هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

چه کارهایی می توانیم انجام دهیم تا از دیر حرف زدن کودک جلوگیری کنیم؟ درمان دیر حرف زدن کودک چیست؟ برای آنکه بدانیم دیر حرف زدن کودک طبیعی است یا نه، باید از روند رشد کلامی کودکان اطلاع داشته باشیم. در واقع نگرانی های مادران با اطلاع از روند رشد کودک یک ساله و رشد کلامی کودک قابل تسهیل است. دیر حرف زدن کودک ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. در بیشتر مواقع جایی برای نگرانی نیست. اما بهتر است شرط احتیاط رعایت شده و در صورتی که مشکلی در حرف زدن بود به مشاوره کودک مراجعه کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه دیر حرف زدن کودکان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

روند طبیعی حرف زدن در کودک

به حرف آمدن کودک سیر صعودی دارد که دانستن آن برای والدین می تواند جالب باشد. در ادامه به این روند طبیعی می پردازیم.

یک تا شش ماهگی: در این سن نوزاد قادر است، صداهای خود خواسته ای را تولید کند مثل غان و غون.

شش تا دوازده ماهگی: در این سن کودک باید بتواند کلماتی مانند "بابا" ، " دد" ، " ماما" را تکرار کند.

ده تا هجده ماهگی: در این سن نوزاد می تواند حدود پنجاه کلمه را بیان کند، در حالیکه قادر به فهم صد و پنجاه کلمه نیز باشد.

هجده ماهگی به بعد: در این سن کودک باید بتواند بین سه تا پنج کلمه ارتباط برقرار کند و جمله بسازد؛ مثلا " بابا رفت ". البته در این سن چون دایره لغاتش محدود است تلگرافی حرف می زنند و در نهایت حرف های کودک تا چهار سالگی به طور کامل فهمیده می شود.

 

نشانه های وجود مشکل احتمالی در حرف زدن کودک

اگر در مورد تکلم فرزندتان نگران هستید با بررسی و مشاهده هر گونه تفاوتی بین روند طبیعی رشد کلامی با آنچه در کودکتان می بینید می توانید سریعا به یک متخصص مراجعه کنید. در صورت مشاهده علائم زیر حتما به متخصص مراجعه نمایید.

  • کودکتان به صدا پاسخ نمی دهد.
  • قادر نیست در همان ماه های اول تولد با تولید صدا منظور خود را برساند.
  • از ایما و اشاره بیش از اندازه استفاده می کند.
  • قبل از دو سالگی در تقلید صدای دیگران مشکل دارد.
  • بعد از دو سالگی تنها می تواند از دیگران تقلید کند اما قادر به تولید کلمات مستقل نیست
  • تن صدایش نامتعارف است (گوش خراش، خشت یا تو دماغی).

 

دلایل دیر حرف زدن کودک

اینکه کودکی هنوز حرف نمی زند و یا دیرتر از همسن های خود شروع به صحبت می کند، دارای دلایل مختلفی است، که برخی از آن ها به شرح زیر هستند:

_معیوب بودن سیستم تکلم کودک مانند وجود مشکل در زبان یا سقف دهان.
_وجود مشکل در مغز که در این حالت ارتباط بین مغز و سیستم کلامی ایجاد نمی شود بنابراین کودک در استفاده از لب، زبان و فک خود برای حرف زدن دچار مشکل است.
_داشتن یک مشکل شنیداری؛ اگر کودکی دچار مشکل گفتاری است حتما باید از نظر شنیداری نیز مورد بررسی قرار گیرد.

_ مشکلات اضطرابی کودک؛ ممکن است اضطراب و استرس در کودکان مانع از طی شدن مراحل رشد کودک بشود. از جمله اختلالات اضطرابی در کودکان عبارتند از؛ اختلال اضطراب اجتماعی کودک، اضطراب جدایی در کودکان و اضطراب فراگیر کودکان.

 

پیشگیری از دیر حرف زدن کودک

از دید متخصصان دیر به حرف آمدن کودک به دلایلی که در بالا به آن ها اشاره کردیم بیشتر ژنتیکی است تا اکتسابی. اما والدین از طرق مختلف که در ادامه مطلب به آن اشاره می کنیم می توانند از عمیق شدن این مشکل جلوگیری کنند.

 

درمان دیر حرف زدن کودک

گفتار درمانی: گفتار درمانگر از طریق انجام یک سری آزمایش ها و بررسی های مقدماتی به شما اطلاع خواهد داد که فرزندتان مشکل دارد یا خیر. اگر تشخیص او بر مبنای مشکل دار بودن فرزندتان باشد از شما می خواهد که با بردن کودک به جلسات گفتار درمانی در تسریع بهبودی او کوشا باشید، همچنین به شما آموزش هایی می دهد که در خانه با کودکتان آن ها را تمرین کنید.

نقش والدین: زمانیکه در گفتار و شنوایی کودک مشکلی وجود داشته باشد مداخله سریع والدین بسیار اهمیت دارد. والدین با روش های مختلف و در خانه می توانند فرآیند به حرف آمدن کودکشان را تسریع کنند، مثلا برایش کتاب بخوانند، با او زیاد حرف بزنند، او را متوجه صداهای پیرامونش بکنند. همچنین والدین با در آغوش گرفتن کودک، بوسیدن و استفاده از راه های کاهش استرس کودکان می توانند میزان اضطراب کودکشان را کاهش دهند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه دیر حرف زدن کودکان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع: علت و درمان دیر حرف زدن کودک

  • ۹۷/۰۸/۳۰
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی