هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

با شروع بلوغ پسران و بروز نشانه های جسمی و جنسی تغییرات و گذر از دوران کودکی آغاز می شود. نوجوان به تبع این تغییرات جسمی، با چالش هایی رو به رو می شود. اطرافیان شاهد نشانه های ظاهری و خود نوجوان علاوه بر آن ها به دلیل شروع تفکر انتزاعی دچار دغدغه های فراوانی می شود. تغییرات شدید در تیپ بدن و اجزای صورت ممکن است برای نوجوان آزار دهنده باشد. همچنین تغییرات شدید در میل و اندام های جنسی می تواند برای نوجوان مسئله باشد. نحوه برخورد با این تغییرات نیازمند آگاهی داشتن از آن هاست. والدین با آگاهی و بردباری در ارتباط با نوجوان شان می توانند به آن ها برای گذار از بحران نوجوانی کمک کنند. نوجوان پسر باید بداند این ویژگی ها و تغییرات طبیعی است و لازم است در مواجهه با آن ها صبورانه و منطقی برخورد کند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تغییرات جسمی و جنسی بلوغ و آموزش نحوه برخورد با آن ها می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره9092305265 تماس بگیرید.

 

بلوغ پسران

تمام سیستم های بدن از تولد در حال رشد هستند اما بلوغ، یک دوره تغییرات ناگهانی بدنی است که پس از چند سال خاموشی رشد بدن شروع می شود. هنگامی که پسران به سن 10 تا 12 سالگی می رسند افزایش هورمون های تولید مثل، این سیستم را برای عملکرد بزرگسالی آماده می کند. افزایش ترشح هورمون های جنسی به طور کلی به عنوان شروع بلوغ شناخته می شود. نهایتا منجر به شروع زندگی جنسی بزرگسالی می شود. اگر نشانه های بلوغ تا 14 سالگی ظاهر نشود، بلوغ دیررس و اگر زودتر از 9 سالگی اتفاق بیافتد بلوغ زودرس تشخیص داده می شود.

یکی از جنبه های مهم بلوغ پسران، بلوغ جنسی و جسمی است. به دلیل مقایسه فراوان نشانه های بلوغ پسران در گروه همسالان از اهمیت بالایی برای نوجوان برخوردار است.

 

جنبه های مختلف رشد جسمی

از زمانی شروع بلوغ تمام اعضای داخلی و خارجی بدن تحت تاثیر هورمون ها قرار می گیرند. البته ذکر این نکته لازم است که سن شروع بلوغ و نشانه های آن بر اساس شرایط تغذیه، شرایط روحی و روانی، بافت فرهنگی و اجتماعی و شرایط جغرافیایی متفاوت است. تغییرات هورمونی و تغییرات بدنی را ادامه توضیح می دهیم.

 

تغییرات هورمونی در بلوغ

هنگامی که هیپوتالاموس بالغ می شود، تولید و ترشح یک هورمون به نام گونادوتراپین آغاز می شود. سپس این هورمون قسمت دیگری از مغز که غده هیپوفیز باشد را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود دو هورمون حیاتی برای عملکرد طبیعی تولید مثل را ترشح کند. یکی هورمون رشد ( LH ) و دیگری هورمون محرک فولیکول ( FSH ) می باشد. سپس این هورمون ها سلول های درون بیضه ها را تحریک کرده و باعث بزرگ شدن آن ها می شود. بزرگ شدن بیضه ها اولین نشانهبلوغ پسران است که از حدود 9ونیم تا 13ونیم سالگی باید شروع شود.

LH و FSH روی سلول های بیضه تاثیر گذاشته و باعث تولید تستوسترون و پروتئین مربوط با آندروژن می شوند. آندروژن به افزایش سطح تستوسترون در بیضه ها کمک می کند. تستوسترون هورمونی پر اهمیت در تغییرات جسمی و جنسی مرتبط با بلوغ است. با این حال FSH باید به مقدار کافی در تستوسترون وجود داشته باشد تا اثرات آن مشخص شود.

علاوه بر افزایش اندازه بیضه ها، تستوسترون باعث ایجاد تغییرات دیگری در بدن پسر می شود که با بلوغ همراه است.

 

تغییرات بدنی در طول بلوغ

تستوسترون ویژگی های کلی بدن مردانه را ایجاد می کند و باعث تغییراتی در اندام های جنسی و همچنین ویژگی های جنسی ثانویه در پسران می شود. 

تغییرات در آلت تناسلی، کیسه بیضه و بیضه ها:

این سه عضو در سن 20 سالگی تقریبا تا 8 برابر رشد می کند. مجراهای داخلی و غدد سیستم تولید مثل نیز در طول بلوغ افزایش می یابد. پسران اغلب نعوظ یا سفت شدن آلت تناسلی خود را تجربه می کنند. همچنین خروج غیرارادی اسپرم در طول خواب که اغلب با رویاهای جنسی همراه است اتفاق می افتد. نخستین انزال در 12 تا 16 سالگی اتفاق می افتد.

این فرایندها میزان میل جنسی را شدیدا افزایش می دهد. در صورت عدم تخلیه مناسب، این انرژی باعث افزایش میزانخود ارضایی مردان و اعتیاد به آن می شود که می تواند در آینده عملکرد جنسی فرد را مختل کند.

تغییرات در رشد موها:

مو در اطراف گوش، زیر بغل و صورت رشد می کند. موهای اطراف ناحیه شکم به طور کلی گسترش می یابد که گاهی به ناحیه زیر شکم نیز می رسد. مو در قفسه سینه بیشتر می شود و در مناطق دیگر مانند کمر و شانه ها هم منتشر می شود. موهای دست و پا بیشتر شده و موهای اطراف آلت تناسلی نیز رشد می کند.

تغییرات صدا:

حنجره پسران در دوران بلوغ بزرگ شده و رشد می کند. در ابتدا صدای ترک خوردن که به صدای خروسی معروف است اتفاق می افتد اما به تدریج به صدای مردانه عمیق تر تبدیل می شود.

تغییرات در پوست:

پوست در سراسر بدن ضخیم تر می شود. غدد سبابه یا چربی دار در پوست مقدار زیادی ماده سبوم (sebum) را ترشح می کند که این ماده روغنی و چرب، باعث براق شدن مو و جلوگیری از خشک شدن پوست می شود. دلیل بسیاری از جوش های صورت و بدن در دوران بلوغ همین تغییرات پوستی است. جوش ها یکی از رایج ترین ویژگی های بلوغ پسران است. بدن با این میزان بالای تستوسترون در طول سالها سازگار می شود، و به تدریج جوش ها از بین می رود.

تغییرات در رشد عضلات:

جرم ها و توده های عضلانی افزایش پیدا می کند. عضلات در مردان حدود 50 درصد بیشتر از زنان رشد پیدا می کند. در صورتی که در دختران میزان چربی بدن افزایش پیدا می کند. افزایش پروتئین نیز در قسمت های غیر عضلانی بدن دیده می شود.

تغییرات استخوان ها:

رشد استخوان ها به طور قابل ملاحظه ای با افزایش میزان تستوسترون ضخیم تر می شوند. مقدار کلی استخوان ها افزایش می یابد. همچنین باعث باریک تر و دراز تر شدن استخوان لگن می شود. به طوری که شکلی شبیه قیف را ایجاد می کند، در صورتی که در زنان شکل تخم مرغی در می آید تا برای باروری مناسب شود. همین تغییرات در استخوان بندی و بافت عضلانی باعث افزایش شدید قد و وزن می شود.

تغییرات در اندام های خارجی:

در پسران ابتدا اعضای داخلی صورت مثل دماغ و لب ها و بعد کل صورت رشد می کند. همچنین دست ها و پاها زودتر از بدن رشد می کند. به همین دلیل است که شکل ظاهری بدن و صورت در دوران بلوغ ناموزون است و بسیاری از پسران از این شکل ظاهری خود بسیار ناراحت می شوند.

تغییرات در اندام های داخلی:

همزمان با بلوغ رشد حجم مغز نیز شروع می شود. افزایش کارکرد سلول های عصبی و حجم مغز باعث رشد تفکر انتزاعی و دیگر مسائل روانشناختی می شود. همچنین با رشد حجم و ظرفیت شش ها و قلب، ضربان قلب کاهش پیدا کرده و تنفس کوتاه تر و عمیق تر می شود. بقیه اعضای داخلی بدن مثل کلیه ها، معده و روده نیز به همان نسبت رشد می کند.

تغییرات در خون:

تستوسترون تولید گلبول های قرمز خون را افزایش می دهد. به همین دلیل مقدار و نسبت گلبول های قرمز خون در مردان بیشتر از زنان است.

تغییرات در میل جنسی:

تستوسترون باعث بیداری غریزه و میل جنسی می شود. علاوه بر این، بسیاری از تغییرات روان شناختی در دوران بلوغ اتفاق می افتد. در دوران بلوغ تغییرات ذهنی و خلق خوی فرد اتفاق می افتد.

 

سخن آخر

نیاز است خانواده برای تسهیل گذر از دوران بلوغ با تغییراتی جسمی و جنسی پسران آشنا باشد. رفتار صحیح با نوجوان در دوران بلوغ به نوجوان و خانواده کمک می کند تا تنش های کمتری داشته باشند. نوجوانانی که دارای یک پیش آگاهی از این تغییرات هستند بهتر می توانند با چالش های دوران نوجوانی کنار بیایند. تربیت جنسی و دریافت مشاوره روانشناسیبرای حل تعارضات و تصمیم گیری های دوران نوجوانی که آینده نوجوان را تعیین می کند حایز اهمیت است.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تغییرات جسمی و جنسی بلوغ و آموزش نحوه برخورد با آن ها می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع بلوغ جسمی و جنسی در پسران

  • ۹۷/۰۹/۰۱
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی