هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

معمولا مسئله اختلاف فرهنگی در ازدواج، خصوصا در سنین پایین تر نادیده گرفته می شود. چرا که عشق و هیجان زیاد میان دختر و پسر برای ازدواج معمولا چشم و گوش آن ها را نسبت به موضوع اختلاف فرهنگی می بندد. در اینجا نقش خانواده ها بسیار پر رنگ است. به هرحال لازم است اختلاف فرهنگی در ازدواج به دقت بررسی شود. فلسفه مشاوره قبل از ازدواج نیز بررسی همین تفاوت هایی است که معمولا توسط زوجین یا خانواده ها نادیده گرفته می شود. عدم توجه به این اختلافات یکی از عوامل اصلی شروع مشکلات در زندگی مشترک زوجین خواهد بود. بهتر است قبل از ازدواج هر دو طرف تفاوت ها را شناسایی و در مورد آن ها بیشتر تامل کنند. در اینجا به جوانبی که قبل ازدواج باید اهمیت بیشتری دهند اشاره کرده ایم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلاف فرهنگی در ازدواج می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

فرهنگ چیست؟

فرهنگ مبحث بسیار پیچیده ایست که شرایط مختلفی روی آن تاثیر می گذارد. جنبه هایی مثل مذهب، زبان، قومیت، تحصیلات، ارزش ها، طرز فکر، سطح مادی، وضعیت خانواده، قوانین و سیاست برای تعریف فرهنگ استفاده می شوند. در ازدواج برخی تفاوت های فرهنگی می تواند باعث آسیب دیدن زندگی مشترک شوند. در گذشته به دلیل سنتی بودن جوامع و بعد مسافت، اکثر ازدواجات درون فرهنگی بود و به مسئله اختلافات فرهنگی توجهی نمی شد. اما امروزه به دلیل گسترش تکنولوژی و راحتی سفر کردن، امکان ارتباط افراد از اقوام مختلف و صورت گرفتن ازدواج میان آن ها بیشتر کرده. همین مسئله، نقش اختلاف فرهنگی در ازدواج را پر رنگ کرده است.

 

ابعاد اختلاف فرهنگی و پیامد آن ها:

تفاوت های فرهنگی در جنبه های بسیار زیاد و متنوعی گسترده می شود اما در اینجا مهم ترین آن ها را بیان می کنیم:

ارزش های مذهبی:

یکی از مسائلی که در جامعه ما بسیار مهم است و به نوعی ارزش مهمی به حساب می آید اختلاف دیدگاه مذهبی است. این مورد به خصوص در مورد تربیت فرزند، می تواند چالش بر انگیز باشد و بهتر است قبل از ازدواج به توافق در این مورد دست پیدا کنیم و تا می توانیم اختلافی در این مسئله نداشته باشیم.

تفکر ها و باور ها:

برخی باورها از تربیت والدین، فرهنگ جامعه یا آداب و رسوم منطقه فرد ناشی می شود. باورهایی مثل میزان آزادی همسر، وظایف زن و مرد، برابری زن و مرد در شغل داشتن یا کارکردن، ارتباط با خانواده و ارزش های اجتماعی از این دسته است که تفاوت در دیدگاه ها می تواند مشکل ساز باشد. این مسئله غالبا قابل تفاهم و توافق است.

آداب و رسوم:

تشریفات و مراحل شروع یک زندگی بسیار وابسته به آداب و رسوم خانواده ها است. نحوه برگزاری مراسم ازدواج، طول مدت نامزدی و عوامل دیگر جزء آداب و رسوم می باشد. معمولا اختلاف نظرها در این موارد تنش ها را در اوایل ازدواج زیاد می کند و ممکن است موجب اختلافات مزمن و طولانی مدت شود. اما در بیشتر مواقع اختلافات به توافق منتج می شود.

سبک زندگی:

نحوه پوشش، غذا خوردن، مهمانی گرفتن یا میزان ارتباط با دوستان از جمله مباحثی است که فرد در خانواده و جامعه خود یاد می گیرد. این بخش کوچکترین مسائل زندگی زناشویی را تشکیل می دهد که هر کدام می تواند تاثیر زیادی در جر و بحث های کوچک اما طولانی مدت ایجاد کند.

هدف ها و ایده آل ها:

فرهنگ محیط و خانواده ما، رویا های ما و بلند پروازی های ما را می سازند. ممکن است زنی، همسر قانع و محافظه کار بخواهد اما همسر او رویاهای بلند در سر دارد. ممکن است در گذر زمان، ممانعت های زن باعث سرکوب همسر و احساس شکست را به او بدهد. نمونه شدیدتر این مسئله، زنی است که رویای پیشرفت دارد اما همسرش اجازه رویا پردازی به او نمی دهد. لازم است در این زمینه حتما قبل از ازدواج باهم به توافق برسید.

میزان و نحوه ارتباط با خانواده:

بعد از ازدواج، خانواده شما تغییر می کند اما در بعضی از فرهنگ ها، روابط فامیلی و خانوادگی بسیار مهم است. بر عکس برخی افراد حتی پدربزرگ و مادر بزرگ خود را نمی بینند. این مسئله کاملا فرهنگی و بافتی است و دختر و پسر در صورت حل نکردن این اختلافات قطعا در آینده به مشکل بر می خورند.

 

با اختلاف ها چه کنیم؟

بهترین راه این است که برای ازدواج حدالامکان به یک خودشناسی رسیده باشیم و به کسانی که بیشتر به ما شباهت دارند نزدیک شویم. آشنایی قبل ازدواج و رسیدن به یک شناخت به دختران و پسران کمک می کند تا پی به اختلافات فرهنگی میان خانواده های خود ببرند. افراد می توانند در تمام مراحل آشنایی با مشورت از خانواده و متخصصین، در مسیر درستی قرار بگیرند.

قبل از ازدواج لازم است که با آگاهی، هوشیاری و بدون هیچ تعارف یا ملاحظه ای درباره این مسائل صحبت کنیم. به طور کلی با اختلاف ها و تفاوت ها به سه شکل می توان برخورد کرد.

توافق:

صحبت و توافق بین ارزش ها و تفاوت های فرهنگی مهم ترین راه برای حل اختلافات فرهنگی است. به این صورت که دو طرف بپذیرند که به تفاوت های فرهنگی هم احترام بگذارند. برای این مرحله می توان به شرکت در آداب و رسوم همسر، دادن هدیه در جشن های فرهنگی یا مذهبی همسر، شوخی مودبانه (نه تمسخر) با تفاوت ها که باعث کاهش حساسیت آن می شود، برخی از راه هایی است که می توان بر سر تفاوت ها به توافق رسید.

حل کردن:

برخی از اختلافات کاملا قابل حل هستند. اختلافاتی مثل نحوه پوشش، کار کردن زن در بیرون یا مرد در منزل، محدوده ارتباطات، تفریحات شخصی و مشترک و روابط با خانواده ها همگی موشعاتی قابل بحث هستند. به طور طبیعی این قسمت نمی تواند خیلی پررنگ باشد اما لازم است که حداقل بخشی از اختلافات کاملا حل شده باشد.

تعیین یک حد و مرز:

مهم ترین علت درگیری ها و جدایی ها، تفاوت های حل نشده است. می توان بخش هایی از تفاوت ها را به عنوان حد و مرز های شخصی فرد در نظر گرفت. اما ازدواج یک رابطه دو طرفه است و نمی توان تمام اختلافات را به عنوان مرز های شخصی در نظر گرفت و باید تا می توان از این بخش از اختلافات جلوگیری کرد. برای تعیین میزان حد و مرز در رابطه کلیک کنید.

 

سخن آخر:

اینکه دختر و پسر تفاوت های فرهنگی را نبینند یا به آن اهمیت ندهند امری طبیعی است. اما گاهی اوقات خانواده ها نیز از برخی موضوعات جزئی غفلت می کنند که آسیب های شدیدی می تواند به ازدواج وارد کند. بنابراین لازم است فردی بی طرف، به عنوان کسی که ترسی از قضاوت شدن یا تعارفی با هیچ طرف ندارد از بیرون این افراد را مورد بررسی قرار دهد و نکات نادیده گرفته شده را به آن ها گوش زد کند. روانشناس خانواده و مشاوره پیش از ازدواج امری بسیار مهم است که حتما باید توسط خانواده ها جدی گرفته شود. این نکته هم قابل ذکر است که مشاور به شما، فقط حقایق را به شما نشان می دهد و در نهایت تصمیم با خودتان است.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلاف فرهنگی در ازدواج می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : اختلاف فرهنگی در ازدواج

  • ۹۷/۰۹/۱۰
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی