هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

با شروع بلوغ تغییرات جسمانی و روانی دوران نوجوانی آغاز می شود. بلوغ جنسی دختران تغییراتی را در اندام های جنسی ایجاد می کند. دختران پس از بلوغ جنسی توانایی تولید مثل پیدا خواهند کرد. با ترشح هورمون های جنسی اندام های جنسی شروع به رشد کرده و صفات ثانویه جنسی ظاهر می شوند. این تغییرات ظاهری و درونی چالش هایی را برای دختران به همراه دارد. در این سنین دختران تمایل به ارتباط با جنس مخالف وابستگی احساسی زیاد می شود. با توجه به نقش فرهنگ، بلوغ جنسی و تمایلات همراه با آن، نگرانی ها در نوجوان و والدین افزایش می یابد. آگاهی از این تغییرات به خانواده ها کمک می کند تا در این دوران حساس همراه نوجوان بوده و در این راه او را یاری دهند. در این مقاله به بررسیبلوغ جنسی دختران می پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه بلوغ جنسی دختران می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

بلوغ جنسی دختران

بلوغ جنسی دختران، مرحله ای از رشد است که با انتقال فرد از کودکی به بزرگسالی همراه می باشد. فرد در این دوره از بلوغ، توانایی تولید مثل پیدا می کند و تمام صفات جنسی ثانویه به رشد کامل خود می رسند. در دختران بعد از بالغ شدن غده هیپوفیز توسط هورمون هایی دستور تولید هورمون های زنانه (استروژن و پروژسترون) را به تخمدان ها می دهد. این هورمون‌ها باعث ایجاد تغییرات فیزیکی از جمله رشد سینه ها، باسن و رشد موهای ناحیه تناسلی و زیر بغل می گردند و به دنبال آن، تخمک گذاری و  قاعدگی را تحریک می‌کنند. در واقع در بلوغ جنسی تغییرات به غدد و اندام های جنسی مرتبط می باشد و به همین دلیل بلوغ جنسی دختران، باعث ایجاد آمادگی و توانایی رابطه جنسی، میل جنسی و تولید مثل می شود.

 

صفات ثانویه جنسی در دختران

صفات اولیه جنسی همان ویژگی هایی جسمانی است که از همان ابتدای تولد کودک دختر را از پسر متمایز می کند. صفات ثانویه جنسی در دختران ویژگی های زنانه است که انتظار می رود بعد از بلوغ، زنان آن ها را دارا باشند. که عبارتند از:

  • قاعدگی
  • رشد سینه ها
  • رویش مو در ناحیه تناسلی
  • رویش موی زیر بغل
  • افزایش توزیع چربی در بدن

 

بلوغ غده آدرنال

غده آدرنال مسئول تولید هورمون ها جنسی (استروژن و پروژسترون) می باشد.در طی بلوغ غده هیپوفیز با تاثیر بر غده آدرنال و تیروئید هورمون هایی ترشح می کنند که منجر به تغییرات گوناگونی در بدن به هنگام بلوغ می گردند. تمایل جنسی اولیه نسبت به دیگران ممکن است به واسطه غده آدرنال ایجاد گردد. با ترشح هورمون های جنسی رشد موهای زیر بغل و ناحیه تناسلی در دختران شروع می شود.

توجه: اگر ترشح آندروژن های قشر آدرنال در دختران بیشتر از حد طبیعی باشد صفات ثانویه جنسی مانند پرمویی، کاهش رشد سینه ها و بزرگ شدن کلیتوریس دیده می شود که به این اختلال سندروم آدرنوژنیتال می گویند.

 

رشد اندام های جنسی در نتیجه بلوغ جنسی

به طور کلی اولین مرحله بلوغ جنسی در دختران رشد سینه ها است. در برخی از دختران رشد مو در ناحیه تناسلی زودتر از رشد سینه ها اتفاق می افتد. رشد سینه ها در چند مرحله انجام می شود. در مرحله جوانه زدن، حلقه دور نوک سینه ها بزرگتر می شود و سپس سینه ها و نوک آن ها به صورت یک برآمدگی بالا می آید و این حلقه و نوک سینه ها بالاتر از سطح سینه ها قرار می گیرند. در مراحل نهایی حلقه دور نوک سینه ها همسطح با آن می شود و فقط نوک سینه ها بالا می آید.

بلوغ تغییرات داخلی مهمی در دختران ایجاد می کند تا قابلیت تولید مثل در آن ها ایجاد شود. این تغییرات شامل رشد رحم، مهبل و دیگر قسمت های مربوط به تولید مثل است. معمولا مرحله رشد سریع در طول مراحل اولیه و میانی رشد سینه ها و موی ناحیه تناسلی اتفاق می افتد و این مرحله نشان دهنده اوج یک سری تغییرات هورمونی طولانی است.

 

تغییرات جسمانی ناشی از بلوغ جنسی دختران

شروع قاعدگی:

قاعدگی از دیگر نشانه های بلوغ در دختران است. حدود دو سال بعد از آغاز بلوغ، دختران معمولا اولین دوره قاعدگی را تجربه کرده و قدرت باروری پیدا می کنند. خونریزی ماهانه معمولا در سنین 9 تا 16 سالگی اتفاق می افتد. دختران در این زمان علاوه بر رعایت بهداشت فردی باید تغذیه مناسبی هم داشته باشند. به طور کلی توانایی تولید مثل تا چند سال بعد از اولین قاعدگی ایجاد نمی شود و تخمک گذاری منظم حدودا دو سال بعد اتفاق می افتد. برخلاف پسرها، دختران قبل از این که به باروری برسند از لحاظ جسمانی به نظر بالغ می رسند.

ترشحات واژن:

در طی دوران بلوغ، ترشحاتی به رنگ زرد یا سفید از واژن دیده می‌شود. این ترشحات طبیعی در واقع مهبل را تمیز و مرطوب نگه می‌دارد و در پیشگیری از عفونت واژن موثر است. رنگ، مقدار و حالت ترشحات مهبل در دوران قبل و بعد از عادت ماهیانه تغییر می‌کند، این موضوع کاملا طبیعی است،

 

سخن آخر:

عدم وجود آموزش کافی در زمینه مسائل جنسی با افزایش ناهنجاری های اجتماعی و انحرافات اخلاقی همراه است. آموزش مسائل مربوط به بلوغ و مسائل جنسی از موضوعاتی است که والدین همیشه نسبت به آن ابراز نگرانی می کنند. در این میان مادران نقش اصلی در تربیت جنسی دختران خود دارند. آموزش این مسائل به نوجوان باعث می شود که آن ها بتوانند میل جنسی و غریزه خود را به درستی هدایت کنند. آموزش باید در زمان مناسب انجام شود و بهتر است  قبل از بلوغ ارائه شود تا نوجوان فرصت کافی برای آشنایی با علائم بلوغ داشته باشند و بتوانند با آرامش بیشتری این مرحله را سپری کند. رفتار صحیح والدین در سن بلوغ اهمیت ویژه ای پیدا می کند. مشاوره خانواده به نوجوان و والدین کمک می کند تا تعارضات ناشی از بحران نوجوانی را راحت تر پشت سر بگذارند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه بلوغ جنسی دختران می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع بلوغ جنسی در دختران

  • ۹۷/۰۹/۰۱
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی