مجرمین، توسط سایه خود هدایت می شوند و حس یک جنگ داخلی را درون خود دارند که روی ناتوانی آنها تاثیر می گذارد. در اکثر مواقع این سایه است که در مبارزه با معیار های اخلاقی و سوپر ایگو پیروز می شود. یک لحظه به خود می آیند و می خواهند زندگی پاکی داشته باشند و لحظه ای دیگر، سایه آنها، آگاهی ego را باطل می کند و آنها مشتاقانه به دنبال مصرف، تجاوز یا اعمال زننده می روند.

برای اجتناب از قربانی شدن توسط این بخش تاریک، ما باید از ویژگی های آن آگاه شویم و آنها را به شخصیت هوشیار و خودآگاه خود متصل کنیم. خواسته های نامطلوب را با آغوش باز بپذیریم و به عنوان جنبه های ناخوشایند وجود که باید سرکوب شوند با آنها برخورد نکنیم. باید بدانیم این تمایلات برای حیات ما ضروری هستند و در تمام انسان ها به نحوی وجود دارد. بنابراین نیازی به کامل و بی نقص بودن، وجود ندارد.  بلکه باید تبدیل به یک وجود واحد بشویم که جنبه های خیر و شر دارد و با این یکپارچگی، شخصیت آگاهانه و هوشیار خود را توسعه دهیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه خود شناسی و شخصیت شناسی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع: نظریه سایه یونگ | سایه های شخصیت چیست؟

  • ۹۷/۰۸/۲۴
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی