هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

طبق تحقیقات 70 درصد سیگاری‌ها تمایل به ترک سیگار دارند. اما چرا همه مصرف کنندگان اقدام به ترک نمی‌کنند و تنها بین 6 تا 30درصد افرادی که اقدام به ترک می کنند، موفق به ترک طولانی‌مدت می‌شوند. اعتیاد به مصرف سیگار مشکلی قابل درمان اما سختی است. برای آنکه در ترک سیگار موفق شوید، به عوامل زیادی باید توجه کنید، همه جوانب را باید بسنجید. حتی ممکن است در این راه چندین بار شکست بخورید اما بالاخره راه پیروزی را پیدا می کنید. اگر هنوز تصمیم به ترک نگرفتید و یا بعد از چند با تلاش شکست خورده اید، بهتر است ادامه این مقاله را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک سیگار می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

چرا سیگار را ترک کنم؟

مهمترین قدم در ترک سیگار اولین قدم آن است. اگر بتوانید تصمیم بگیرید که می خواهید ترک کنید یا نه، بلندترین قدم برای ترک را برداشته اید. اهمیت این مرحله در روزهای پیش روی شما که سختی ترک و مقابله با وسوسه به سراغتان می‌آید، خود را نشان می‌دهد. برای این که از تصمیم درست آگاه شوید و انگیزه خودتان برای ترک سیگار را پیدا کنید به چند راهکار اشاره می کنیم:

مزایا و معایب مصرف و ترک سیگار:

می‌توانید جدولی بسازید شامل چهار قسمت که مزایا و معایب ترک و مزایا و معایب مصرف را به شما نشان می‌دهند. ما در این قسمت می‌خواهیم سیگار کشیدن و یا نکشیدن را به صورت بی‌طرفانه باهم مقایسه کنیم. مثلا از معایب مصرف سیگار می‌نویسید که احتمال دارد باعث سرطان شود، عمر شما را کوتاه می‌کند. بیماری قلبی و تنفسی را برای شما به وجود می‌آورد، زیبایی ظاهر پوست و لبها و دندانهایتان را کم می‌کند، بوی نامطبوعش اطرافیانتان را آزار می‌دهد، اعتراض اعضای خانواده و شاید دوستانتان را به همراه دارد. امکان ورزش و فعالیت بدنی را به خاطر تنگی نفس از شما می‌گیرد و آثار دیگر که ممکن از مختص شما باشد.

مزایای مصرف آن می‌تواند این باشد که شما را آرام می‌کند یا باعث افزایش تمرکز در کارهایتان می‌شود. حالا اگر ترک کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ مزیت آن این است که می‌توانید از خیلی از بیماری‌ها پیش‌گیری کنید، تایید اطرافیان و خانواده را داشته باشید و با انرژی و توان بیشتر به فعالیت و ورزش بپردازید. اما ترک هم قطعا سختی‌هایی دارد، شما در مواقع اضطراب و عصبانیت باید به دنبال راه دیگری به جز سیگار باشید و یا در تمرکزتان ممکن است دچار مشکل شوید. بعد از آن موقت یا دائمی بودن هرکدام از معایب و مزایا را مشخص کنید و برای هرکدام یک درجه اهمیت از 0 تا 100 مشخص کنید. در آخر که جدولتان را کامل کردید تصمیم خود را بگیرید. توجه کنید که وزن کدام کفه بیشتر از دیگری است.

چیزهایی را که به دست می‌آورید مرور کنید:

اگر تصمیم نهایی آن شد که سیگار را ترک کنید، لیستی از مزایای ترک و معایب مصرف تهیه کنید و آن را هرروز برای خود مرور کنید. این روش شما را در روبرو شدن با وسوسه و سختی‌های ترک کمک می‌کند. راه دیگر آن است که اهداف و ارزش‌های خود را در زندگی بنویسید. به این سوال پاسخ دهید که آیا سیگار کشیدن به اهداف و ارزش‌های شما کمک می‌کند یا ترک کردن آن. مثلا اگر ارزش شما داشتن خانواده‌ای سالم و شاد است کدام انتخاب، شما را به این هدف نزدیک می‌کند.

 

اصلا می‌توانم سیگار را ترک کنم؟

باید توجه داشته باشید که ترک هر نوع اعتیاد روانی کاری دشوار است. اعتیاد بیماری برگشت‌کننده‌ای است و نیاز به مراقبت و استفاده از کمک‌های روان‌شناختی به صورت بلندمدت دارد. اما این را هم فراموش نکنید که افراد بسیاری به وسیله همین روش‌های درمانی و با کمک گرفتن از متخصصین توانسته‌اند برای مدت طولانی و یا همیشه سیگار را کنار بگذارند. پس اگر آن‌ها توانستند شما هم می‌توانید، اگر روش مناسب خود را پیدا کنید، پس می توانید موفق شوید.

 

برای ترک سیگار چه کنم؟

برای ترک سیگار روش‌های درمانی جسمی و غیر جسمی فراوانی وجود دارد، از انواع داروهای شیمیایی و گیاهی، روش‌های تغذیه و ورزش تا روش‌های روانشناختی و گروه‌های خودیاری برای ترک سیگار استفاده می شود. اما روش مناسب برای شما به شرایط بدنی شما مانند سن و مقدار دوز مصرفتان و شرایط روحی و شخصیتی شما بستگی دارد. پس برای انتخاب روش کمی صبر به خرج دهید. شاید مجبور باشیم با آزمون و خطا روش مناسب خودمان را پیدا کنیم. توجه کنید که برای انتخاب بهترین روش ترک از یک متخصص مانند روان‌شناس یا روان‌پزشک هم مشورت بگیرید. برای ترک موفق دریافت مشاوره ترک اعتیاد ضرورت دارد.

 

روش‌های ترک جسمانی سیگار

نیکوتین اما بدون سیگار:

درمان جایگزینی نیکوتین (NRT) یکی از روش‌های جسمی ترک سیگار به وسیله استفاده از نیکوتین با راه‌هایی به جز سیگار است. به نحوی می‌توان گفت این روش ساده‌ترین راه است. زیرا شما ماده نیکوتین را که ماده اصلی اعتیادآور سیگار برای شما است را از بدن خود نمی‌گیرید و تنها از شر دود سیگار خلاص می‌شوید. چسب‌ها، آدامس‌ها و اسپری‌های نیکوتین از محصولاتی هستند که در بازار برای این منظور وجود دارند.

داروها:

روش دیگر استفاده از داروهایی مانند بوپروپیون و وارنیکلین است که پزشکان متخصص برای ترک سیگار تجویز می‌کنند. این داروها با تاثیری که روی مغز شما می‌گذارند وسوسه مصرف سیگار را کم کرده و حتی از لذت دوباره مصرف کردن آن نیز جلوگیری می‌کنند. اما بدیهی است که استفاده خودسرانه از داروها بدون نظر پزشک قرار نیست به شما کمک کند. استفاده از داروهای گیاهی هم امروزه زیاد تبلیغ می‌شود اما به خاطر نبودن تحقیقات علمی کافی در مورد آن‌ها و نداشتن استانداردهای خاص چندان قابل اعتماد نیستند و حتی ممکن است برای شما خطرناک باشند.

 

روش‌های روانی و اجتماعی ترک سیگار

ترک ناگهانی یا تدریجی؟

بوقلمون سرد روشی است که در آن شما به یکباره و در تاریخی مشخص به طور کامل سیگار را کنار می‌گذارید. استفاده از این روش و یا ترک تدریجی سیگار به جنبه‌های روانی و شخصیتی شما بستگی دارد که برای آشنایی بیشتر با آن باید با متخصصان بهداشت روان مشورت کنید.

تکنیک‌های روان‌شناختی:

درمان‌های روانشناختی مدونی برای ترک سیگار و دیگر مواد اعتیادآور طراحی شده‌اند که همه بر مبنای تحقیقات علمی استوار هستند. اکثر این برنامه‌ها روش‌ها و تکنیک‌های مشابهی دارند. مثلا یکی از این تکنیک‌ها کنترل محرک است. شما مطمئنا بعد از ترک مصرف سیگار دچار وسوسه می‌شوید. اما این وسوسهبی دلیل نیست، بلکه یک محرک بیرونی یا درونی وجود دارد که وسوسه را در شما راه می‌اندازد.

روانشناسان به این محرک‌ها راه‌انداز می‌گویند، در این تکنیک شما باید راه‌اندازهای خود را شناسایی کنید و قبل از آن که وسوسه شما را راه بیاندازند آن‌ها کنترل کنید.

روش دیگر از تکنیک‌های روان‌شناختی جایگزین کردن پاسخ است. برخی مواقع راه اندازها قابل کنترل نیستند، اما می‌توانید در این مواقع رفتار دیگری را به جای سیگار کشیدن بعد از این راه‌اندازها انجام دهید، تا بدن شما این رفتار را کم کم جایگزین سیگار کشیدن کند. آدامس جویدن، نوشیدن مایعات، تنفس عمیق، آرمیدگی عضلانی و یا ورزش کردن می‌تواند در این مواقع پاسخ‌گو باشد. دیگر روش‌های روانشناختی مانند ذهن آگاهی و بیوفیدبک و آموزش به خانواده و دوستان برای همراهی در برنامه ترک نیز برای قطع مصرف سیگار استفاده می‌شوند.

گروه‌های خودیاری:

شناخته‌شده‌ترین گروه‌های خودیاری گروه‌های دوازده قدمی هستند. این گروه ها از افرادی تشکیل شده که همه عادت رفتاری مشترکی داشته و توانسته‌اند در این گروه‌ها عادت خود را ترک کنند. گروه‌های دوازده قدمی برای مصرف الکل، مخدرها، پرخوری و موارد دیگر وجود دارد که در ایران NA یا گروه مخدری‌های گمنام از همه معروف‌تر است. برای نیکوتینی‌ها نیز در ایران گروه دوازده قدمی مخصوصی به نام NicA وجود دارد. عضویت در این گروه‌ها می‌تواند به تداوم ترک مصرف شما کمک کند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک سیگار می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : ترک سیگار | روش های ترک سیگا

  • ۹۷/۰۹/۰۸
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی