هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

دروغگویی چگونه پدید می آید؟ دروغگویان چه نوع شخصیتی دارند؟ آیا قصد فریب ما را دارند یا از گفتن حقیقت می ترسند؟ با این که دروغگویی از هر منظری عملی ناشایست به حساب می آید، هر انسانی در طول زندگی اش دروغ گفته است. هر کسی ممکن است به دلایل مختلفی دروغ بگوید، اما دروغ گفتن برای برخی به یک عادت تبدیل شده است. این رفتار دیگر به اندازه قبل زشت انگاشته نمی شود و اغلب راحت تر دروغ می گوییم. احتمالا ما بیشتر از هر دلیل دیگری از سر ترسمان دروغ می گوییم. خودمان را بر سر دوراهی می بینیم و فکر می کنیم تنها راه خلاص شدن از وضعیتی که در آن گرفتار شده ایم، گفتن یک دروغ ساده یا پیچیده است. رفتار دروغگویی ممکن است برای فرد مشکلاتی را به وجود بیاورد. در ادامه به بررسی علت و شناسایی دروغگویی می پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه دروغگویی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

چرا انسان ها دروغ می گویند؟

مردم گاهی برای کسب موقعیت های مهم کاری یا اجتماعی و یا در برخورد با مسؤلیت های مهم خانوادگی برای این که بتوانند فرصت و مجالی برای خود بیابند به دروغ متوسل می شوند. حتی برخی از افراد مانند شخصیت های نمایشی برای جلب توجه و خودنمایی اقدام به دروغگویی می کنند.

در بسیاری از این موارد دروغگویی در واقع عمق بخشیدن به آرزوهای شخصی و احساس لذت برای لحظاتی کوتاه است. مثلاً زنی که رابطه عاشقانه خود با همسرش را بزرگنمایی کرده و یا شخصی که موفقیت های اجتماعی و یا ورزشی را بسیار بزرگتر جلوه می دهد، در واقع چهره ای از خود نشان می دهد که دوست دارد آنگونه باشد.

همچنین بسیاری از دروغگوها نشانه هایی از عدم تعادل روانی و ضعف شخصیت را از خود نشان می دهند، که گاهی در تجربیات دوران کودکی و نحوه تربیت اشتباه خانوادگی فرد ریشه دارد.

دروغگویی بیمارگونه ناشی از نقصی در بخشی از مغز است که مسئول همدلی و دلسوزی است. در حقیقت ممکن است حتی در نیمی از مواقع فرد متوجه نشود که دارد دروغ می‌گوید، زیرا نسبت به آن آگاه نیست. این افراد در بیشتر مواقع واقعا باور دارند که در حال گفتن حقیقت هستند. از آن جایی که افراد دارای اختلال شخصیت خودشیفتگی، ضد اجتماعی و روان ‌آزردگی به عنوان ناهنجاری ‌های کمبود همدلی شناخته می‌شود، پس یعنی این افراد قادر به احساس همدلی به شیوه ای معمول مانند دیگر افراد جامعه نیستند.

از دیگر علت‌های ناخودآگاه پشت صحنه در دروغ گویی تمایل به داشتن حس قدرت در برابر دیگران است. این موضوع برای افرادی که دارای شخصیت بسیار حساس و نفوذ‌پذیری هستند، بسیار خطرناک است؛ زیرا  شخصیت ‌های خودشیفته می توانند به این افراد آسیب بزنند.

 

از چه سنی افراد شروع به دروغگویی می کنند؟

در سن سه یا چهارسالگی همه انسانها شروع به دروغ گفتن می ‌کنند. دراین مرحله از رشد مغزی افراد متوجه می شوند که چه ابزار قدرتمندی در اختیار دارند و می‌توانند از آن برای بازی با واقعیت استفاده کنند. این ابزار قدرتمند زبان است. دروغ گویی در کودکان نشان دهندۀ هوش و تفکر است. چون کودک می داند اگر راست بگوید با پیامد خاصی مواجه می شود. لذا راه دروغ گفتن را پیش می گیرد تا از پیامد ناخوشایند رفتار خود رها شود. البته دیر یا زود خواهد فهمید که دروغ ‌گفتن بد است و نباید این کار را انجام دهد. با این حال همه‌ ما گاهی دروغ می‌ گوییم. اما مسئله این جاست که برخی افراد به‌ صورت بیمارگون دروغگو هستند؛ به این معنا که نمی ‌توانند انتشار اطلاعات غلط در مورد خود و دیگران را متوقف کنند.

 

روانشناسی دروغ

یکی از دیدگاه هایی که روانشناسان به صورتی گسترده روی آن کار کرده اند، موضوع روانشناسی دروغگویی است. آنها معتقدند زمانی که افراد دروغ می گویند، دچار هیجاناتی چون ترس، احساس گناه و یا رضایت خاطر می شوند. این هیجانات که در چهره فرد نیز نمایانگر می شود، می تواند یکی از سرنخ هایی باشد که افراد می توانند متوجه دروغگویی فرد مقابل شوند.

 

روش های شناسایی دروغگویی

شاید با دانستن موارد زیر تصور کنید که پس دیگر از امروز می توانید متوجه دروغ دیگران شوید. اما دانستن این موارد مانند این است که شما در رابطه با بازی تنیس اطلاعات زیادی داشته باشید، اما در عمل تا وقتی تمرینی نداشته باشید، هیچ وقت نمی توانید قهرمان المپیک شوید، دانستن این موارد نیز هر چند جذاب است، اما توجه داشته باشید که تا وقتی تمرین نداشته باشید، نمی توانید کارشناس این کار شوید. با تمرین موارد زیر می توانید مهارت لازم برای شناسایی دروغ گویی را به دست بیاورید:

  • تفاوت بین زبان بدن با آنچه بیان می شود می تواند نشان دهنده دروغگویی باشد.
  • این افراد با لکنت حرف می زنند.
  • اطلاعاتی بسیار بیشتر از آنچه خواسته ‌اید به شما عرضه می ‌کنند.
  • دروغگوها معمولا از جملات طولانی تر استفاده می ‌کنند.
  • از بیان عبارت (من) اجتناب می ‌کنند.
  • روی جزییات زیادی تاکید می ‌کنند.
  • از عبارات مبالغه آمیز و تاکیدی زیاد استفاده می ‌کنند.
  • تظاهر به نشنیدن حرف شما می ‌کنند
  • آن‌‌‌‌ ها کلمات و عبارات خود را تکرار می ‌کنند.
  • در مواقع حساس کشف دروغ، بلافاصله موضوع بحث را عوض می کنند.

 

چند ترفند برای تشخیص دروغگو!

هروقت احساس کردید یک نفر بدجوری دروغ می ‌گوید سریعا بحث را تغییر دهید و به موضوع دیگری بپردازید. اگر دیدید فرد مخاطب تان به راحتی تغییر بحث را پذیرفت و درباره موضوع جدید به راحتی سخن گفت حتما به صداقتش شک کنید. زیرا در این جور مواقع آدم‌ های صادق که حرف راستی برای شما می‌زدند گیج می‌شوند و رشته افکارشان پاره می‌شود.

سکوت کردن در میان صحبت ها بیشترین اضطراب را به فرد دروغ گو می دهد. هر از گاهی در میان صحبتتان سکوت کنید و میزان اضطراب و نگرانی او را بسنجید. هیچ چیز به اندازه مکث و فکر درباره سوال بعدی شما او را به استرس نمی اندازد.

 

آسیب های دروغگویی

آسیب های دروغگویی به دو بعد اجتماعی و روانی تقسیم می شوند .

آسیب های اجتماعی دروغگویی :

برملا شدن دروغ و رسوایی، اولین آسیبی است که فرد دروغگو را تهدید میکند.

بی آبرویی، از دیگر زیان های اجتماعی دروغ است. هنگامی که چند دروغ از فرد ثابت شود، تنها چیزی که نصیب فرد می شود بی آبرویی است.

بی اعتمادی، و بی ارزش شدن سخنان دروغگو نزد مردم به گونه ای که دیگر کسی به حرف های فرد اعتماد نمیکند.  مثل چوپان دروغگو.

مورد تمسخر واقع شدن، از پی آمدهای ناخوشایند اجتماعی دروغ، به سخره گرفتن و کوچک شمردن دروغگوست. خواه در حضور او و خواه در غیبت او.

آسیب های روانی دروغگویی:

اضطراب درونی. دروغگو همواره از ناراحتی درونی رنج می برد زیرا فرد دروغگو می خواهد دروغش برملا نشود، و پیوسته نگران است که مبادا دروغ هایش لو برود. و همیشه این بار سنگین را به دوش می کشد.

فراموشی، نیز یکی از بیماری های روانی است که دروغگو به آن گرفتار می شود. انسان دروغگو، دروغی را که می گوید، یادش نمی ماند و هنگامی که بار دیگر خواست از آن سخن بگوید، به شکلی دیگر می گوید و دروغش برملا می شود.

از بین رفتن شرم و حیا و عادی شدن موضوع، باعث می شود فرد از روی عادت شروع به دروغگویی کند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه دروغگویی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : علت دروغ گویی و شناسایی آن

  • ۹۷/۰۹/۰۹
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی