هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

زنان امروزی بیش از پیش استقلال مالی دارند. اما خانواده ها و مردان زیادی با استقلال مالی زن ها مخالفت دارند، چرا که اشتغال زنان در بسیاری از مواقع باعث بر هم خوردن نظم موجود در خانواده می شود. با ورود هر چه بیشتر زنان به دانشگاه و تخصصی شدن مشاغل، علاقه زنان نیز برای ورود به کار بیشتر شده است. شاید استقلال مالی زنان در نگاه اول امری مثبت به چشم آید، اما هر تغییری اگر به درستی انجام نشود، مشکلاتی را برای افراد آن جامعه به همراه خواهد داشت. از طرف دیگر کار کردن در خارج از منزل تنها مختص آقایان نیست، و زنان هم می توانند از مزایای آن بهره مند شوند، قبول این موضوع اولین قدم برای تحقق حقوق زنان است. در این مقاله درباره جوانب مختلف استقلال مالی زن ها صحبت خواهیم کرد. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه استقلال مالی زن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

استقلال مالی زن 

استقلال مالی زن ها به معنای شاغل بودن خانم و یا داشتن منبع درآمدی است که به صورت مداوم کسب می شود. زنان دارای استقلال مالی، نسبت به دیگر زنان از آزادی عمل بیشتری برخوردارند. امروزه به دلیل تغییرات عمده شیوه زندگی، زنان در کارهای تخصصی تری مانند پزشکی، مهندسی، مشاوره و... اشتغال دارند. در حالی که در طول تاریخ اغلب زنان، مشاغلی پایین تر از مردان داشته اند، قدرت تاثیر گذاری زنان امروز در سطح وسیع تری مشاهده می شود. به طوری که زنان امروزی در سیاست، اقتصاد، و تصمیم گیری های مهم کشوری نیز نقش ایفا می کنند. تغییر الگو نقش زنان در جامعه تاثیرات فراوانی بر زندگی مشترک و بخش های زندگی شخصی آن ها می گذارد. 

 

پیامد مثبت استقلال مالی زن

استقلال مالی زن ها چه برای خود آن ها و چه برای خانواده آن ها مزایایی به همراه داشته است. تفاوت زنان دارای استقلال مالی به طور واضح در برخی زمینه ها به چشم می خورد. در اینجا به برخی از تفاوت های زنان مستقل پرداخته ایم:

احساس رضایت درونی

مسلم است که پول و کسب درآمد در درجه اول برای هر شخصی خوشایند و رضایت بخش است. زنان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. رضایت درونی از کار و پولی که بابت آن دریافت می کنید بزرگترین و ارزشمندترین بخش از زندگی شغلی زن محسوب می شود. در واقع رضایت درونی زمانی بیشتر می شود که زن احساس کند، کارآمد بوده و از مهارت هایش می تواند در جهت تامین نیازهایش استفاده کند.

بالا رفتن اعتماد به نفس

زمانی که زن از نظر مالی مستقل باشد، دارای اعتماد به نفس بالاتری خواهد بود. وقتی که کسب درآمد می کنید خیال تان از بابت پرداخت اقساط و خرج و مخارج پایان ماه و .. راحت است. راحت تر می توانید خرید کنید و این مسئله می تواند به شما انرژی زیادی برای ادامه راه بدهد.

اجتماعی شدن و معاشرت بیشتر

حضور در اجتماع در بهبود کیفیت روابط بین فردی شما کمک می کند. ارتباط و معاشرت با افراد مختلف، به اشتراک گذاشتن تجربیات و روزمرگی و دیگر چالش هایی که در محل کار ایجاد می شود، در بهبود روابط بین فردی زنان موثر است.

کمک به اقتصاد خانواده

استقلال مالی زنان باعث می شود آن ها نیز سختی پول درآوردن را بدانند. در خرج کردن پول حساسیت بیشتری به خرج داده و به رشد اقتصادی خانواده کمک کنند. استقلال آن ها باعث می شود نگاه واقعی تری به مخارج خانه داشته و در زمان مشکلات حامی اعضای خانواده خود باشند. توانایی آن ها در کمک مالی نیز به آن ها احساس آزادی بیشتر در تصمیمات مربوط به دارایی های مالی را می دهد.

برنامه ریزی و مدیریت زمان

شاغل بودن باعث می شود زنان نسبت به زمان و برنامه های خود بیشتر توجه داشته و امور زندگی را طبق یک نظم خاصی بگردانند. در واقع زنان شاغل بهتر می توانید امور منزل و فرزند خود را برنامه ریزی و مدیریت کنند. شاید در ابتدا با مشکلاتی رو به رو شوند، اما بعد از مدتی یاد می گیرند که چگونه به طور مفید از زمان خود استفاده کنند.

داشتن حقوق و رفاه بیشتر

در خانواده ای که دو نفر منبع درآمدی دارند، مسلما رفاه بیشتری در آن خانواده وجود خواهد داشت. به علاوه روابط زناشویی زنان دارای استقلال مالی بهتر می تواند باشد چرا که نوع ارتباط زن با همسرش به خاطر وابستگی مالی نمی باشد. 

 

پیامدهای منفی استقلال مالی زنان

خستگی و کمبود انرژی

زنان شاغل ممکن است که بعد از مدتی دچار خستگی جسمی و روانی و بعد از مدتی فرسودگی شغلی شوند. این موضوع مدیریت امور منزل و خانه داری را دچار معضلاتی می کند. همکاری میان زن و شوهر در مورد وظایف خانه داری می تواند خستگی در زنان را کاهش دهد. به علاوه باعث بهبود صمیمیت زوجین و روابط زناشویی شود.

نگهداری فرزند

یکی از اصلی ترین مشکلات مادران شاغل، مشکلات مربوط به نگهداری از فرزندان است. اغلب مردان به همین دلیل با اشتغال همسران خود مخالفت می کنند. اینکه چه کسی در زمان نبود مادر از فرزند نگهداری می کند از اهمیت زیادی برخوردار است. فرستادن کودک به مهدکودک، پدر بزرگ مادر بزرگ، پرستار و یا دیگر مراقبان هر کدام مشکلات مربوط به خود را دارد. انتخاب یک مهد مناسب، کمک و همکاری اطرافیان و استفاده از مزایایی قانون کار که برای زنان در نظر گرفته شده است می تواند به حل بهتر این مسائل کمک کند.

اختلاف بر سر خرج و مخارج

گاهی اختلافات به دلیل عدم توافق بر سر خرج و مخارج و چگونگی خرج کردن در منزل ایجاد می شود. مشخص نکردن میزان مشارکت مالی زن در مخارج و بالا رفتن توقعات همسر معمولا باعث شروع این اختلافات می شود. بهتر است زوجین از همان ابتدا درباره سهم هر کدام در مسائل مالی به توافق برسند.

دیدگاه منفی مرد به استقلال مالی خانم

دیدگاه منفی مردان نسبت به استقلال مالی زن ها ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. تمایل زن به استقلال مالی و نارضایتی همسر نسبت به این موضوع می تواند مشکلاتی را برای آن ها در زمینه های مختلف روابط زناشویی ایجاد کند. معمولا این مشکلات در خانواده هایی به چشم می خورد که درباره این مسائل قبل از ازدواج به یک اشتراک نرسیده اند. 

 

اشتباهات رایج زنان در خصوص استقلال مالی

از آن جا که مسئولیت هزینه های منزل به عهده زنان نیست، ممکن است توجهی به چگونگی خرج کردن پول خود نداشته باشند. همین موضوع باعث مخالفت خانواده با اشتغال زنان می شود. یا ممکن است علارغم کار کردن هیچ پس اندازی نداشته باشید. در ادامه به اشتباهات رایجی که توسط زنان صورت می گیرد پرداخته ایم:

مدیریت غلط و توهم آمیز مالی

ممکن است بعضی مواقع با خرید کالای ارزان خود را گول بزنید که در حال صرفه جویی و پس انداز هستید. اما این واقعیت وجود دارد که کالای ارزان همان قدر هم بی کیفیت است. اما با کمی تامل در این زمینه می توانید این مسئله را مدیریت کرده و کالای باکیفیت تری را خریداری کنید تا دوام بیشتری برای شما داشته باشد. این یک فکر اقتصادی درست است. به طور کلی صرفه جویی و کم خرج کردن در کوتاه مدت می تواند منجر به پس انداز شود. اما در بلند مدت جواب گو نیست. 

عدم تعادل در خرج کردن

اگر متاهل هستید، ممکن است بیش از حد انتظار برای امور منزل و همسر و فرزندتان خرج کنید و هیچ پولی را برای خود کنار نگذاشته و یا هیچ هزینه ای برای خود نکنید. اما باید در امور مالی به خودتان توجه کنید. اگرچه بخش زیادی را برای منزل خرج می کنید بخش کوچک پول خود را برای استفاده شخصی کنار بگذارید.

خریدهای از روی هیجان و نه عقل

گاهی شما خرید هایی را انجام می دهید که صرفا برای ایجاد حس خوب در شما و کم کردن میزان استرس در شماست. باید در این زمینه احتیاط کنید و هر موقع خواستید خریدی انجام بدهید که واقعا هدفی پشت آن نیست، حتما از خود این سوال را بپرسید که من چرا این کالا را خریداری می کنم؟ اگر دلیل قانع کننده و کاملا عقلانی داشتید خرید کنید. در غیر این صورت بعد از مدتی کمد منزل تان پر از وسیله ها و یا لباس هایی می شود که بی هدف و فقط از روس هیجان خریداری شده است.

دعوت به مهمانی های پی در پی

ممکن است این مسئله برای شما پیش بیاید که دائم از طرف دوستان و بستگان دور ونزدیک به مهمانی ها و دورهمی های پی در پی دعوت شوید. مسلم است که چنین مهمانی هایی هزینه ای برای شما در بر دارد. در این مواقع تنها راه برای کم کردن هزینه ها، آوردن یک دلیل منطقی برای رد کردن آن مهمانی است. در غیر این صورت در طولانی مدت ممکن است از نظر مالی افت شدیدی کنید.

 

معمولا خانم ها با کمی تفکر و مدیریت صحیح می توانند از بروز اشتباهات ذکرشده، جلوگیری کنند. شما با توجه به موارد عنوان شده در بالا، با درایت کافی در مورد استقلال مالی می توانید بهترین تصمیم را بگیرید. مشاوره خانواده به خانواده ها کمک می کند تا به حل بهتر این مسائل بپردازند. دانستن روش های حل مسئله و مهارت های گفتگوی موثر به برقراری آرامش در خانه کمک خواهد کرد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه استقلال مالی زن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : استقلال مالی زنان | معایب و مزایای اشتغال زنان

  • ۹۷/۰۹/۰۹
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی