هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

شاید همه ما شب های زیادی را بیدار مانده باشیم، اما اینکه بخواهیم بخوابیم و نتوانیم بسیار برای ما آسیب زا بوده است. بی خوابی مشکل شایعی است و خیلی از انسان ها درگیر آن هستند اما با اراده ی خود و تعهد به برنامه های درمانی، این مسئله را برطرف کرده و به زندگی عادی خود برگشته اند. مشکل بی خوابی کاملا قابل حل است اما لازم است اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشیم و با متخصصین این زمینه مشورت کنیم. در این مطلب  اصلی ترین دلایل بی خوابی را بیان کرده ایم و اطلاعاتی که لازم است درباره این مسئله بدانید را شرح داده ایم. 


برای دریافت مشاوره در زمینه درمان بی خوابی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

بی خوابی چیست؟

بی خوابی یکی از انواع اختلالات خواب است که در بسیاری از افراد دیده می شود. بی خوابی وجود مشکل یا اختلال در به خواب رفتن است، حتی وقتی که شرایط محیطی و زمانی کاملا مساعد است. افراد دچار بی خوابی معمولا در صورت خوابیدن، از خواب خود راضی نیستند و پس از بیدار شدن احساس خستگی می کنند. کم بودن انرژی، تمرکز دشوار، اختلالات خلقی و کاهش عملکرد تحصیلی و شغلی برخی دیگر از نشانه های بی خوابی است.

 

انواع بی خوابی

بی خوابی شامل طیف گسترده ای از اختلالات خواب مثل عدم کیفیت خواب یا کمبود خواب است. بی خوابی معمولا به سه نوع تقسیم می شود:

بی خوابی گذرا: زمانی رخ می دهد که نشانه های بی خوابی به مدت سه شب بروز کند.

بی خوابی حاد: بی خوابی کوتاه مدت نیز نامیده می شود و علائم بی خوابی برای چند هفته ادامه دارد.

بی خوابی مزمن: این نوع بی خوابی برای ماه ها و گاهی سالها طول می کشد. در واقع، این نوع بی خوابی یکی از عوارض مشکلات اساسی دیگر است.

 

دلایل بی خوابی

بی خوابی می تواند به علت بیماری های روانی و جسمانی، عادت های ناسالم خواب، مصرف برخی از دارو ها یا مواد مخدر و برخی از عوامل بیولوژیکی باشد. مغز دارای یک چرخه خواب و یک چرخه بیداری است که همیشه یکی از آنها خاموش است. بی خوابی می تواند به علت ناتوانی یا اختلال مغز در خاموش کردن چرخه بیداری و روشن کردن چرخه خواب باشد.

برخی از شرایط پزشکی یا اختلالات جسمانی که منجر به بی خوابی می شوند شامل:

آلرژی بینی / سینوس

مشکلات معده مثل رفلکس معده

مشکلات غدد درون ریز مانند پرکاری تیروئید
آرتروز

آسم

مشکلات اعصاب مثل بیماری پارکینسون

دردهای مزمن

کمر درد

داروهایی مانند دارو های آلرژی و سرماخوردگی های عمومی، فشار خون بالا، بیماری های قلبی، کنترل بارداری، آسم و ضد افسردگی می توانند باعث بی خوابی شوند.

علاوه بر این ها بی خوابی ممکن است نشانه ای از اختلالات پایه ای خواب باشد. به عنوان مثال سندروم پاهای بی قرار یکی از اصلی ترین این اختلالات است که در آن فرد یک حس ناخوشایند در مورد نیاز به حرکت پاهای خود دارد.

آپنه خواب یا وقفه تنفسی هنگام خواب نیز یگی دیگر از دلایل اختلال بی خوابی است. طی این اتفاق، در تمام یا یک قسمت از راه های تنفسی فرد در طول خواب مانعی ایجاد می شود و منجر به توقف تنفس و کاهش میزان اکسیژن می شود. این مورد باعث می شود فرد در طول خواب به مدت کوتاه اما بار ها و بار ها از خواب بیدار شود و به مرور زمان دچار مشکل بی خوابی می شوند.

بی خوابی و افسردگی:

درگیری های روانی می تواند باعث ایجاد مشکل در خوابیدن بشود. بی خوابی خود باعث ایجاد تغییراتی در خلق شده و تغیراتی در هورمون ها به وجود آورد که می تواند هم باعث اختلالات روانی هم بی خوابی شود.

مشکلات خواب ممکن است نشانه افسردگی باشد و خطر بی خوابی در بیماران مبتلا به اختلالات افسردگی بسیار بالاست. همچنین بی خوابی خود می تواند باعث تشدید افسردگی شود. در واقع علائم افسردگی و بی خوابی مشترک است، ( از دست دادن علاقه و انگیزه، احساس غم و ... ) اما بدون در نظر گرفتن اینکه کدام اول رخ داده هر دو قابل درمان است.

بی خوابی و اضطراب:

اکثر بزرگسالان خواب کمتری دارند زیرا احساس ناراحتی یا اضطراب می کنند. اما برای برخی از آن ها الگوی دیگری است که به طور منظم خواب را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم اضطراب که می تواند باعث بی خوابی بشود شامل:

تنش و درگیری روانی

درگیری شدید در مورد وقایع گذشته

نگرانی بیش از حد در مورد رویداد های آینده

احساس غرق شدن در وظایف و مسئولیت ها

احساس کلی بالارفتن میزان تحریک بدن

اضطراب و بی خوابی می توانند همدیگر را تغذیه کنند و تبدیل به یک چرخه شوند که باید از طریق درمان این چرخه و این زنجیره قطع شود. تکنیک های شناختی و ذهنی خاصی وجود دارد که می تواند توسط روان شناس به شما آموزش داده شود و به کاهش اضطراب کمک کند.

بی خوابی و سبک زندگی:

بی خوابی می تواند توسط رفتار ها و الگو های خواب مخرب شما تحریک شود. در واقع عادات ناسالم خواب می تواند خود به وجود آورنده بی خوابی باشد.

برخی از عادت خاص خواب که می تواند منجر به بی خوابی شود:

شما ممکن است عصر ها در خانه کار کنید. این می تواند برای ساعت زیستی شما مشکل ایجاد کند و شما از اینکه به خواب بروید وقتی کلی کار عقب مانده دارید احساس اضطراب داشته باشید. همچنین نور صفحه موبایل یا کامپیوتر شما هنگام خواب به مغزتان فرمان بیدار باش می دهد و به خواب رفتن شما را سخت می کند.

خواب بعد از ظهر، حتی خیلی کوتاه می تواند در بی خوابی شما موثر باشد. خواب عصرانه برای خیلی ها می تواند مفید باشد، اما برای بعضی ها باعث دشوار شدن خواب در شب می شود.

گاهی شما برای جبران کم خوابی خود وقتی از خواب بیدار می شوید دوباره می خوابید. این مسئله ساعت بدن شما را گمراه می کند و ممکن است در بخواب رفتن های بعدی شما اختلال ایجاد کند.

خوابیدن در ساعت های غیر سنتی و غیر معمول ساعت بدن شما را به هم می ریزد. اگر عادت کردید روز بخوابید، عادت خود را تغییر دهید و اگر مجبورید شب را بیدار باشید، سعی کنید به صورت دوره ای این کار را انجام دهید و به آن عادت نکنید.

برخی اوقات بی خوابی از یک اتفاق بد شروع می شود اما به مدت طولانی ادامه پیدا می کند. مثلا بعد از یک خبر بد یک یا دوشب نمی توانید بخوابید، اگر شروع به انجام عادات ناخوشایند مثل سیگار کشیدن یا مصرف الکل کنید، بی خوابی ممکن است ادامه یابد و به یک مشکل جدی تر تبدیل شود.

هنگامی که از این قبیل اتفاقات می افتد با افکاری مثل من هرگز نمی توانم بخوابم و از این دست، خود را آشفته نکنید و این افکار را به الگو و عادت تبدیل نکنید.

بی خوابی و تغذیه:

برخی از الگو های تغذیه می تواند به بی خوابی کمک کند. اگر نمی توانید بخوابید موارد زیر را بررسی کنید:

کافئین: یک ماده محرک است که در چای، قهوه و نوشابه یافت می شود. اکثر مردم قدرت هوشیاری آن را می فهمند. کافئین در حد اعتدال خوب است اما مصرف بیش از حد آن می تواند باعث بی خوابی شود. کافئین می تواند به مدت 8 ساعت در بدن شما باقی بماند، پس اگر بی خوابی دارید مصرف آن را کنترل کنید.

نیکوتین: نیکوتین نیز یک ماده محرک است اما باعث بی خوابی می شود. استعمال سیگار و قلیان می تواند به شدت به خواب شما لطمه می زند. اگر مشکل بی خوابی دارید سریعا به فکر ترک سیگار و دخانیات باشید.

وعده های غذایی سنگین: خوردن غذا های چرب و حجم بالای شام، می تواند خواب شما را مختل کند. هنگامی که شما بیش از حد شام بخورید، بدن شما برای هضم آن نیاز به تحرک بالایی دارد و استراحت برای شما دشوار می شود. همچنین غذا های تند می تواند باعث سوزش قلب و حتی سکته شما در خواب می شود.

بی خوابی و مغز:

در برخی موارد، ناخوشی ممکن است ناشی از انتقال دهنده های عصبی دخیل در خواب و بیداری در مغز باشد. تعداد زیادی نقص عملکرد فعالیت های شیمیایی در مغز هست که با خواب شما در ارتباط است و می تواند توضیح دهد که چرا برخی از افراد بدون داشتن علت مشخص و قابل شناسایی و حتی با سبک زندگی سالم، دچار مشکل بی خوابی هستند. این مورد با مشورت های پزشکی و برخی از آزمایشات قابل بررسی است، اما احتمال و گزینه آخر است.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان بی خوابی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع :  دلایل بی خوابی | علت بی خوابی چیست؟

  • ۹۷/۰۹/۰۵
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی